Underjordiska platser i Sthm. Visning 7 nov

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Norrhyttan""]Jag jobbade själv med uppröjningen i berget inför renoveringen, så jag kan intyga att det var allt annat än tomt. Mängder av allehanda bråte fanns där nere, även duktigt mögliga sängar med trästomme, förmodligen från beredskapsåren.
Bland allt vi körde ut fanns även mängder med journaler från 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Minns inte vad sjukhuset hette som föregick SöS, men de fanns i alla fall i berget. .[/quote]

Intressant. Rester från förrådstiden alltså
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""benkar""]Som skrivet/saxat: -"Men intresset svalnade efter freden 1945. Kvar blev bara råberget, som sedan blev förråd."

Gissar att du var med och tömde dessa "förråd".

/B[/quote]
Japp. Men det fanns bergsalar med sängar prydligt uppställda i rader. Om de var uppställda för förvaring vet jag inte, men med tanke på att allt annat bara var invräkt så verkar det konstigt. Den enda sjukvårdsutrustning som fanns var dock sådant som stuvats undan från sjukhuset ovan jord, så berget var definitivt inte förberett för att någon sjukvård skulle kunna bedrivas där.

Hur det ser ut där nere nu har jag ingen aning om. Jag var bara med och röjde ut allt, innan renoveringsstarten.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Det låter ju som för bra för att vara sant! Hur har de tänkt att hinna med allt det där? På sex timmar? Galna människor! Hade det varit vår skulle man ju trott att det var ett aprilskämt!

...ja, jag är bara bitter för att jag inte kan va med... :(

Ni som hakar på; rapportera om hur det var sen!
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Lär fixa nån med dn kort att gå med då ! Det här låter ju super, en del ställen man velat in och kolla i !
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""Norrhyttan""]Japp. Men det fanns bergsalar med sängar prydligt uppställda i rader. Om de var uppställda för förvaring vet jag inte, men med tanke på att allt annat bara var invräkt så verkar det konstigt. Den enda sjukvårdsutrustning som fanns var dock sådant som stuvats undan från sjukhuset ovan jord, så berget var definitivt inte förberett för att någon sjukvård skulle kunna bedrivas där.

Hur det ser ut där nere nu har jag ingen aning om. Jag var bara med och röjde ut allt, innan renoveringsstarten.[/quote]

Så här såg det ut 2004 när jag var där på konst(!)-visning. (Alla offentliga lokaler måste konstsmyckas. Det gäller även underjordiska sjukhus) Vi fick inte se några sjukhussalar, för där fanns ingen konst, utan vi fick bara gå i korridorerna/kulvertarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Tråkigt att datumet krockar med Saddams Ödehus-Trip
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Fixat kortet, ska gå turen, men vilka platser ska man prioritera...?
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""daytripper72""]Fixat kortet, ska gå turen, men vilka platser ska man prioritera...?[/quote]

Fundera på vad som tilltalar dig personligen och prioritera dessa ställen?
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""bunkrologen""]Fundera på vad som tilltalar dig personligen och prioritera dessa ställen?[/quote]

Elefanten, SÖS och KTH känns ju rätt heta. Måste kolla upp hur mycket man hinner med. Nån mer som ska gå?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Pellefanten har sin charm, tyvärr aningens för "välhållet" utifrån min egen smak, inget mögel... :p men väl värt ett besök.

Några gamla och o-publicerade bilder jag hittade i något bortglömt hörn av hårddisken, blev ett publikt galleri nu när Elefanten ändå ska visas upp via DN.

/B

http://www.benkar.se/glomdarum/galleri/ ... Stockholm/
Skriv svar