"Tidskapseln i Katarinaberget"

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""DK256""]Bloggaren är medlem på detta forum och tackar för uppmärksamheten :) om ni hittar några sakfel i texten tar jag gärna emot rättelser. Fler artiklar på samma tema kommer förr eller senare.

Eftersom jag fyller på efterhand kan det hända att ni får scrolla väldigt mycket, så här är direktlänken till Katarinaberget: http://hjak.se/2011/05/02/tidskapseln-i-katarinaberget/

Hans J[/quote]

Mycket snygg och välskriven artikel!

Här har du en finfin BBC-film från 1959 som i början berör Katarinaberget, att kanske länka till från din artikel/blogg?.... ;)

/B

http://videoactive.eu/VideoActive/Video ... 5120759563
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Sv: "Tidskapseln i Katarinaberget"

Inlägg av hjakse »

Åh, stort tack för den länken! Jag sökte ganska djupt efter material på nätet men glömde helt bort Videoactive som har en hel del godsaker i sitt arkiv. :-)
Användarvisningsbild
Zeb
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 14:59

Inlägg av Zeb »

Tummen upp för artikeln! Snyggt!
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Mäkta intressant!
Rände runt där nere en del i min ungdom och utforskade. Spelade in ett par scener till en kortfilm gjorde vi också minsann (med tillåtelse från mackchefen)! Då kunde man smyga runt där i timmar och det stod flera bortglömda riktigt gamla, riktigt dammiga bilar där nere.
Ja, det var tider det! *nostalgitripp*

När jag promenerade igenom stället senast, för sisådär 2-3 år sedan, var där nytt system för parkeringen (kodlåset vid Björns Trädgård-nedfarten som vi hade andats på vintertid för att luska fram koden var ett minne blott), de dammigaste bilarna var borta, nya larm var installerade och den tidigare så mörka, vindlande nödutgångskorridoren var propert upplyst. Det måste ha varit efter att "parkeringshuset" bytte ägare.

Skisserna över anläggningen var hemskt intressant att kika på. Trappen upp till Högbergsgatan är riktigt mäktig, där har jag för mig att vi var och filmade. Tänk att det fanns så många fler gångar som gömmer sig där nere!

Nu vart jag ju sugen på att knata ner dit och utforska på nytt! ;)

Tack för ett mycket intressant blogginlägg!
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
hjakse
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 21:16
Kontakt:

Inlägg av hjakse »

[quote=""Exitt""]Skisserna över anläggningen var hemskt intressant att kika på. Trappen upp till Högbergsgatan är riktigt mäktig, där har jag för mig att vi var och filmade. Tänk att det fanns så många fler gångar som gömmer sig där nere!

Nu vart jag ju sugen på att knata ner dit och utforska på nytt! ;)

Tack för ett mycket intressant blogginlägg![/quote]

Jag var där som kund ;) körde in bilen och parkerade lite här och var för att ta bilder. Översta plan hade jag gärna lagt lite mer tid på men det var så varmt och luften var torr när jag var där att jag hade svårt att vara där länge. Äventyret kostade mig blott 40 kr i parkeringsavgift, väl värt besväret.

På planritningen är det ritat anslutande gångar från Medborgarplatsens T-station. Är det någon som sett eventuella dörrar till dessa på stationen?
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

Verkar ha lite likheter med Kungsgaraget i Göteborg... jag parkerade där många gånger då jag jobbade åt dåvarande Televerket som låg alldeles i närheten och en sak som fascinerade mig var hur komplext uppbyggt det var i många olika plan och vad som fanns bakom alla de låsta stötvågsdörrar som fanns inåt sidorna på parkeringsplanen...

[quote=""DK256""]På planritningen är det ritat anslutande gångar från Medborgarplatsens T-station. Är det någon som sett eventuella dörrar till dessa på stationen?[/quote]Vid en snabb titt så får jag det till att ingångarna från Medborgarplatsen legat ungefär i hörnet där man kommer ut till parken, som jag inte kommer ihåg vad den heter (bortre högra hörnet om man står vid Götgatan och tittar)...
Senast redigerad av 1 Osprey, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

En kompis som jobbade på KF hade P-plats där inne så det hände att jag följde med in och hämtade bilen. Var inte så intresserad av skyddsrumsfunktionen då utan mitt minne var några långtidsparkerade udda bilar. Två stycken MB 300 SEL 6.3 övertäckta med damm. Har för mig att vi kollade upp dem och det var samma ägare och båda hade låga mil. Undrar var de blev av? Det var verkligen en tidskapsel att se dem
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: "Tidskapseln i Katarinaberget"

Inlägg av Ärlige Harry »

Ah, en sechskommadrei. Fantastiskt. Jag har sett åtminstone en av dem en gång för ett antal år sedan när jag parkerade där nere. "Får" min nya bil i veckan som kommer, så det kan vara läge att skaffa sig parkeringsbehov nära Slussen
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Nu blir det ordentligt ot men har en granne som sitter på en 6.3:a. Svensksåld och tidigare ägd av en matthandlare på Sveavägen. Han behövde en rejäl bil på uppköpsresorna till Levanten
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

[quote=""DK256""]
På planritningen är det ritat anslutande gångar från Medborgarplatsens T-station. Är det någon som sett eventuella dörrar till dessa på stationen?[/quote]

Inget vid stationen. Men jag kom att tänka på en liten trappa vi fann där nere i "OK-garaget", bakom en dörr som vid det tillfället stod olåst. Trappan ledde upp till en liten mellanvåning prydd med klotter från 80-talet. Bortanför detta fortsatte ännu en trappa uppåt, och upp i taket. Den eventuella utgången var alltså överbyggd.
När vi stod där i mörkret började det plötsligt mullra utav bara den ovanför våra huvuden, och mitt sällskap (som för övrigt bar på den enda ficklampan) sprang skräckslagen därifrån!

Då inbillade jag mig att det var en tung bil som for förbi på nån gata ovanför, men det kan ju förstås ha varit tunnelbanan. Jag minns inte exakt hur det lät, det var ju ett tag sedan. I Z-led känns det i o f s som att det är mer logiskt att det var gatutrafik vi hörde.
Jag har försökt lokalisera denna trappa/gång på planritningarna, och det kan mycket väl vara någon av utstickarna mot t-banan eller Medis. Det beror på hur pass detaljerad ritningen är. Den ena gången är rak, det var inte den som vi sprang i, och den andra krokar sig åt fel håll mot vad mitt minne säger att den här trappan gjorde.
Om det nu var en av dessa gångar vi fann, så var den som sagt överbyggd. I alla fall för 12 år sedan :)
Requiescant in pace
Skriv svar