Nytt galleri: kontrollrummet på Stockholms centralstation
Via en oansenlig dörr på Stockholms centralstation kommer man in till det lokala kontrollrummet för tågtrafiken. Rummet används inte längre i normal drift, men utrustningen är fortfarande funktionsduglig.
Begreppet "kontrollrum" är för övrigt rätt så nytt i järnvägssammanhang. Tidigare benämndes denna typ av utrymmen
tågexpedition, eller i kortform
tågx.
Det lokala kontrollrummet på Stockholms central togs i bruk i liten skala den 19 april år 1964, när den första etappen av den nya signalsäkerhetsanläggningen togs i bruk. Under den följande veckan driftsattes ytterligare två mindre etapper. Etapperna omfattade sträckan från Tegelbacken och söderut till platsen där Årstabergs pendeltågsplattformar ligger idag. Se svartvittbilden Jvm.KBDB12045 från Sveriges Järnvägsmuseums bildsamling
Samlingsportalen. Fotograf: Seved Walther, i maj år 1964.
I december år 1965 skedde en omfattande utvidgning när Stockholms centralstation kopplades in. Sedan följde inkopplingarna av Sundbyberg år 1966, Älvsjö år 1970, och Solna år 1973. Dessa platser utgjorde Stockholms ställverksområde, även kallat Cst närställverksområde, och manövrerades från kontrollrummet på Stockholm C. Dessutom kunde Älvsjö, Solna och Sundbyberg manövreras lokalt från liknande manöversystem i nära anslutning till de lokala signalsäkerhetsanläggningarna där.
Notera i sammanhanget att spårsystemen i framför allt Älvsjö och Stockholms södra var betydligt mindre omfattande vid den tiden jämfört med idag. Idag skulle det bli mycket besvärligt att få plats med hela nuvarande ställverksområdet på panelen.
Indikeringspanelen består av segment av svart plexiglas på en hålplatta av metall. På hålplattan är lampor i olika färger för olika typer av indikeringar monterade. Även ett system med tågnummerindikatorer fanns men är nu slopat, se de tomma rektangulära öppningarna. Panelen har modifierats i takt med alla ombyggnader genom åren, vilket har givit den ett slitet intryck.
Manövreringen sker med knappsatser, de så kallade
tastaturerna. Se bild 6528: med den treradiga knappgruppen till vänster matas objektnummer in. De vanligaste typerna av objekt i en signalanläggning är växlar och signaler. Även större delområden med flera växlar och signaler kan utgöra ett objekt, detta för att till exempel kunna stoppställa alla signaler i ett visst område i en nödsituation.
På den mer omfattande knappgruppen till höger ges typ av manöver. Varje knapp motsvarar en viss typ av manöver, till exempel växelomläggning till höger eller vänster, eller låsning av en väg.
Knapptryckningarna tas emot och behandlas av den underliggande
manöverlogiken, som är utförd av reläsatser i telefonreläteknik från LM Ericsson. Från manöverlogiken går förbindelserna till
signalsäkerhetsanläggningen, som utgör det säkerhetstekniska mellanledet mellan manöverlogik och växlar eller signaler. En otillåten manöver spärras i signalsäkerhetsanläggningen, till exempel ett försök att lägga om en växel i en låst väg där körsignal visades.
Första steget i en manöver är att peka ut vilket objekt som skulle manövreras, och därefter typ av manöver. När tågväg eller växlingsväg ställs måste två objektnummer matas in: börjanpunkten och slutpunkten. För att t ex ställa växlingsväg från signal 351 till 331 trycktes 3-5-1-3-3-1 på vänster knappgrupp på tastaturen, följt av 31 på höger knappgrupp. Ställverkspersonalen behöver inte manövrera varje enskild växel i rätt läge innan en väg skulle ställas, omläggningen görs genom att den underliggande manöverlogiken skapar omläggningsmanövrar när order om en viss väg har tagits emot och godkänts.
Numreringen 0--14 på vänster knappgrupp beror på att manöverlogiken alltid arbetar med tre tangenttryckningar för objektnummer. Från början var alla objektnummer i ställverksområdet tresiffriga, men när Solna inkopplades i ställverksområdet år 1973 tillkom fyrsiffriga objektnummer i serien 10xx--14xx. Då tillkom knapparna 10--14.
Bild 6758 kommer från en reklambroschyr från LM Ericsson och är tagen troligen år 1972 eller några år tidigare. Genom utseendet på tastaturerna framgår att Solna ännu ej är inkopplat: det finns bara två rader med objektnummerknappar.
År 1992 flyttades manövreringen av Stockholms ställverksområde till den då nybyggda trafikledningscentralen. Manövreringen där sker med mus, tangentbord och bildskärmar. Det gamla kontrollrummet finns kvar som en lokal manöverplats, men har inte använts som sådan på många år.
Omfattningen av panelen och den reläbaserade manöverlogiken har stegvis minskat genom åren. Signalsäkerhetsanläggningarna i Älvsjö, Solna och Sundbyberg har numera PLS-baserade manöversystem och kan därmed inte längre styras från tastaturerna på Stockholm C. Under år 2015 kommer även nuvarande sista del att slopas och ersättas av ett lokalmanöversystem med PLS och bildskärmar.