Postat: sön 12 aug 2012, 09:44
Nytt galleri på temat nedlagda järnvägar: Dala-Hälsinglands Järnväg
http://www.pbase.com/forsis/abandoned_dhj
Dala-Hälsinglands Järnväg går mellan Bollnäs och Orsa. Banan byggdes som enskild järnväg under åren 1896--1902, med signaturen DHdJ. I vissa fall förekommer även signaturen DHJ för samma bana. Sträckan var från början 121,7 km. Här ingick den numera rivna bibanan Göringen--Dalfors.
Första etappen mellan Bollnäs och Voxna öppnades för trafik 1899-11-04, följt av Voxna--Orsa 1900-01-18. Någon särskilt bra affär blev inte DHdJ. Bolaget likviderades år 1915. Ett nytt bolag köpte banan på exekutiv auktion 1917-02-20, och arrenderade kort därefter ut drift och underhåll av sträckan till staten. DHdJ togs formellt över av SJ 1927-05-01.
Den genomgående godstrafiken Bollnäs--Orsa upphörde år 1972. Delsträckan Furudal--Edsbyn blev då av med all trafik, men banan fick ligga kvar i hela sin längd och underhölls i mindre omfattning av beredskapsskäl.
Godstrafik mellan Furudal och Edsbyn återupptogs år 1996, men upphörde igen år 2002. Trafiken Edsbyn--Bollnäs upphörde i etapper år 2004 och 2005. Sträckan är inte formellt nedlagd. Enligt Trafikverkets järnvägskartor har endast underhållet upphört. I vilket fall som helst så tilltar växtligheten längs sträckan.
Idag förekommer sporadisk trafik mellan Orsa och Furudal. Delsträckan förvaltas av Inlandsbanan AB.
Bron över Oreälven är av en ovanlig konstruktion, med överliggande bågar av stål och justerbara upphängningar av brobanan. Spannet är på 40 meter.
I ett sidospår ligger originalräler kvar från det ursprungliga banbygget. På rälslivet finns att läsa "Barrow Steel 1897 DHJ". Se bild 4896. Rälsvikten är sannolikt 28 kg per meter, eller något mindre. Notera att rälen ligger direkt på slipers utan underläggsplatta.
Beträffande Dala-Hälsinglands Järnväg gäller samma sak som för Inlandsbanan: det finns mer att upptäcka...
http://www.pbase.com/forsis/abandoned_dhj
Dala-Hälsinglands Järnväg går mellan Bollnäs och Orsa. Banan byggdes som enskild järnväg under åren 1896--1902, med signaturen DHdJ. I vissa fall förekommer även signaturen DHJ för samma bana. Sträckan var från början 121,7 km. Här ingick den numera rivna bibanan Göringen--Dalfors.
Första etappen mellan Bollnäs och Voxna öppnades för trafik 1899-11-04, följt av Voxna--Orsa 1900-01-18. Någon särskilt bra affär blev inte DHdJ. Bolaget likviderades år 1915. Ett nytt bolag köpte banan på exekutiv auktion 1917-02-20, och arrenderade kort därefter ut drift och underhåll av sträckan till staten. DHdJ togs formellt över av SJ 1927-05-01.
Den genomgående godstrafiken Bollnäs--Orsa upphörde år 1972. Delsträckan Furudal--Edsbyn blev då av med all trafik, men banan fick ligga kvar i hela sin längd och underhölls i mindre omfattning av beredskapsskäl.
Godstrafik mellan Furudal och Edsbyn återupptogs år 1996, men upphörde igen år 2002. Trafiken Edsbyn--Bollnäs upphörde i etapper år 2004 och 2005. Sträckan är inte formellt nedlagd. Enligt Trafikverkets järnvägskartor har endast underhållet upphört. I vilket fall som helst så tilltar växtligheten längs sträckan.
Idag förekommer sporadisk trafik mellan Orsa och Furudal. Delsträckan förvaltas av Inlandsbanan AB.
Bron över Oreälven är av en ovanlig konstruktion, med överliggande bågar av stål och justerbara upphängningar av brobanan. Spannet är på 40 meter.
I ett sidospår ligger originalräler kvar från det ursprungliga banbygget. På rälslivet finns att läsa "Barrow Steel 1897 DHJ". Se bild 4896. Rälsvikten är sannolikt 28 kg per meter, eller något mindre. Notera att rälen ligger direkt på slipers utan underläggsplatta.
Beträffande Dala-Hälsinglands Järnväg gäller samma sak som för Inlandsbanan: det finns mer att upptäcka...