6/7 stadsvärnsvandring i HBG

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

6/7 stadsvärnsvandring i HBG

Inlägg av Jerlerup »

Nu chansar jag vilt. jag ska på stadsvärnsvandring med beredskapsmuséet den 6/7.

http://www.beredskapsmuseet.com/stadsva ... ingar.html

Om nån annan ska det kan ni hålla utkik efter en brunhårig typ med glasögon och kamera som lystrar till namnet Torbjörn.

Om ingen annan ska med vill jag tipsa om vandringen. Helsingborg är för farao proppfullt av gamla betongklumpar, värn och konstigheter! De övriga vandringarna sker dessa dagar:

Torsdag 9 juli kl 18.00
Måndag 13 juli kl 18.00
Torsdag 16 juli kl 18.00
Måndag 20 juli kl 18.00
Torsdag 23 juli kl 18.00
Måndag 27 juli kl 18.00
Torsdag 30 juli kl 18.00

/T
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Är nog intressant. De ska ha ställt ut originalutrustning i vissa värn så man kan se hur de egentligen var tänkta att användas.
Användarvisningsbild
Kvaveberusad
Inlägg: 152
Blev medlem: sön 05 apr 2009, 15:10

Inlägg av Kvaveberusad »

åh coolt! jag hade ändå tänkt mig en tur till HBG ska se om jag kan synka med en vandring.
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Dåså... Håll koll efter en brunhårig typ, med glasögon och en Canon kamera som fotar allt som är rostigt! Men kom ihåg att man måste köpa biljetten i förväg!

:)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jaså finns stridsvagnshindren kvar i HBG, kul!

Ni som funderar på att åka till Helsinborg på detta "spektakel", kolla in detta:
http://hd.se/helsingborg/2009/06/12/lar ... r-visning/

Datum: 26/7 och 9/8

:)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Ja visst finns dem, Saddam! MASSOR! HBG är ett UE-paradis!

Har varit på en morgontur nu och fotat bunkrarna och stridsvagnshindren ovanför Konsul Olssons Hus och de vid kärnan. En kort promenad men det finns säkert 100 stridsvagnshinder kvar på en sträcka på 400 meter, plus bunkrar, ksp-torn, etc...

Kyrkogården här har klar UE-potential också. Bilder på kyrkogården och alla bunkrar och cementblock kommer jag att lägga ut på Flickr och länka till om några dar.

Fast det du länkade till var en artikel om deras Skånelinjevandring. Det är en annan sak. Jag ska stadsvärnsvandra! :)

/T
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Saddam""]Jaså finns stridsvagnshindren kvar i HBG, kul!
[...][/quote]

Jepp. Såna här promenadvägar gillas. :)

Bild
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Ja K4... etc... (varför har du så knepigt namn?) ;)


Det är inte för intet som landborgen kallas landborg...

Det finns lämningar från medeltida befästningar (kärnan)...

Från 1600-talets befästning (vallarna runt kärnan vid medicinhistoriska muséet)...

Och från andra världskriget...

Och allt kan man hitta på det som kallas landborgen. En kedja av fort och kanoner, med TVÅ försvarslinjer (en vid vattnet och en på landborgen, ovanför förkastningen, 20-40 meter upp, till där museet är) från Helsingborg till beredskapsmuseet öster om Domsten.

Jag har i och för sig lite problem att förstå hela logiken bakom "Festung Helsingborg"... Fienden hade kunnat landsättas söder om Helsingborg, där försvaret ändå var sämre, och falla hela "Festung Helsingborg" i ryggen. Detta hade varit det mest logiska, för vem tusan anfaller en stad med branta klippor som måste forceras eller en halvö (Kullabygden, där Beredskapsmuseet ligger)?

/T
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""k4r4t3k4n4k4s""]Jepp. Såna här promenadvägar gillas. :)

Bild[/quote]

:p
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Nu har jag varit på beredskapsmuseumet, köpt en bok om Per Albin Linjen i trakten och varit runt kors och tvärs i Helsingborg och i Viken... Det blir länkar till bilder när jag hunnit redigera alla! Helsingborgstrakten är verkligen ett paradis!

Nu imorgon kväll är det som sagt stadsvärnsvandring och jag ska dit!

/T
Skriv svar