Intresse för Hålahults sanatorium?

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Intresse för Hålahults sanatorium?

Inlägg av Frazdrik »

Tjena. . .
Jag har gjort en del efterforskningar och nyligen fått kontakt med privata ägaren till Hålahults sanatorium. Enligt honom är det helt OK med en specialvisning i större grupp framöver, och i samma veva få fotografera fritt interiört/exteriört på området.

Hålahult ligger i Örebro län, mellan Örebro och Lindesberg.

Innan jag går vidare i planeringarna och träffar honom så vill jag stämma av hur intresset ser ut här på 28ds. Det vore kul att träffa fler härifrån. Han är pensionär och således flexibel när det gäller tid och datum för visning. Kanske någon helg snart?


Säg till om ni är intresserade.


/MVH Fredrik
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Intresse för Hålahults sanatorium?

Inlägg av Grishnac »

Klart intresserad, frågan är när man har tid bara......men om möjligt, försök få till det en en jämn vecka bara så har jag i alla fall skuggan av en chans ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Googlat en aning, lite svårt få grepp om anläggningen, men låter intresant, alltid kul komma ut, men för min del kört fram till efter fredag 13 november... :eek: Dvs jag kan from lör 14 nov.

/B
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Jag hakar gärna på om jag har möjlighet.
Har ännu inte jobbschema för tiden här framöver, men jämna helger efter 15:e oktober borde vara en god chansning (eventuellt, julrush is a bitch).
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

En rolig tillfällighet; i lördags, under trippen till Gusum, roade vi oss med att bläddra i turistvägkartan från -57 som ErikH hade liggandes i bilen. Vi förundrades då över att Hålahult Sanatorium fanns utmärkt på kartan, som i övrigt mestadels innehöll bara vägar och orter. Vilket såklart gjorde att man vart lite nyfiken på stället, och hur det ser ut där idag. :)

Fredrik, vet du i vilket skick det är, och om där bedrivs någon form av verksamhet?
Requiescant in pace
Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Inlägg av Frazdrik »

Vad kul att det redan finns intresse för detta!

Exitt; Nuvarande ägaren köpte Hålahult av Landstinget 1996. Dessförinnan har det varit lite olika verksamheter där genom tiderna, bl.a en flyktingförläggning. Det lät på ägaren som det var vissa tomma ytor där idag, men det ska även finnas en del material och prylar kvar. Jag antar att platsen har vilat mer eller mindre sedan 1996, så jag vet inte det exakta skicket invändigt. Utvändigt ser det relativt välbevarat ut. Hur som helst kommer jag att reka lite tillsammans med ägaren för att kolla status mer ingående. Jag tror att det är värt ett besök, absolut. Dessutom är det väldigt fin natur i området. :)

---

Då kan vi sikta på någon jämn vecka/helg senare i november. Om det kör ihop sig med tider, eller om intresset visar sig bli jättestort, så kan jag kolla om det går att fixa två visningar på olika datum. Men jag återkommer om detta.


MVH Fredrik
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Exitt""]En rolig tillfällighet; i lördags, under trippen till Gusum, roade vi oss med att bläddra i turistvägkartan från -57 som ErikH hade liggandes i bilen. Vi förundrades då över att Hålahult Sanatorium fanns utmärkt på kartan, som i övrigt mestadels innehöll bara vägar och orter. Vilket såklart gjorde att man vart lite nyfiken på stället, och hur det ser ut där idag. :)

Fredrik, vet du i vilket skick det är, och om där bedrivs någon form av verksamhet?[/quote]

Just ja ! det var lite kul det där, jag är absolut intresserad om det utgår nån bil från sthlm !
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Intresse för Hålahults sanatorium?

Inlägg av Grishnac »

Jag är i Tallinn helgen den 20:e nov så den helgen är körd för min del - annars kan jag gärna slänga in lite fler i bilen om det är någon som vill åka ner härifrån.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Inlägg av Frazdrik »

Grishnac; Det var bra att höra. Det bästa vore att träffas kring ett datum då så många som möjligt verkligen har tid och möjlighet. Fast å andra sidan brinner det ingenstans, och det går med all sannolikhet att få fler visningar :) Han låter väldigt tillmötesgående. Om några inte hinner/kan nästa månad så kommer det ju fler tillfällen. . .
Användarvisningsbild
bojo-
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:43

Inlägg av bojo- »

Intresse finns om tiden passar min övriga kalender. :rolleyes:
Skriv svar