Underjordiska platser i Sthm. Visning 7 nov

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Äntligen någon glädje av det där kortet, najs.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ibland kan DN-kortet berättiga till 2-4 personer per kort. Kanske kommer man att kunna betala sig in? Att det blir fullt i tex Katarinagaragets skyddsrum finns nog inte. Trängre på andra objekt

Egentligen skulle jag vilja se allt. Men måste jag välja ett objekt tror jag det blir SöS underjordiska delar. Hört mycket om det sedan långt tillbaka
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""Elagabalus""]Men måste jag välja ett objekt tror jag det blir SöS underjordiska delar. Hört mycket om det sedan långt tillbaka[/quote]Där har ju jag jobbat i samband med renoveringen av SÖS för en massa år sedan, måste varit runt 1990? :D
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

Det kändes ju bra att man är tvungen att jobba just den dagen av alla dagar... :mad:
Användarvisningsbild
Sane?
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 25 okt 2008, 00:40

Inlägg av Sane? »

är det någon som vet om den är guidad? ja klarar inte av sånt man känner sig som om man är i en högstadie klass.
det softaste skulle va om de bara låste upp dem i ett par dar så kan man ströva runt lite på egen hand i sin egen takt.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Men, "Elefanten – regeringens hemliga ledningscentral", hmmm, känns som om någon på DN (?) uppfattat något helt fel, handlar ju snarare om "Länsbunkern" (För Civilförsvaret m.m) Aldrig varit speciellt hemlig, åtminstone inte placeringen.

Men "Hemliga rum" är ju minst sagt på modet hos media sedan en period, snart har väl varje liten lokalblaska letat upp något underjordiskt/hemligt att arrangera visningar till... :D

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Norrhyttan""]Där har ju jag jobbat i samband med renoveringen av SÖS för en massa år sedan, måste varit runt 1990? :D [/quote]

Man hör ju så mkt och om ens hälften vore sant vore det bra. Har dock hört att det skall ha funnits ett krigssjukhus nere i berget under SöS. Och att man skulle kunna lasta tex sårade direkt från järnvägsspåret som också är med 7 nov....

Får googla lite. Är väl knappast sekreta uppgifter längre

Edit

ja det behövdes inte många knapptryckningar. Man påbörjade ett krigssjukhus men intresset falnade 1945 så det fanns bara utsprängda bergrum med råa bergsväggar. Fanns också tydligen en lucka nere vid järnvägen som nådde det tänkta sjukhuset.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Citat:
Ursprungligen postat av Norrhyttan
Där har ju jag jobbat i samband med renoveringen av SÖS för en massa år sedan, måste varit runt 1990?

[quote=""Elagabalus""]Man hör ju så mkt och om ens hälften vore sant vore det bra. Har dock hört att det skall ha funnits ett krigssjukhus nere i berget under SöS. Och att man skulle kunna lasta tex sårade direkt från järnvägsspåret som också är med 7 nov....

Får googla lite. Är väl knappast sekreta uppgifter längre[/quote]

Skröna, på sitt sätt, bl.a emellanåt förekommande på FB....

Men, det fanns under och efter kriget inget underjordiskt sjukhus, utan bara tomma bergrum. Men, sedan 1994 så finns det ett underjordiskt katastrofsjukhus.

/B

-"Innan Södersjukhuset byggdes användes de vattenverkscisterner som fanns på berget bland annat av Aros konservfabrik, som odlade champinjoner i dem för kommersiellt bruk.

När Södersjukhuset byggdes 1938-1944 revs de gamla nödbostäderna och cisternerna. Delar av berget sprängdes bort för att också ge plats för ett krigssjukhus. Men intresset svalnade efter freden 1945. Kvar blev bara råberget, som sedan blev förråd.

Diskussioner under 1980-talet bäddade för ett sjukhus i bergrummet. Det nya bergrummet invigdes 1994. Bygget finansierades av Stockholms läns landsting, Socialstyrelsen och Räddningsverket."

Saxat från: http://www.locum.se/upload/Om%20Locum/L ... rgkata.pdf
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""benkar""]Skröna, på sitt sätt, bl.a emellanåt förekommande på FB....

Men, det fanns under och efter kriget inget underjordiskt sjukhus, utan bara tomma bergrum. Men, sedan 1994 så finns det ett underjordiskt katastrofsjukhus.[/quote]
Jag jobbade själv med uppröjningen i berget inför renoveringen, så jag kan intyga att det var allt annat än tomt. Mängder av allehanda bråte fanns där nere, även duktigt mögliga sängar med trästomme, förmodligen från beredskapsåren.
Bland allt vi körde ut fanns även mängder med journaler från 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Minns inte vad sjukhuset hette som föregick SöS, men de fanns i alla fall i berget.
Sekretessen var kvar, så vi hade väktare med oss som skulle se till att vi inte tjuvläste.

Företaget jag jobbade för hette Skadetjänst. Eller om det möjligen var Miljösanering, de senare köpte upp Skadetjänst efter en konkurs.
Vi gjorde för övrigt många andra jobb på SöS.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Norrhyttan""]Jag jobbade själv med uppröjningen i berget inför renoveringen, så jag kan intyga att det var allt annat än tomt. Mängder av allehanda bråte fanns där nere, även duktigt mögliga sängar med trästomme, förmodligen från beredskapsåren.
Bland allt vi körde ut fanns även mängder med journaler från 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Minns inte vad sjukhuset hette som föregick SöS, men de fanns i alla fall i berget.
Sekretessen var kvar, så vi hade väktare med oss som skulle se till att vi inte tjuvläste.

Företaget jag jobbade för hette Skadetjänst. Eller om det möjligen var Miljösanering, de senare köpte upp Skadetjänst efter en konkurs.
Vi gjorde för övrigt många andra jobb på SöS.[/quote]


Som skrivet/saxat: -"Men intresset svalnade efter freden 1945. Kvar blev bara råberget, som sedan blev förråd."

Gissar att du var med och tömde dessa "förråd".

/B
Skriv svar