"Tidskapseln i Katarinaberget"

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

"Tidskapseln i Katarinaberget"

Inlägg av Elagabalus »

Tycker den här bloggaren gjort en fin sammanställninga av anläggningen. Man får scrolla ner en bit på sidan

http://hjak.se/
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""Elagabalus""]Tycker den här bloggaren gjort en fin sammanställninga av anläggningen. Man får scrolla ner en bit på sidan

http://hjak.se/[/quote]

550 bilar eller 20 000 personer...hmmm...eller kanske 36,4 pers i varje bil!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""daytripper72""]550 bilar eller 20 000 personer...hmmm...eller kanske 36,4 pers i varje bil![/quote]

På Magnus Gernes sprängskiss står "20 000 människor kan samtidigt skyddas i anläggningen."

" Ca 550 bilar rymmes för parkering"

Lite svårtolkat. Kanske bilarna räknades under fredstid? De platser som var tillgängliga. Hade det blivit krig hade nog inga bilar förvarats här utan mest människor.

Det här var spännande:

"Jag rör mig vidare mot det övre av de tre planen. Värmen är tryckande därinne och luften står ganska still. Här är det betydligt trängre, både för människor och bilar. Parkeringsutrymmena är dimensionerade efter 50-talets bilpark som var något mindre än vad vi idag är vana vid. Även människorna har i takt med att tiderna förbättrats blivit större och skulle skyddsrummet behövas i vår tid räknar man med att max 15 000 sittande personer får plats. Normen för beräkning av skyddsrumskapacitet är 0,75 m² per person om det bara ska användas för kort tid. Om behovet av skydd blivit långvarigt under kalla kriget räknades det med att Katarinaberget skulle rymma 5 000 personer som då fick varsin liggplats och i praktiken flyttade in i berget."
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Kul sammanställning, man har ju hört ryktas om dom där 250 toaletterna, och alltid velat se vart dom var placerade.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: "Tidskapseln i Katarinaberget"

Inlägg av Grishnac »

Jag gissar att när bilar skall parkeras så behöver dom extra utrymme för att man skall kunna gå ur bilen efter parkering, man skall kunna köra in och ut med bilar i utrymmet och så vidare......då tar bilar mycket mer plats än människor.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

Jag förstår inte vad som är så oklart med 20000 personer eller 550 bilar? :confused:

Det får plats 20000 pers för kortare skydd under t.ex ett flyganfall. Annars så får det plats 550 bilar i den normala driften när det är ett p-garage.

Enkel matematik.
Fredstid = p-plats för 550 bilar
Ofredstid = skyddsrum för upp till 20000 personer.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bunkrologen""]Jag förstår inte vad som är så oklart med 20000 personer eller 550 bilar? :confused:

Det får plats 20000 pers för kortare skydd under t.ex ett flyganfall. Annars så får det plats 550 bilar i den normala driften när det är ett p-garage.

Enkel matematik.
Fredstid = p-plats för 550 bilar
Ofredstid = skyddsrum för upp till 20000 personer.[/quote]

Var ungefär så jag menade också - men hade inte förmågan att uttrycka det lika glasklart :)
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

[quote=""bunkrologen""]Jag förstår inte vad som är så oklart med 20000 personer eller 550 bilar? :confused:

Det får plats 20000 pers för kortare skydd under t.ex ett flyganfall. Annars så får det plats 550 bilar i den normala driften när det är ett p-garage.

Enkel matematik.
Fredstid = p-plats för 550 bilar
Ofredstid = skyddsrum för upp till 20000 personer.[/quote]

Oooops, tror inte ironin i mitt inlägg kom i dager!
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""daytripper72""]Oooops, tror inte ironin i mitt inlägg kom i dager![/quote]
Det blir bara roligare när folk rättar dig. Särskilt när det sker flera gånger efter varann. Fortsätt att inte visa folk var det är nåt lustigt genom att sätta ut smilies så kan vi se fram emot mer sånt här. [plats för valfri smiley]

Bra bloggat f.ö. Hoppas på mer.
Senast redigerad av 1 mopedhuligan, redigerad totalt 0 gånger.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Inlägg av hjakse »

Bloggaren är medlem på detta forum och tackar för uppmärksamheten :) om ni hittar några sakfel i texten tar jag gärna emot rättelser. Fler artiklar på samma tema kommer förr eller senare.

Eftersom jag fyller på efterhand kan det hända att ni får scrolla väldigt mycket, så här är direktlänken till Katarinaberget: http://hjak.se/2011/05/02/tidskapseln-i-katarinaberget/

Hans J
Senast redigerad av 1 hjakse, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: direktlänk tillagd
Skriv svar