Jörnmark föreläser i Sundsvall

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Nikurasu
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 14:59
Kontakt:

Inlägg av Nikurasu »

Får väl tacka Jan för en trevlig föreläsning och det gjorde inte saken sämre med några öl i sällskap av Jan och Grishnac lite senare.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Synd att man missade den där ölen men hade ju blivit en bit att åka för mig..hehe, själv fick jag nöja mig med föreläsningen igår på Malmö stadsmuseum men den va nog så intressant :)
Tomt & Öde
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 22:05
Kontakt:

Inlägg av Tomt & Öde »

Typiskt man ska missa allt bara för man är ute o flänger... men det är klart...
dom hade ju öl i London också... :)
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Vem är Jörnmark?
Användarvisningsbild
wroomlars
Inlägg: 288
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 19:57

Inlägg av wroomlars »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Vem är Jörnmark?[/quote]

Det är en man som inspirerar oss andra att springa runt i skog och mark och leta efter spännande saker/platser osv samt att gör att vi sover gott efter att vi har läst hans böcker som kvälls litteratur. :D


Ps Kolla adlibris och sök på Jan Jörnmark
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Vem är Jörnmark?[/quote]

Går under den svårtolkade pseudonymen jornmark här.
En vacker dag kommer jag att berätta om varför jag tog det stiliga namnet när jag lade ut den första tråden på FB i juli 05.
Kalle_Sundsvall
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 23 feb 2009, 14:15

Inlägg av Kalle_Sundsvall »

Så den där föreläsningen ni skrev om tidigare handlade alltså om Urban Exploration? Jag tror inte det framkom någonstans alls, och eftersom jag är ny på banan så har jag inte hört talas om Jörnmark, förrän nu. Jag ska nog ta och läsa någon bok om detta, men: jag anser att praktik är viktigare än teori. Det mest intressanta är att utforska byggnader själv, inte att läsa om det hela. :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Så den där föreläsningen ni skrev om tidigare handlade alltså om Urban Exploration? Jag tror inte det framkom någonstans alls, och eftersom jag är ny på banan så har jag inte hört talas om Jörnmark, förrän nu. Jag ska nog ta och läsa någon bok om detta, men: jag anser att praktik är viktigare än teori. Det mest intressanta är att utforska byggnader själv, inte att läsa om det hela. :) [/quote]

Jörnmark föreläser inte direkt om UE, däremot har han kunskaper i marknadsekonomisk historia som nog slår oss allihop på fingrarna härinne, att det sedan är dom marknadshistoriska svängningarna som till stor del ligger till grund för hobbyn UE är liksom bara en bonus och en trevlig infallsvinkel.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Inlägg av Ärlige Harry »

[quote=""Grishnac""]Jörnmark föreläser inte direkt om UE, däremot har han kunskaper i marknadsekonomisk historia som nog slår oss allihop på fingrarna härinne, att det sedan är dom marknadshistoriska svängningarna som till stor del ligger till grund för hobbyn UE är liksom bara en bonus och en trevlig infallsvinkel.[/quote]

Jörnmark är tre saker i en; osannolikt kunnig docent i ekonomisk historia, ruinfotograf med bl.a. två fotoböcker på sitt samvete (Övergivna Platser 1 och 2) samt väldigt trevlig värmlänning.

Det är rätt mycket hans fel att jag sysslar med det här. Såg hans sajt (http://www.jornmark.se/default.aspx) för ett par år sedan. Sedan dess är jag fast.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""Kalle_Sundsvall""]Så den där föreläsningen ni skrev om tidigare handlade alltså om Urban Exploration? Jag tror inte det framkom någonstans alls, och eftersom jag är ny på banan så har jag inte hört talas om Jörnmark, förrän nu. Jag ska nog ta och läsa någon bok om detta, men: jag anser att praktik är viktigare än teori. Det mest intressanta är att utforska byggnader själv, inte att läsa om det hela. :) [/quote]

Håller med, dock blir ju känslan en helt annan om du har den bakgrund som ibland kan finnas i böcker när du besöker ett ställe än om du kommer dit och inte har någon aning om bakgrunden. Böckerna är värda att läsa, om inte annat än bara för väldigt trevlig läsning :)
Skriv svar