Nya bilder ute!

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

[quote=""riddar m""]Gjorde en snabbkoll på "gravstenshusets" gravsten. Kommer bara åt kyrkoböcker före 1900 just nu men hittade familjen (fader Magnus Andersson) i Förkärla husförhörslängd 1891-1900. Då bodde tio barn i familjen, bl a Elna Serafia, född 1889 och avliden i december 1892 (inte 1893. Kanske mindes familjen fel i efterhand eller blev det fel om de graverade stenen först efter tredje dotterns död...?). Dödsorsaken anges vara "brännskador". Det står också datum för begravning, så det känns ju som den borde skett på kyrkogården. Konstigt med en gravsten i trädgården... (och att det inte växt mossa på den? Det låg ju inte ens några löv ovanpå den...)
Det känns väl som att ödehuset som står där idag är yngre än från den här tiden. Nån som är bra på sånt?
Är inte särskilt intresserad av släktforskning men ibland känns det nästan spännande...[/quote]


Riddar m: Där ser man! Hade missat din efterforskning där men intressant att du hittade lite info :) Ja, det där slog mig i efterhand att stenen ju var så otroligt välbevarad.


zeahawk - trevlig fabrik! Vet du något om den? (nu menar jag inte koordinaterna haha)
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Njae, har försökt googla lite men hittar inget vettigt. Däremot finns det hur mycket info som helst om byggnaderna i närheten... Hittade en del pärmar och så men det stämde inte med prylarna jag hittade inne i fabriken. Ska forska lite mer i ämnet...
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""FRH""]Sen så är det väl så att gravrätt har man i 25 år, efter detta väntar man ett antal år och om det inte finns några anhöriga som vill att graven ska vara kvar och därmed sköta den eller betala för att få den skött så anses den återlämnad. Då får man väl ta hand om gravstenen om man vill. Jag tror det är så iallafall, jag har nämligen stött på en gammal gravsten vid ett annat ödehus också så det borde inte vara helt ovanligt.[/quote]
Tänkte i samma banor, man brukar ju se gravstenar samlade mer eller mindre "på hög"(ganska hemsk syn enligt mig) i något hörn på vissa kyrkogårdar. De hamlar väll där efter att gravrätten gått ut och ingen anhörig vill ta hand om gravstenen. Även jag har sett gravstenar och gjutjärnskors i trädgårdar när jag utforskat ödehus men jag tror att de handlat om begravda husdjur då.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
bruket
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 23:18

Inlägg av bruket »

Den där fabriken känner jag igen där har jag också varit.

Inte lätt att berätta så mycket utan av avslöja platsen.
Kan ju säga att den är uppförd på grund av en viss geologisk förekomst i närområdet och att det var en av två fabriker. Verksamheten ska enligt uppgift ha upphört 1982.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""bruket""]
Inte lätt att berätta så mycket utan av avslöja platsen.[/quote]
Du har så rätt så...
Senast redigerad av 1 Akrylamid, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Jag har också stött på gravstenar på fel platser. I mitt fall var det en man som ringde mig. Då han byggde om sitt uthus visade det sig att dess grund delvis bestod av gravstenar. Precis som vid ditt exempel var det gravstenar efter barn, den sista gravsattes 1928. Svaret i mitt exempel var enkelt. Det var den gamla kyrkvaktmästaren som byggt uthuset på 1950-talet. Således efter att gravrätten på 25 år upphört. Tidigare gick även teckna längre gravrätter, på 50 år.

Jag har även ett önskemål, om du trots bildernas kvalitet vill publicera bilderna på motorcyklarna i bunkern? Alternativt PM?
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""albin""]Jag har även ett önskemål, om du trots bildernas kvalitet vill publicera bilderna på motorcyklarna i bunkern? Alternativt PM?[/quote]

Jag ska se om jag har bilderna kvar, brukar slänga alla bilder jag inte är nöjd med. Skickar i så fall dem via PM.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

På begäran finns nu bilderna från Rörkvarnen till allmän beskådan;

http://ue.webucation.se/#home
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Fan vad fint i kvarnen! Nom nom nom.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Så, hela albumet från "Rookie night" är uppe.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Skriv svar