Min blogg

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rasmusamanda
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 20:29
Kontakt:

Inlägg av rasmusamanda »

[quote=""Ferdik""]Ja, det är mäktigt! Och det ligger så vackert!

Men lite märklig stil på det, typ bruksorts-jugend. Kanske var det en snickare som varit med vid andra större villabyggen och där blev inspirerad till sitt eget bygge? :) [/quote]


Förstår det! Måste vart nån lite tätare som byggt huset, det är nog inte en vanlig bonne som byggt det iaf :p Ser väldigt pampigt o påkostat ut för sin tid :D
Användarvisningsbild
rasmusamanda
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 20:29
Kontakt:

Inlägg av rasmusamanda »

Kollade lite i den boken där huset finns med i, huset är byggt 1916 av en man och hans 7 syskon. Han var byggmästare i sthlm o återvände till sina "hoods" som var där i området, o byggde sedan detta huset. Det står att vid denna tidpunkt så var det modernt att bygga pampiga o påkostade hus (även om man inte hade råd).

Så detta huset kostade syskonen enorma mängder skog. 9 stora rum o 9 kakelugnar, och ett badrum. I badrummet så fanns det inget avlopp osv. så det användes inte som badrum, utan istället som skafferi :p Ett av syskonen fick 7 barn med sin fru o dom bodde oxå i huset så då bodde det alltså totalt 14 pers i huset :O Det är oxå ett självmord på gården som ägts rum.. Och det sista syskonet som lämnade gården efter att alla gått bort osv. var 1961 så huset har alltså stått öde sen dess!

Om detta nu var intressant ^^. Var du inne i huset?
Ferdik
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 14:50

Inlägg av Ferdik »

[quote=""rasmusamanda""]Kollade lite i den boken där huset finns med i, huset är byggt 1916 av en man och hans 7 syskon. Han var byggmästare i sthlm o återvände till sina "hoods" som var där i området, o byggde sedan detta huset. Det står att vid denna tidpunkt så var det modernt att bygga pampiga o påkostade hus (även om man inte hade råd).

Så detta huset kostade syskonen enorma mängder skog. 9 stora rum o 9 kakelugnar, och ett badrum. I badrummet så fanns det inget avlopp osv. så det användes inte som badrum, utan istället som skafferi :p Ett av syskonen fick 7 barn med sin fru o dom bodde oxå i huset så då bodde det alltså totalt 14 pers i huset :O Det är oxå ett självmord på gården som ägts rum.. Och det sista syskonet som lämnade gården efter att alla gått bort osv. var 1961 så huset har alltså stått öde sen dess!

Om detta nu var intressant ^^. Var du inne i huset?[/quote]

Det var intressant! Vilken historia, 14 pers!

Då stämmer min gissning att han blivit influerat av de pampiga hus han byggde och återvänt för att skapa sitt drömboende. :)

Jag hade dock fel på årtalet det byggdes (1902-1908) 1916 var Jugend ute och Nationalromantik högsta mode! Men är man en sucker för en stil så är man och Jugend är onekligen en stil som imponerar mer på grannskapet på landsbygden. Om det nu inte är så att källan är felciterad och att huset byggdes 1906. ;)

Inget avlopp är nog anledning till varför det står övergivet idag, kostar ju att dra in sådant.

Jag var inne i huset, kakelugnarna är snodda. Bilder finns på bloggen.

PS. Självmordet var lite scary!

PS2. En relativt nyuppsatt grind finns vid infarten, någon bryr sig om huset.
Fredricssons övergivna platser: http://fredricsson.blogspot.com/
Användarvisningsbild
rasmusamanda
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 20:29
Kontakt:

Inlägg av rasmusamanda »

[quote=""Ferdik""]Det var intressant! Vilken historia, 14 pers!

Då stämmer min gissning att han blivit influerat av de pampiga hus han byggde och återvänt för att skapa sitt drömboende. :)

Jag hade dock fel på årtalet det byggdes (1902-1908) 1916 var Jugend ute och Nationalromantik högsta mode! Men är man en sucker för en stil så är man och Jugend är onekligen en stil som imponerar mer på grannskapet på landsbygden. Om det nu inte är så att källan är felciterad och att huset byggdes 1906. ;)

Inget avlopp är nog anledning till varför det står övergivet idag, kostar ju att dra in sådant.

Jag var inne i huset, kakelugnarna är snodda. Bilder finns på bloggen.

PS. Självmordet var lite scary!

PS2. En relativt nyuppsatt grind finns vid infarten, någon bryr sig om huset.[/quote]

Jo det hade du faktiskt rätt i!

