Intresse för Hålahults sanatorium?

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

Har just för mig att Ingvar pratade om något rum det hade brunnit i, men glömde bort det mitt i allt, ända tills nu. Skulle faktiskt inte vara fel med några timmar till på Hålahult..
Användarvisningsbild
Thalassa
Inlägg: 56
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 16:23

Inlägg av Thalassa »

[quote=""trafikpolisen""]Har just för mig att Ingvar pratade om något rum det hade brunnit i, men glömde bort det mitt i allt, ända tills nu. Skulle faktiskt inte vara fel med några timmar till på Hålahult..[/quote]

Håller med, skulle gärna vilja göra ett återbesök för att se allt jag missade.

Ser fram emot att få se dina foton Straycat! :)
Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Inlägg av Frazdrik »

[quote=""Straycat""]Jag SKA verkligen försöka skärpa mig och få upp fler bilder, både från Hålahult och annat. Problemet är dock att jag i princip inte ALLS har tid för bildredigering och inte vill lägga upp något ofärdigt heller. (Från arbetslös till 1,5 jobb är lite tidskrävande...)

Och jag har bilder från och utanför rummet där det brunnit, om vi syftar på samma rum... Sådär hyperspännande var det kanske inte, men lite obehagliga märken efter grejor som hängt på väggarna osv.[/quote]

Spännande att du har foton inifrån rummet, det var nästan det jag önskade att någon hade. Det döljer ju iofs en stor tragedi (boende under flyktingtiden som försökte tända eld på sig själv, enligt Ingvar). Om det är samma rum. Känn ingen press på att redigera bilder.. jobba och njut av sommaren. Nu vet jag att ni fångade/dokumenterade många, enligt mig, hotspots. Den som väntar på något gott. . .

sommarhälsningar,
Fredrik
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Frazdrik""]Spännande att du har foton inifrån rummet, det var nästan det jag önskade att någon hade. Det döljer ju iofs en stor tragedi (boende under flyktingtiden som försökte tända eld på sig själv, enligt Ingvar). Om det är samma rum. Känn ingen press på att redigera bilder.. jobba och njut av sommaren. Nu vet jag att ni fångade/dokumenterade många, enligt mig, hotspots. Den som väntar på något gott. . .

sommarhälsningar,
Fredrik[/quote]

Hm, sa han åt dig att det var någon som tänt eld på sig själv? Så fattade inte jag det. Det var en möbel, kanske med en TV på (något elektriskt i alla fall) som brunnit. Fanns inte mycket det kunde sprida sig till, tydligen. Strömmen hade dock slagits ut när kontakten smält ihop.

Jo, jag har bilder från förra året som inte redigerats samt att min egen hemsida behöver en rejäl uppdatering. Min förhoppning är att jag får sluta agera "hoppjerka" snart och få en anställning av det fastare slaget. Blir liksom mer fritid då! Men i dag har jag faktiskt FÅTT njuta av sommaren - och även så under sanatorieresan förstås. :)
Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Inlägg av Frazdrik »

[quote=""Straycat""]Hm, sa han åt dig att det var någon som tänt eld på sig själv? Så fattade inte jag det. Det var en möbel, kanske med en TV på (något elektriskt i alla fall) som brunnit. Fanns inte mycket det kunde sprida sig till, tydligen. Strömmen hade dock slagits ut när kontakten smält ihop.[/quote]

Ja, herrn kanske snurrade, eller så är det olika rum vi talar om. Det brann mycket på Hålahult under 90-talet. Så de fixade en egen brandpost vid dammen att snabbt kunna hämta vatten. Verkar ha varit mycket polis och rajtantajtan under den perioden. Kanske därför förläggningen inte höll i längden. Området är ju skönt och har potential, men om det samlas ca 4-500 pers i den byn som inte mår helt bra. . .

***


Är det någon annan som har lite färdiga bilder därifrån? :p
Skriv svar