Nördcafé på Tekniska i Sthlm 28:e april

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""benkar""]Troligen vinterkräksjukan, besparar er detaljerna....

/B[/quote]

Rampvinterkräksjukan?
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Attans att du gick och vart sjuk, Benkar!

Desto större eloge till Jakob för den fantastiska nördföreläsningen! Massor av lärorik och rolig info och finfina bilder.
Bra jobbat Jakob! EVEL RIFAZ!!! :D

Hela kalaset filmades och finns på Bambuser, dock ger ljudet upp efter ett par minuter, och då blir det hela lite meningslöst... Hoppas att det är ett problem som Tekniska kan åtgärda, för det var som sagt en mycket givande presentation!
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Exitt""]Attans att du gick och vart sjuk, Benkar!

Desto större eloge till Jakob för den fantastiska nördföreläsningen! Massor av lärorik och rolig info och finfina bilder.
Bra jobbat Jakob! EVEL RIFAZ!!! :D

Hela kalaset filmades och finns på Bambuser, dock ger ljudet upp efter ett par minuter, och då blir det hela lite meningslöst... Hoppas att det är ett problem som Tekniska kan åtgärda, för det var som sagt en mycket givande presentation![/quote]

http://bambuser.com/channel/Tekniskamus ... ast/720680
Jakob är kanon, skit med ljudet. Synd att benkar blev dålig.
Wish i´d been there.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Trist med ljudet men av det jag hörde verkade jacob säga bra saker och dela mina åsikter...
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Helt lysande tycker jag. Påläst och roligt - utan manus också?? Yikes!

Möjligen kunde det ha varit fler bilder, och jag hade nog inte använt begreppet UE så mycket. Å andra sidan, om inte ett insatt föredrag som detta kan ge begreppet bättre rykte och utövarna en respektens skjuts, då vet jag inte vad som kan det.

Angående filmkvaliteten så var jag inte imponerad av kameraföringen under kvällen. Det gör ont att se hur en viktig film förstörs redan under inspelningen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Tack för vänliga ord. Det var helt klart kul att snacka om detta område.

Som jag antog så drar man dock på sig förbannelser när man yttrar sig "om vad UE är", trots en introduktion där jag hävdar motsatsen. Precis som inom politik och religion är det ständiga strider om sanningen, den rena och ortodoxa läran. Kättarna och de otrogna skall stenas. Läran skall renas från de besmittade.

Det är uppenbart att man i vissa kretsar betraktas som ett svagsint luder om man syns och att publicitet är liktydigt med långt gången narcissism. Det torde ju vara allmänt känt att alla som berättar om något de är intresserade av gör det av ren självhävdelse.

Uppenbarligen ingår man numera i "gubbligan" som "missbrukar och förstör kärnan i vad UE är". Apropå det där med att uttala sig "om vad UE är"...

Nu kanske jag låter lite mer ilsk än jag faktiskt är - egentligen är det lite skoj faktiskt. Att "gubbligan" ser på ett fenomen på ett lite annorlunda sätt än "kidsligan" är kanske inte så märkvärdigt. Ungefär som att man lämnar saft och föredrar öl när man blir äldre. Bra eller dåligt - rätt eller fel ? Ingetdera tror jag. Den sanna vägen torde vara bred nog att rymma flera tolkningar.
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

[quote=""JakobE""]Tack för vänliga ord. Det var helt klart kul att snacka om detta område.

Som jag antog så drar man dock på sig förbannelser när man yttrar sig "om vad UE är", trots en introduktion där jag hävdar motsatsen. Precis som inom politik och religion är det ständiga strider om sanningen, den rena och ortodoxa läran. Kättarna och de otrogna skall stenas. Läran skall renas från de besmittade.

Det är uppenbart att man i vissa kretsar betraktas som ett svagsint luder om man syns och att publicitet är liktydigt med långt gången narcissism. Det torde ju vara allmänt känt att alla som berättar om något de är intresserade av gör det av ren självhävdelse.

Uppenbarligen ingår man numera i "gubbligan" som "missbrukar och förstör kärnan i vad UE är". Apropå det där med att uttala sig "om vad UE är"...

Nu kanske jag låter lite mer ilsk än jag faktiskt är - egentligen är det lite skoj faktiskt. Att "gubbligan" ser på ett fenomen på ett lite annorlunda sätt än "kidsligan" är kanske inte så märkvärdigt. Ungefär som att man lämnar saft och föredrar öl när man blir äldre. Bra eller dåligt - rätt eller fel ? Ingetdera tror jag. Den sanna vägen torde vara bred nog att rymma flera tolkningar.[/quote]

Bra sagt JacobE, it's all in the eye of the Beholder!
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

[quote=""JakobE""]Tack för vänliga ord. Det var helt klart kul att snacka om detta område.

