"Tidskapseln i Katarinaberget"

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Inlägg av hjakse »

[quote=""Exitt""]Inget vid stationen. Men jag kom att tänka på en liten trappa vi fann där nere i "OK-garaget", bakom en dörr som vid det tillfället stod olåst. Trappan ledde upp till en liten mellanvåning prydd med klotter från 80-talet. Bortanför detta fortsatte ännu en trappa uppåt, och upp i taket. Den eventuella utgången var alltså överbyggd.
När vi stod där i mörkret började det plötsligt mullra utav bara den ovanför våra huvuden, och mitt sällskap (som för övrigt bar på den enda ficklampan) sprang skräckslagen därifrån!

Då inbillade jag mig att det var en tung bil som for förbi på nån gata ovanför, men det kan ju förstås ha varit tunnelbanan. Jag minns inte exakt hur det lät, det var ju ett tag sedan. I Z-led känns det i o f s som att det är mer logiskt att det var gatutrafik vi hörde.
Jag har försökt lokalisera denna trappa/gång på planritningarna, och det kan mycket väl vara någon av utstickarna mot t-banan eller Medis. Det beror på hur pass detaljerad ritningen är. Den ena gången är rak, det var inte den som vi sprang i, och den andra krokar sig åt fel håll mot vad mitt minne säger att den här trappan gjorde.
Om det nu var en av dessa gångar vi fann, så var den som sagt överbyggd. I alla fall för 12 år sedan :) [/quote]

Intressant! Detta tarvar vidare efterforskning. Jag var på stadsbiblioteket i Stockholm tidigare i veckan för att se om det fanns någon dokumentation om Katarinaberget och andra skyddsrum i staden, men fann inget vid en snabb sökning. Ska ta mig dit och leta mer noggrant och kanske även höra med brandförsvaret som lär vara de som är ansvariga för skyddsrummet numera.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""DK256""]Intressant! Detta tarvar vidare efterforskning. Jag var på stadsbiblioteket i Stockholm tidigare i veckan för att se om det fanns någon dokumentation om Katarinaberget och andra skyddsrum i staden, men fann inget vid en snabb sökning. Ska ta mig dit och leta mer noggrant och kanske även höra med brandförsvaret som lär vara de som är ansvariga för skyddsrummet numera.[/quote]

Det var flera år sedan som brand lämnade ansvaret av skyddsummen till annan instans.
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Sv: "Tidskapseln i Katarinaberget"

Inlägg av hjakse »

Tack för info
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Sv: "Tidskapseln i Katarinaberget"

Inlägg av hjakse »

Var inne i berget igår och tog fler bilder. Välkommen till http://hjak.se/2011/08/21/katarinaberge ... rum-del-2/ !
Kalla krigets historia http://www.hjak.se
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""DK256""]Var inne i berget igår och tog fler bilder. Välkommen till http://hjak.se/2011/08/21/katarinaberge ... rum-del-2/ ![/quote]

Trevliga foton! Första där var riktigt härligt rund!
Skriv svar