mikael82karlsson

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""mikael82karlsson""]Folket hus i Sverige blir allt färre å färre....här är ett som står öde & förfaller: http://mikael82karlsson.bloggplatsen.se ... illa-tyst/[/quote]

Det stället gillade jag! :)

/B
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

[quote=""benkar""]Det stället gillade jag! :)

/B[/quote]

Ja det var kanon att allt var orört, inget kladd på väggar mm! Mycket av det gamla var verkligen bevarat. Det måste bli en till tur dit med ett stativ som fungerar.
You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Riktigt trevligt ställe, och fina bilder med.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Det där har jag sneglat på, om det där är var jag tror det är. Bättre än jag vågat hoppas på isf.. :)

Fina bilder!
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

Tackar Tobbe! Jo det är säkert det stället du tänker på :)
Det måste som sagt bli en till tur där med ett fungerade stativ! Du får givetvis bli me.
You don't take a photograph, you make it
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Jag hänger gärna med!
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

Lite nya bilder ute från Ödegården (Gamla J___ko) http://mikael82karlsson.bloggplatsen.se ... a-odsligt/ Ett ställe jag inte vet så mycket om, så jag är tacksam för info! :)
Senast redigerad av 1 mikael82karlsson, redigerad totalt 0 gånger.
You don't take a photograph, you make it
Splach
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 27 sep 2011, 16:14

Inlägg av Splach »

Dit var jag för några år sedan, såg ungefär exakt likadant ut.

Men saknar tyvärr historia jag med.
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Jag visade några av mina bilder från stället på en bildvisning, en i publiken har släktforskat och bl.a. snubblat över den släkten. Han mailade mig info senare (jag har censurerat efternamn och platser):

Jakob ... och hans hustru Kristina ... var båda födda i Norrbärke och paret gifte sig 1866-07-03. Under en tid var de bosatta i Ludvika och där föddes 1872-05-24 dottern Anna Kristina.

1894-12-05 köpte den lilla familjen skogsjordbruksfastigheten ... och Jakob tituleras från den tiden hemmansägare.

1897-03-06 anställdes arbetaren / drängen Anders August Jansson född 1875-12-19 i Silfberg.

1897-09-06 gifter sig husets dotter Anna Kristna med Anders August som därmed blir måg i huset.

Det unga paret fick 1899-02-05 sonen August Emil, 1903-01-07 sonen August Gottfrid, 1906-12-22 tvillingflickorna Anna Matilda och Elin Katarina och 1914 föds sonen August Gunnar.

1930-03-07 utvandrade August Emil till Canada. Han återvände hem på äldre dar och dog några år efter hemkomsten.

... var på sin tid en samlingsplats för bygdens innevånare. Äldste sonen Emil
var en självlärd uppfinnare och tekniker av hög klass. Han monterade och
installerade ... kraftstation samt deltog i bygget av dess ledningsnät och
fastighetsinstallationer som omfattade ... och ... . När radiosändningarna kom igång byggde Emil radiomottagare så att man kunde samlas i ... och via hörlur avlyssna sändningarna.

”Rättar Kalles” barn, Svea, Gösta och Aina, har alla berättat om hur man i ... kunde få höra på radioutsändningarna under 1920-talets andra hälft.

I ... spelades även orgel. Det var bl.a. dottern Elin som spelade och gav även usiklektioner till Svea. Elin utbildade sig till lärare och var den enda av barnen som bildade familj.



Bilderna föreställer dels ett juniorläger samt firandet av silverbröllop mellan Anna och August. Har även diverse namn på personerna men utelämnar dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Tobbe Arnesson, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Ny URL
Användarvisningsbild
mikael82karlsson
Inlägg: 208
Blev medlem: ons 03 apr 2013, 15:15
Kontakt:

Inlägg av mikael82karlsson »

Tack Tobbe!
Hittade några gamla bilder på http://www.bygdeband.se/ också. Men i någon av dom andra två gårdarna ska det har varit självmord, först fru´n sen tre dagar efter gubben. 1953 ska detta tydligen hänt, något du vet mer om Tobbe?
You don't take a photograph, you make it
Skriv svar