Som jag antog så drar man dock på sig förbannelser när man yttrar sig "om vad UE är", trots en introduktion där jag hävdar motsatsen. Precis som inom politik och religion är det ständiga strider om sanningen, den rena och ortodoxa läran. Kättarna och de otrogna skall stenas. Läran skall renas från de besmittade.

Det är uppenbart att man i vissa kretsar betraktas som ett svagsint luder om man syns och att publicitet är liktydigt med långt gången narcissism. Det torde ju vara allmänt känt att alla som berättar om något de är intresserade av gör det av ren självhävdelse.

Uppenbarligen ingår man numera i "gubbligan" som "missbrukar och förstör kärnan i vad UE är". Apropå det där med att uttala sig "om vad UE är"...

Nu kanske jag låter lite mer ilsk än jag faktiskt är - egentligen är det lite skoj faktiskt. Att "gubbligan" ser på ett fenomen på ett lite annorlunda sätt än "kidsligan" är kanske inte så märkvärdigt. Ungefär som att man lämnar saft och föredrar öl när man blir äldre. Bra eller dåligt - rätt eller fel ? Ingetdera tror jag. Den sanna vägen torde vara bred nog att rymma flera tolkningar.[/quote]

Haha, jag såg recensionen av Nördcafét på Flashback och om jag vore du skulle jag nog inte ta åt mig allt för kraftigt av vad som skrivs där.
Själv är jag nånstans mellan 30-40 år gammal så jag ingår förmodligen också i gubbligan. Hursomhelst behöver jag inte hjälp av räddningstjänsten när jag utforskat klart och ska åka hem. Detta beror antingen på att jag är erfaren eller också jäkligt vältränad för min ålder (jag lutar dock mot det förstnämnda).
Jag är dock ledsen att jag missade det hela på Tekniska...

Jag delar även din syn om betydelsen av vad "Urban Exploration" (dvs att betydelsen kanske kan vara individuell) är trots att jag aldrig kommer att ge mig in i en diskussion kring detta.
Jag tar till mig de två orden rakt av så för MIG betyder det att utforska staden. Om det jag utforskar är övergivet eller inte spelar inte någon större roll för mig. Sedan kan Wikipedia, användare på 28DS eller FB beskriva det som nåt annat men det struntar jag högaktningsfullt i. Bara jag vet vad jag är intresserad av att utforska och jag tycker Urban Exploration är en bra etikett för att beskriva mitt intresse för andra.

Jag drar återigen upp FB som exempel när jag vill påstå att ett inlägg på deras forum ger mer publicitet än, exempelvis, en föreläsning på ett museum. Jag har för mig att Flashback förr i tiden låg högt upp i tävlingen "Världens största forum" eller nåt sånt.
Att dessutom diskutera skyddsobjekt och andra hemliga anläggningar helt öppet som på ett långsökt sätt "allvarligt kan skada en stat eller mellanfolklig organisation" (Säkerhetsskydd - En vägledning, Säkerhetspolisen) kanske inte är helt politiskt korrekt. Men hey, vi är underground och gör vad vi vill... Om jag fastnar och brinner upp i ett ställverk och samtidigt slår ut elförsörjningen till en förort till Göteborg är ju det mitt problem...

Nu skrev jag mer än jag tänkt. Och jag kanske inte tänkt igenom allt jag skrev. Kom igen, dissa mig om ni vill! ;-)

//Zeb
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Läste just diskussionen på Flashback... Det säger mer om FB än om föredraget, egentligen lite för lågt för att kommentera men skillnaden i synsätt blir i alla fall oerhört skarp. Faktum är att Jakobs föredrag var lite för bra för att kallas UE och att han ändå frivilligt outar sig som UEare tyder mest på en självförminskande blygsamhet. Lite som att kalla sig målare istället för konstnär. Lustigt nog kanske det straffade sig (vilket med tydlighet visar varför jag gärna skulle stryka det begreppet och gå vidare). Man hade kunnat etikettera temat som t ex "industrihistoria" istället (med ungefär samma innehåll) och då hade det varit en non-issue - ute i den verkliga världen (där jag bor) brukar man kunna tala och diskutera, t o m skriva böcker. Men låt oss ge FB rätt, det här är inte UE - det är större än så.
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar