Post Tempus, en plats av vackert förfall...

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Hej,

Vi presenterar pärlan i det numera nedlagda svenska kustartilleriet Hemsö fästning, vars främsta uppgift var att bekämpa fientliga fartyg från att ta sig upp i Ångermanälven samt skydda Härnösand.

Vi hade förmånen att spendera en hel dag med en privat visning av en före detta chef på fästningen. Vi fick se Dalom batteri, Havstoudd batteri, mätstationen på Kläffsön samt det stora batteriet HÖ1. Vi blev även förevisade delar av fästningen som inte hålls öppna för allmänheten. Hemsö fästning är idag ett museum och byggnadsminne.

Stora batteriet, HÖ1

Lilla batteriet, Havstoudd

Mätstation, Kläffsön

Hoppas ni gillar vad ni ser!

/ Coolhand & Schlbuditz
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kanonfina bilder och bra text. Kanske inte övergivet men det är inget jag hänger upp mig på. Var själv där på en snabbis men kommer att återvända. Lite pyssel med färja men väl värt besväret!
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""Elagabalus""]Kanonfina bilder och bra text. Kanske inte övergivet men det är inget jag hänger upp mig på. Var själv där på en snabbis men kommer att återvända. Lite pyssel med färja men väl värt besväret![/quote]

Tack,

Texten har jag tagit från deras egen hemsida, vilken jag också länkat till. Det är helt klart värt ett besök. Övergivet är det som sagt inte men avstängt iaf. :)

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Snyggt presenterat :) Glad att man bevarat en del av vår historia!

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Med tanke på hur vapenutvecklingen varit så hade nog en sån anläggning slagits ut rätt fort idag. Personalen hade kanske klarar sig men de flesta vapen var ju mer eller mindre synliga och därmed sårbara.

Vill också tillägga att det är en fantastisk natur. Man kör och kör. Går nästan ständigt uppåt. Vägen blir smalare och smalare. Till slut framme och en härlig utsikt väntar ( man måste gå en bit också).. Är man med folk som inte uppskattar fästningen lär de ha att göra ändå. Restaurang fanns det också. Blev överraskad över denna pärla som ännu verkar okänd. Var där i juli och ingen trängsel direkt
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Hej!

Då var det dags att presentera höstens stora projekt som inleddes i september vilket resulterade i två kamerabyten, en hel del trial & error avseende filmning, byggande av riggar plus en hel del redigerande.

Vi har filmat Sulfitfabriken i Nyhamn, platsen är idag så pass känd (ökänd) så vi går ut med platsen här. Under höstens olika besök har vi sett stor förändring på fabriksområdet då metalltjuvar just nu länsar fabriken på skrot. Förändringen från 2007 första gången vi besökte platsen tills nu är massiv. Vi rekommenderar att jämföra våra bilder och film med t.ex Benkars galleri (Länk) därifrån 2007

Hoppas ni gillar vad ni ser.

Sulfitfabriken i Nyhamn - Youtube, slå på 1080p för bästa kvalitet

Sulfitfabriken i Nyhamn - Vimeo, Auto HD

Filmat med Nikon D7000 och D7100
Sigma 10-20, f4-5,6 och Tamron 28-75 f2,8

DIY Slider med elmotor
DIY Kamerajibb

Kommentera gärna!

/ Coolhand & Schlbuditz
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Skall kolla ikväll. Lite nyfiken då jag har D5100 som har samma sensor som D7000 (eller är det D7100? Glömmer alltid ;) ). Precis börjar filma och märker att det är svårt att handhålla systemkameror under längre tid. Kvalitén är bra men tycker nog jag haft kompakter som filmat lika bra eller bättre. Har köpt extern mic
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

[quote=""Elagabalus""]Skall kolla ikväll. Lite nyfiken då jag har D5100 som har samma sensor som D7000 (eller är det D7100? Glömmer alltid ;) ). Precis börjar filma och märker att det är svårt att handhålla systemkameror under längre tid. Kvalitén är bra men tycker nog jag haft kompakter som filmat lika bra eller bättre. Har köpt extern mic[/quote]

Samma som D7000. D5200 har samma sensor som D7100

Filmning med DSLR är knepigt, men när man får till det blir resultatet lysande! Om du vill kan du få lite tips, ta det vis PM isf.

/ C
...en plats av vackert förfall...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ser riktigt bra ut. Lagom dramatisk musik. Snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
coolhand
Inlägg: 131
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 06:21

Inlägg av coolhand »

Hej!

För 2 år sedan besökte vi ett sågverk och fotade. I år återvände vi och spelade in en film. Det var trevligt att se hur platsen lämnats helt orörd sedan vi var där senast.


Sågverket Vimeo

Filmat med Nikon D7000 och D7100
Sigma 10-20, f4-5,6 och Tamron 28-75 f2,8

DIY Slider med elmotor

Mvh / Coolhand & Schlbuditz
...en plats av vackert förfall...
Skriv svar