Sveriges hemligaste rum, visning av SFV 26 maj 2012

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Mirage""]Bör väl sägas att det förmodligen krävs en heldel fantasi för att kunna föreställa sig hur det en gång sett ut under Skeppsholmen.[/quote]

Inte ens med en hel del fantasi lyckades jag visualisera hur det såg ut när det begav sig... Och skyddsrummet vid armémuseum, källaren hemma hos morsan och farsan är ungefär lika spännande.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

[quote=""LowAndSlow""]Inte ens med en hel del fantasi lyckades jag visualisera hur det såg ut när det begav sig... Och skyddsrummet vid armémuseum, källaren hemma hos morsan och farsan är ungefär lika spännande.[/quote]

Håller med dig, just de två ställena var inte de roligaste. Men måste säga att skyddsrummet var trevligare än bergrummet, lite mer rost och betong och lite färre människor med barnvagnar. Man kanske skulle varit längre söderut i landet, eller hållit sig till Landsort om man hade haft biljetter...


[quote=""riddar m""]Mutter...stod i kö i Landskrona i 40 minuter och såg de sista biljetterna till Gråenvisningen gå till de framför... :( [/quote]

:( Så typiskt. Om det blev något annat spännande som ersättning får du lägga ut lite bilder!
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Ant""]Håller med dig, just de två ställena var inte de roligaste. Men måste säga att skyddsrummet var trevligare än bergrummet, lite mer rost och betong och lite färre människor med barnvagnar. Man kanske skulle varit längre söderut i landet, eller hållit sig till Landsort om man hade haft biljetter...
[/quote]

Vad jag har hört så var det kaos ute på Aspö också, många som köade utan att få biljetter. Visst hade skyddsrummet sin charm, hade gärna spenderat en stund där nere för mig själv med kameran men som ett Hemligt rum var det en total flopp.

Landsort löses väl relativt enkelt då det är öppet för allmänheten nu mer. Skulle man varit någonstans så var det Boden.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

Boden var inte så upphetsande tyvärr, stod i kö i nästan två timmar för en snabb runda genom fortet. Mycket som var avstängt. Men klart värt resan dit :)
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

[quote=""LowAndSlow""]Vad jag har hört så var det kaos ute på Aspö också, många som köade utan att få biljetter. Visst hade skyddsrummet sin charm, hade gärna spenderat en stund där nere för mig själv med kameran men som ett Hemligt rum var det en total flopp.

Landsort löses väl relativt enkelt då det är öppet för allmänheten nu mer. Skulle man varit någonstans så var det Boden.[/quote]

Jo det var ganska illa på Aspö, vi kom till Ellenabben vid 10 tiden och när visningen öppnade vid 11 så var det fullt för hela dagen. Var inte lika illa vid gruvan, där var bara kö fram till kl 15 :mad: , så det blev att besöka kastellet i stället. Pratade med en från SFV som sa att folk var ganska irriterade över att inte få plats på visningarna.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Synd att det blev så, misstänkte att det skulle bli köernär jag läste upplägget för dagen så vi valde bort det helt och hållet.
Nåja, det var ju en visning förra veckan genom ett privat företag så SFV kanske ställer sig positivare till att öppna upp dessa platser i framtiden.

"Gruvan" och Ellenabben är ju i gott skick så de är kanske relativt lätta att öppna upp för visningar. En tanke hos dem som värnat om "Gruvan" är ju att den ska öppnas upp och visas i framtiden som en del av Aspös militära historia. Det kan säkert leda till att även t.ex Ellenabben (den nya då) öppnas upp.

EDIT: såg på SFV:s hemsida att ca 1700 pers var på Aspö och runt 44 000 totalt runtom i Sverige: LÄNK

Kul att det blev en succé även om köerna blev som de blev på många ställen.
Senast redigerad av 3 DMT, redigerad totalt 0 gång.
Luntis
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 21 dec 2010, 14:07

Inlägg av Luntis »

Vi köade i över 3 timmar till Nya Ellenabben och det var länge osäkert om biljetterna ens skulle räcka till oss som stod långt bak i kön, men vi fick biljetter och det var helt klart värt allt köande! Annars hade det varit tråkigt att köra ändå från Gbg...

Vad jag inte förstår är deras upplägg av denna dag. Det finns uppenbart ett stort intresse så varför inte ha en helhelg eller mer så kanske man t.o.m har chansen att besöka fler orter?
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""LowAndSlow""]Landsort löses väl relativt enkelt då det är öppet för allmänheten nu mer.[/quote]Är det?
När jag var där i fredags visste de inte när anläggningen skulle öppnas. Då var det snabba puckar om det redan är öppet!
Tyvärr tror jag inte möjligheten att komma upp i själva kanontornet lär dyka upp när det väl blir museum. Det är helt enkelt för trångt och farligt, skulle nog inte ta mer än någon dag innan någon ramlat och slagit sig ordentligt...
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""Norrhyttan""]Är det?
När jag var där i fredags visste de inte när anläggningen skulle öppnas. Då var det snabba puckar om det redan är öppet!
Tyvärr tror jag inte möjligheten att komma upp i själva kanontornet lär dyka upp när det väl blir museum. Det är helt enkelt för trångt och farligt, skulle nog inte ta mer än någon dag innan någon ramlat och slagit sig ordentligt...[/quote]

Det är inte öppet än men kommer öppnas inom kort som jag har förstått det. Byråkratins kvarnar maler långsamt.

Det borde gå att få till specialvisningar ute på Landsort där man kan få klättra runt lite som man vill i mindre grupp. Vet att det har arrangerats liknande evenemang ute på Femöre.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Här kommer mina bilder från eventet: http://toria.se/milit-rt.html




Bild
Bild

Artillerigården tyckte jag var intressant, bortsätt från ungarna som sprang runt och skrek på vår visning. Vi hade en väldigt bra guide. Jag är nöjd.



Bild

Bergrummet under skeppsholmen däremot var en besvikelse. Inrett som en utställning med glatt färgade lampor istället för att visa upp rummen som de borde ha sett ut. Dock gillade jag musiken även om musik i sig inte passade in i sammanhanget.
Skriv svar