Uppdatering

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

[quote=""Älgben""]När man gick i mellanstadiet så var allt givetvis mycket större och mer spännande, men efter ett tag försvann charmen. Den gröna korridoren stank ofta sur mjölk så man skyndade sig igenom.

Vi hade väl egentligen bara tillträde till de "publika" delarna, men ibland hände det ju att någon hade glömt en dörr öppen så då kikade vi ju in...[/quote]

Jo de är såklart! Och om man får vara där varje dag så blir det ju tillslut inge spännande längre.. Men var den delen av anläggningen inte lika omhändetagen då heller?

Jo de förstår jag ,då kanske man tar chansen att kolla lite extra!
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

På den tiden var det ju verksamhet i många lokaler, segelflygklubb, karateklubb osv osv. Andra delar var låsta.
Delen med arkivet (som jag gissar ligger till vänster från huvudingången) kom man inte åt exempelvis.

Sen så hade man bara tid ibland, gick ju inte att skolka samt att utforskningsintresset förvisso fanns men inte på samma nivå som idag.
Har länge velat kika in där igen, men inte orkat forska fram vilken kommunal tjänstaman man borde smöra för... :)
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

[quote=""Älgben""]På den tiden var det ju verksamhet i många lokaler, segelflygklubb, karateklubb osv osv. Andra delar var låsta.
Delen med arkivet (som jag gissar ligger till vänster från huvudingången) kom man inte åt exempelvis.

Sen så hade man bara tid ibland, gick ju inte att skolka samt att utforskningsintresset förvisso fanns men inte på samma nivå som idag.
Har länge velat kika in där igen, men inte orkat forska fram vilken kommunal tjänstaman man borde smöra för... :) [/quote]

Du har så rätt ,det ligger i första "skeppet" på vänster sida. Men vilka delar fick ni elever tillträde till? Studiesalarna låg i skeppet till vänster om arkivet ,var ni där nånting?

Nej precis ,när man var mindre så gick man bara ner där för att göra sin grej ,boxning eller vad det nu kan tänkas vara. Man tänkte inte direkt på konstruktionen och vad stället egentligen var lämpat till.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Vi hade egentligen bara tillträde till matsalen. Jag vet att andra grupper (möjligtvis tidigare) hade gymnastik i någon sal där nere, men inte vi.
Allt spring utöver det skedde utan skolans goda minne så att säga. :)
Minnena är inte kristallklara så här 25 år senare, men jag kände som sagt igen mig på en del av bilderna.
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

[quote=""Älgben""]Vi hade egentligen bara tillträde till matsalen. Jag vet att andra grupper (möjligtvis tidigare) hade gymnastik i någon sal där nere, men inte vi.
Allt spring utöver det skedde utan skolans goda minne så att säga. :)
Minnena är inte kristallklara så här 25 år senare, men jag kände som sagt igen mig på en del av bilderna.[/quote]

jaha okej! Jo det stämmer ,och gymnasiksalen var fortfarande i ett bra skick tycker jag.
Förstår att minnesbilderna blir suddigare med tiden ,men kul att du känner igen dig och att anläggningen till stor del är densamma som när den byggdes.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Uppdatering

Inlägg av Grishnac »

Jag hade minsann Aikidoträning där nere ett par gånger någonstans i slutet på 80-talet eller i början av 90-talet....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Här är mer film från Mariaberget: http://www.youtube.com/watch?v=a3yZyMXqk90

Klippet kommer från en italiensk "mockumentär" från 1968, "Svezia, inferno e paradiso".
"Sverige, helvete eller paradis" blir det på svenska och när man sett delar av filmen så kan man ju onekligen fundera. Filmsnuttarna är autentiska men speakerrösten har väl fått ett och annat om bakfoten.
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

[quote=""Älgben""]Här är mer film från Mariaberget: http://www.youtube.com/watch?v=a3yZyMXqk90

Klippet kommer från en italiensk "mockumentär" från 1968, "Svezia, inferno e paradiso".
"Sverige, helvete eller paradis" blir det på svenska och när man sett delar av filmen så kan man ju onekligen fundera. Filmsnuttarna är autentiska men speakerrösten har väl fått ett och annat om bakfoten.[/quote]

Också en film med häftiga bilder från när det verkligen var full aktivitet i berget!
haha jaa ,och det pipande bakgrundsljudet skär lite halvt.
Schlajmen
Inlägg: 69
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 16:43
Kontakt:

Inlägg av Schlajmen »

[quote=""Grishnac""]Jag hade minsann Aikidoträning där nere ett par gånger någonstans i slutet på 80-talet eller i början av 90-talet....[/quote]

jassåja! Kommer du ihåg vart i anläggningen som du hade träning?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Uppdatering

Inlägg av Grishnac »

Vi gick in genom en dörr som vette ned mot cityringen minns jag, sedan var det bara ett stort rum därinne, men exakt var det var....nej det var ju över 20 år sedan.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar