Europaidag.se - Övergivna platser, historia m.m.

Här kan ni tipsa varandra om era bloggar och hemsidor.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Europaidag
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 mar 2015, 21:00

Inlägg av Europaidag »

En kortare fotosession på nedgångna hus.

http://europaidag.se/urban-exploration/ ... a-vackert/
Användarvisningsbild
Europaidag
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 mar 2015, 21:00

Inlägg av Europaidag »

Hej igen!

Kika gärna på ett besök på en sovjetisk luftförsvarsanläggning. Har fanns sex stycken ramper för missiler av typ S-75 samt radaranläggning.

Hemlig missilanläggning skulle skydda Sovjet – Utforskad
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Europaidag""]Kika gärna på ett besök på en sovjetisk luftförsvarsanläggning. Har fanns sex stycken ramper för missiler av typ S-75 samt radaranläggning.[/quote]
Nice! Skumt att radarn står kvar efter alla dessa år -ser dessutom hel ut...

Körde förbi ett anta sådana ställen i norra Tyskland när GPS strulade sist jag var där. Fuck Telia...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Europaidag
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 mar 2015, 21:00

Inlägg av Europaidag »

[quote=""Saddam""]Nice! Skumt att radarn står kvar efter alla dessa år -ser dessutom hel ut...

Körde förbi ett anta sådana ställen i norra Tyskland när GPS strulade sist jag var där. Fuck Telia...[/quote]

Ja, det tyckte jag med, borde varit det första att plockas ner. Annars var ju platsen skapligt rensad som det brukar vara.

De ställena strax norr om Berlin hade ju dessutom kapacitet för kärnstridsspetsar.
Användarvisningsbild
Europaidag
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 mar 2015, 21:00

Inlägg av Europaidag »

En uppdatering, denna gång från Sverige.

http://europaidag.se/urban-exploration/ ... a-morkret/
Användarvisningsbild
islandmountain
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 22:35

Inlägg av islandmountain »

[quote=""Europaidag""]En uppdatering, denna gång från Sverige.

http://europaidag.se/urban-exploration/ ... a-morkret/[/quote]

Det stället känner man igen! :D

Undrar dock lite om hur du fick informationen om att det var ett vapenlager? Har själv försökt hitta info om stället men utan resultat!
Användarvisningsbild
Europaidag
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 04 mar 2015, 21:00

Inlägg av Europaidag »

[quote=""islandmountain""]Det stället känner man igen! :D

Undrar dock lite om hur du fick informationen om att det var ett vapenlager? Har själv försökt hitta info om stället men utan resultat![/quote]

Vilka otroligt maffiga bilder du tagit på platsen! Nu skäms man ju, men jag tror aldrig jag varit på en så svårfotad plats. Omöjligt att få fokus med allt dis i luften. Antar att du hade en respektabel lampa med dig ner?

Angående användningsområdet är det slutsatser jag dragit från lekmannakunskaper och värnpliktstid :-) Men, vet man vad man ska Googla på så går det att få viss uppbackning på påståendet.
Användarvisningsbild
islandmountain
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 22:35

Inlägg av islandmountain »

[quote=""Europaidag""]Vilka otroligt maffiga bilder du tagit på platsen! Nu skäms man ju, men jag tror aldrig jag varit på en så svårfotad plats. Omöjligt att få fokus med allt dis i luften. Antar att du hade en respektabel lampa med dig ner?

Angående användningsområdet är det slutsatser jag dragit från lekmannakunskaper och värnpliktstid :-) Men, vet man vad man ska Googla på så går det att få viss uppbackning på påståendet.[/quote]

Tack, roligt att du gillade bilderna! :D

Håller med om att det är en svårfotad miljö, beckmörkret i kombination med långa avstånd gör det jobbigt! När jag var där så märkte jag inte av något dis i luften dock, så hade väl tur på den punkten!

Har en ganska kraftig lampa på 700 lumen, men använde nästan bara den i den långa korridoren och de större rummen. Annars körde jag med lång slutartid (16 sekunder på de flesta bilderna) och en lite mindre lampa.

Okej, det stämmer säkert! På Flashback har jag i alla fall hört både vapendepå och ammunitionsförråd.
En annan utforskare som jag pratade med sa dock att han hade pratat med någon från orten som sa att militären ha lagrat kläder där inne! Men gissar att det isåfall bara var mot slutet när bergrummet inte behövdes till dess ursprungliga syfte.
Själv har jag tyvärr ingen erfarenhet från militären alls så kan bara gissa vad det det har varit...
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Europaidag""]En uppdatering, denna gång från Sverige.

http://europaidag.se/urban-exploration/ ... a-morkret/[/quote]

Jaså är det öppet? :)

Benkar har varit och letat efter bergrummet -utan resultat lästa jag på ett annat ställe. :D Nu vet jag vart det ligger. :D
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Saddam""]
Benkar har varit och letat efter bergrummet -utan resultat lästa jag på ett annat ställe. :D Nu vet jag vart det ligger. :D [/quote]

Har genom åren letat efter många ställen, hittat en del, inte hittat annat. Inte 100% på vilket det här är, men har mina aningar.

/B
Skriv svar