trotylbild.se

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Haha, nej inte något jag dras till utan mest en slump. :) Vittrande tegel däremot, mums! :D [/quote]

Vildvittra: Homo Lerius var:Teglis.
Tämligen vanlig vid ruiner.
Häckar företrädesvis i gamla skorstenar.
Känns igen på sitt efterlämnande av dregelspår vid tegelhögar.
Lätet är ett karakteristiskt:- Aaaaaah, följt av -Jälar va häfftit!
Har också synproblem och dåligt minne, därför används bildbevaringsfunktionen flitigt.
Har siktats vid sådana platser som Säters fasta och Stråssa.
Ingen stannfågel, flaxar mest runt febrilt letande efter objekt.
Dräkten är oftast smutsgrågrönbrun i varierande mönster.
Ses oftast i skymningen försiktigt, som i andakt beträda objekten.
;) :D

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Besök i en stor gruvlave:

Bild


Bild


Fler och större: http://www.trotylbild.se/2013/02/fredag ... vlave.html[/quote]

Blev nästan knäsvag av bilden tagen från toppen... :eek: men blev lite upplivad av det uppenbarligen rostiga förfallet på nästa bild :) Stort grattis till att du fick tillträde!

/B
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""jpkrax""]Vildvittra: Homo Lerius var:Teglis.
Tämligen vanlig vid ruiner.[/quote]

*garv*

Tack för den! :D
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""benkar""]Blev nästan knäsvag av bilden tagen från toppen... :eek: men blev lite upplivad av det uppenbarligen rostiga förfallet på nästa bild :) Stort grattis till att du fick tillträde!

/B[/quote]

Hehe. Enligt en halvsäker källa är laven 60 meter, har googlat lite utan att finna svar.


Som av en slump hamnade jag i toppen av en mer klassisk mobilmast i lördags. Jösses vilket klättrande, fick stanna och skaka bort mjölksyran i händerna flera gånger. Kunde inte klättra mer upprätt då kameran med telet dinglade på magen. Det har dock inget med förfall att göra då den är tämligen modern och i bruk, men jag hade en nyckel så det var ändå ett kul äventyr. Bilderna kvar i kameran än men jag hade fel objektiv och ljuset var inte det bästa. Får återvända en annan dag. :)
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Du har då otur, själv har jag aldrig, slumpartat, hamnat så högt upp ;)


[quote=""Tobbe Arnesson""]Hehe. Enligt en halvsäker källa är laven 60 meter, har googlat lite utan att finna svar.


Som av en slump hamnade jag i toppen av en mer klassisk mobilmast i lördags. Jösses vilket klättrande, fick stanna och skaka bort mjölksyran i händerna flera gånger. Kunde inte klättra mer upprätt då kameran med telet dinglade på magen. Det har dock inget med förfall att göra då den är tämligen modern och i bruk, men jag hade en nyckel så det var ändå ett kul äventyr. Bilderna kvar i kameran än men jag hade fel objektiv och ljuset var inte det bästa. Får återvända en annan dag. :) [/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Tobbe Arnesson""]Hehe. Enligt en halvsäker källa är laven 60 meter, har googlat lite utan att finna svar.


Som av en slump hamnade jag i toppen av en mer klassisk mobilmast i lördags. Jösses vilket klättrande, fick stanna och skaka bort mjölksyran i händerna flera gånger. Kunde inte klättra mer upprätt då kameran med telet dinglade på magen. Det har dock inget med förfall att göra då den är tämligen modern och i bruk, men jag hade en nyckel så det var ändå ett kul äventyr. Bilderna kvar i kameran än men jag hade fel objektiv och ljuset var inte det bästa. Får återvända en annan dag. :) [/quote]

Jag hoppas den var avstängd för reparation.
Frekvenserna ligger farligt nära mikrougnens och effekten på en telemast är
mycket hög.
Det finns en anledning till varningsskyltarna.. :o
Som exempel kan jag nämna att vi brukade grilla korv framför radarn
på AJ 37:an, radarfrekvenserna ligger också i det segmentet.
En korv på ett spikförsett kvastskaft fördes på ca 3 s genom radarstrålen och vips - en varm korv. ;) :cool:

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

[quote=""jpkrax""]Jag hoppas den var avstängd för reparation.
Frekvenserna ligger farligt nära mikrougnens och effekten på en telemast är
mycket hög.[/quote]

Hoppsan, det tänkte jag faktiskt inte alls på. Ingen strålande idé med andra ord...
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Det var väl just strålande den var, eller? ;)


[quote=""Tobbe Arnesson""]Hoppsan, det tänkte jag faktiskt inte alls på. Ingen strålande idé med andra ord...[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

;)

Har googlat lite i ämnet nu men det verkar svårt att få någon konkret fakta. Verkar som typ 10-20% av effekten kan stråla bakåt och därmed träffa den som befinner sig i masten. Vid arbete på mast stängs alla sändare, men då är det yrkesfolk som dagligen befinner sig i master och under längre perioder. Ögon och spermier tycks gå åt först vid höga radiostrålningsdoser, ögonen är intakta (första tecknet är att de blir blodsprängda) och spermierna behöver jag inte just nu.

Jag tänker inte ligga sömnlös för den saken, men jag är inte så säker att jag gör något återbesök och gör jag det stannar jag några meter under sändarna. :cool:
Användarvisningsbild
podden
Inlägg: 566
Blev medlem: tor 04 aug 2011, 04:39

Inlägg av podden »

[quote=""Tobbe Arnesson""] ;)

Har googlat lite i ämnet nu men det verkar svårt att få någon konkret fakta. Verkar som typ 10-20% av effekten kan stråla bakåt och därmed träffa den som befinner sig i masten. Vid arbete på mast stängs alla sändare, men då är det yrkesfolk som dagligen befinner sig i master och under längre perioder. Ögon och spermier tycks gå åt först vid höga radiostrålningsdoser, ögonen är intakta (första tecknet är att de blir blodsprängda) och spermierna behöver jag inte just nu.

Jag tänker inte ligga sömnlös för den saken, men jag är inte så säker att jag gör något återbesök och gör jag det stannar jag några meter under sändarna. :cool: [/quote]

Läste om lite på ett annat forum om just klättra i master. Citerar sista inlägget där

"Det blir som att stå i en riktigt stor jävla micro. När du väl känner att du blir bränd på huden så har du i princip redan kokt ditt inre. Ge fan i det. Finns inget tråkigare än att plocka ner folk från master som antingen är brännskadade, döda eller påväg att dö av skadorna. Tro mig..."

Hur sant det är har jag ingen aning om. Men kan säkert stämma om än överdrivet kanske..
Var rädd om dej :)
Skriv svar