I boken står det att det är byggt 1916 ;)

Det står oxå att han hade tagit en ritning från när han hade arbetat som byggmästare o använt den planlösningen till detta huset så det stod "badrum" på ritningen, dock så hade dom inte råd o dra in nåt avlopp där som sagt osv. så det är därför det är ett badrum där överhuvudtaget för att det stod på ritningen så att säga :p

Att det är övergivet idag är för att större delar av syskonen som bodde där dog, (dom bodde där tills dom blev gamla) Och syskonet som blev klar flyttade där ifrån 1961. Står oxå att huset såldes till granngården eller liknande och att möblerna såldes på auktion ^^.

Men fan va pampigt huset är alltså!! Får lätt åka dit när man är där i krokarna :D
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Får rysningar av de huset... å tyckte de va otäckt redan innan man läste "svenska ödehus"
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""Ferdik""]
.....

Jag hade dock fel på årtalet det byggdes (1902-1908) 1916 var Jugend ute och Nationalromantik högsta mode! Men är man en sucker för en stil så är man och Jugend är onekligen en stil som imponerar mer på grannskapet på landsbygden. Om det nu inte är så att källan är felciterad och att huset byggdes 1906. ;)

....

PS2. En relativt nyuppsatt grind finns vid infarten, någon bryr sig om huset.[/quote]

Man kan inte gå för mycket på årtal när det gäller stil. Det finns alltid eftersläntrare och åt andra hållet folk som är före sin tid. Landsbygden är väl också oftast lite senare än städerna. Jugend är i alla fall inte en heltokig benämning på stilen, även om det inte finns så mycket utsmyckningar att gå på.

Sedan förekommer det att flera stilar är rådande samtidigt, speciellt på 1900-talet. Allt som byggdes 1902-1908 är inte jugend och vice versa. Jag har också en känsla av att jugend var aktuellt under en lite längre period än de 7 år du anger.
-
Om jag fattat saken rätt lever fortfarande ett av alla barnen som bott i huset, men hon(?) är gammal och sjuk. En av grannarna tittar till huset då och då. Det är säkert han som satt upp bommen/grinden för han tyckte nog det började bli lite för mycket spring.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Ferdik
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 14:50

Inlägg av Ferdik »

[quote=""Rutger""]Man kan inte gå för mycket på årtal när det gäller stil. Det finns alltid eftersläntrare och åt andra hållet folk som är före sin tid. Landsbygden är väl också oftast lite senare än städerna. Jugend är i alla fall inte en heltokig benämning på stilen, även om det inte finns så mycket utsmyckningar att gå på.

Sedan förekommer det att flera stilar är rådande samtidigt, speciellt på 1900-talet. Allt som byggdes 1902-1908 är inte jugend och vice versa. Jag har också en känsla av att jugend var aktuellt under en lite längre period än de 7 år du anger.
-
Om jag fattat saken rätt lever fortfarande ett av alla barnen som bott i huset, men hon(?) är gammal och sjuk. En av grannarna tittar till huset då och då. Det är säkert han som satt upp bommen/grinden för han tyckte nog det började bli lite för mycket spring.[/quote]

Jo visst är det så! Det är ju ingen myndighet som bestämmer exakt när folk ska byta smak/stil utan det går förstås långsamt och på landsbygden har det alltid gått extra långsamt. Faktiskt ända fram till våra dagar då internets födelse gjort det möjligt för den bonnigaste bonde att vara först med det senaste. Min årtalsuppskattning var en gissning, ingen exakt tidsgräns för jugendinfluerad arkitektur. :)

Angående bommen är det säkert som du säger, husets nuvarande ägare (en granne) har placerat den där.
Fredricssons övergivna platser: http://fredricsson.blogspot.com/
Användarvisningsbild
rasmusamanda
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 22 mar 2011, 20:29
Kontakt:

Inlägg av rasmusamanda »

Aldrig i livet att det bor nån där. Det står öde o tomt annars hade dom väl märkt det när dom gick in i huset? :O som sagt så köpte nån av grannarna huset vilket står i boken.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""rasmusamanda""]Aldrig i livet att det bor nån där. Det står öde o tomt annars hade dom väl märkt det när dom gick in i huset? :O som sagt så köpte nån av grannarna huset vilket står i boken.[/quote]

Nej, nej, nej, ingen bor där nu, det har ingen påstått. Jag har själv besökt huset, så jag vet att det är obebott. Däremot kan väl ett av barnen leva och bo på annat håll (äldreboende t.ex.) och i teorin till och med fortfarande äga huset, eller hur?

Jag frågade i ett av grannhusen vid mitt första besök (våren 2008) och det är därifrån jag fått uppgifterna om den överlevande och den vakande grannen. Det behöver ju inte vara korrekta uppgifter, men grannar brukar ha koll.

Vid mitt andra besök på sommaren samma år gick det inte att komma in i huset. Jag fick senare veta av en annan ruinturist att någon hade lutat en planka mot dörren på insidan så att den inte gick att få upp. Någon brydde sig om huset redan då, alltså. Det är huvudpoängen.

Jag har inte läst boken. Vi får väl lita mest på den och inte på grannarna.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Skriv svar