Nya bilder ute!

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

sjukvårdstunneln verkade intressant!
Är det i på öland eller gotland då alltså?
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Saddam: Tack för infon! Motorcyklarna såg förvisso civilia ut, men oljekannorna som stod där inne var militära. Fanns även en hel del koks/kol och ved kvar inne i ena delen av batteriet. Däremot kom vi inte in i de olika hålutrymmena i vallarna runtom då de var fyllda av antingen sten eller taggtråd. Så själva batteriet är det bara att knalla in i, men fortifikeringarna runt om får man ha lite jobb med först.

Swedediesel: Nej, det är inte Öland eller Gotland, det är på Aspö, utanför Karlskrona.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Zeahawk""]Saddam: Tack för infon! Motorcyklarna såg förvisso civilia ut, men oljekannorna som stod där inne var militära. Fanns även en hel del koks/kol och ved kvar inne i ena delen av batteriet. Däremot kom vi inte in i de olika hålutrymmena i vallarna runtom då de var fyllda av antingen sten eller taggtråd. Så själva batteriet är det bara att knalla in i, men fortifikeringarna runt om får man ha lite jobb med först.

Swedediesel: Nej, det är inte Öland eller Gotland, det är på Aspö, utanför Karlskrona.[/quote]
ah, ok!
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Så, då var det lite nya bilder ute efter långhelgens äventyr. Bilder från Ripa samt två ödegårdar och ett "mordhus" från Blekinge.

http://ue.webucation.se
Senast redigerad av 2 Zeahawk, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Glömde URL:en
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Gjorde en snabbkoll på "gravstenshusets" gravsten. Kommer bara åt kyrkoböcker före 1900 just nu men hittade familjen (fader Magnus Andersson) i Förkärla husförhörslängd 1891-1900. Då bodde tio barn i familjen, bl a Elna Serafia, född 1889 och avliden i december 1892 (inte 1893. Kanske mindes familjen fel i efterhand eller blev det fel om de graverade stenen först efter tredje dotterns död...?). Dödsorsaken anges vara "brännskador". Det står också datum för begravning, så det känns ju som den borde skett på kyrkogården. Konstigt med en gravsten i trädgården... (och att det inte växt mossa på den? Det låg ju inte ens några löv ovanpå den...)
Det känns väl som att ödehuset som står där idag är yngre än från den här tiden. Nån som är bra på sånt?
Är inte särskilt intresserad av släktforskning men ibland känns det nästan spännande...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Trevliga bilder!
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""riddar m""]Gjorde en snabbkoll på "gravstenshusets" gravsten. Kommer bara åt kyrkoböcker före 1900 just nu men hittade familjen (fader Magnus Andersson) i Förkärla husförhörslängd 1891-1900. Då bodde tio barn i familjen, bl a Elna Serafia, född 1889 och avliden i december 1892 (inte 1893. Kanske mindes familjen fel i efterhand eller blev det fel om de graverade stenen först efter tredje dotterns död...?). Dödsorsaken anges vara "brännskador". Det står också datum för begravning, så det känns ju som den borde skett på kyrkogården. Konstigt med en gravsten i trädgården... (och att det inte växt mossa på den? Det låg ju inte ens några löv ovanpå den...)
Det känns väl som att ödehuset som står där idag är yngre än från den här tiden. Nån som är bra på sånt?
Är inte särskilt intresserad av släktforskning men ibland känns det nästan spännande...[/quote]

Nej, den där gravstenen kändes väldigt skum... Frågan är ju om den faktiskt har legat där hela tiden, eller om det är någon som har släpat fram den från någon gömma. Vi har kanske hittat något super-övernaturligt ställe... ;)
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""riddar m""]Gjorde en snabbkoll på "gravstenshusets" gravsten. Kommer bara åt kyrkoböcker före 1900 just nu men hittade familjen (fader Magnus Andersson) i Förkärla husförhörslängd 1891-1900. Då bodde tio barn i familjen, bl a Elna Serafia, född 1889 och avliden i december 1892 (inte 1893. Kanske mindes familjen fel i efterhand eller blev det fel om de graverade stenen först efter tredje dotterns död...?). Dödsorsaken anges vara "brännskador". Det står också datum för begravning, så det känns ju som den borde skett på kyrkogården. Konstigt med en gravsten i trädgården... (och att det inte växt mossa på den? Det låg ju inte ens löv ovanpå den...)
Det känns väl som att ödehuset som står där idag är yngre än från den här tiden. Nån som är bra på sånt?
Är inte särskilt intresserad av släktforskning men ibland känns det nästan spännande...[/quote]

Var hittade du detta? Jag sökte i Sveriges befolkning både 1890 och 1880 men hittade inget alls. Jag är dock inte särskilt hemma i programmet. Förkärla stämmer garanterat så det är ju rätt familj du hittat iallafall.

Sen så är det väl så att gravrätt har man i 25 år, efter detta väntar man ett antal år och om det inte finns några anhöriga som vill att graven ska vara kvar och därmed sköta den eller betala för att få den skött så anses den återlämnad. Då får man väl ta hand om gravstenen om man vill. Jag tror det är så iallafall, jag har nämligen stött på en gammal gravsten vid ett annat ödehus också så det borde inte vara helt ovanligt.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""FRH""]Var hittade du detta? Jag sökte i Sveriges befolkning både 1890 och 1880 men hittade inget alls. Jag är dock inte särskilt hemma i programmet. Förkärla stämmer garanterat så det är ju rätt familj du hittat iallafall.

Sen så är det väl så att gravrätt har man i 25 år, efter detta väntar man ett antal år och om det inte finns några anhöriga som vill att graven ska vara kvar och därmed sköta den eller betala för att få den skött så anses den återlämnad. Då får man väl ta hand om gravstenen om man vill. Jag tror det är så iallafall, jag har nämligen stött på en gammal gravsten vid ett annat ödehus också så det borde inte vara helt ovanligt.[/quote]

Låter som en rimlig förklaring, antar jag. Men intressant förfarande att ta hem den till tomten ändå...
Sveriges befolkning-databaserna är rätt knöliga att söka i tycker jag, när det gäller barnen kan man ju inte ha med efternamn t ex. Men om du söker på fadern, Magnus Andersson, bostadsort Förkärla, så hittar jag honom i 1890-databasen iaf. Jag började nog söka på folk som hette Elna i Förkärla i allmänhet och sen kollade jag upp familjen i de avfotograferade kyrkoböckerna hos Arkivdigital.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Nya bilder ute. Pga önskemål från tipslämnaren kommer jag inte avslöja platsen; so no need to ask... =)

http://ue.webucation.se
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Skriv svar