Sveriges hemligaste rum, visning av SFV 26 maj 2012

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""bunkrologen""]Jag har ett hemligt rum hemma.... :rolleyes: Med porslinsstol o allt.. :) [/quote]

Skitkul.... :D
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

[quote=""benkar""]Ingen visning av någon av Riksbunkrarna i år heller? Blir väl först år 2020 eller så... :(

/B[/quote]

Men Benkar, du BOR ju där, du behöver väl ingen visning? Tänk på oss stackare som bara är på studiebesök i småbunkrar emellanåt istället ;)



Hur som helst, 26 maj antecknat i almanackan! Ska bli intressant!
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Ant""]Men Benkar, du BOR ju där, du behöver väl ingen visning? Tänk på oss stackare som bara är på studiebesök i småbunkrar emellanåt istället ;)
[/quote]

Jag bor i Riskbunkern, där kommer det aldrig någonsin bli visning, den är hemligare än något annat, men är nyfiken på det som bland många benäms Riksbunkern/Riksbunkrarna... :)

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Sveriges hemligaste rum, visning av SFV 26 maj 2012

Inlägg av Grishnac »

Det hemligaste av allt måste ju vara riksbunkerns dass. Vad skulle man inte ge för att få sitta där och filosofera en stund?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""rjd2""]Artillerigården lät intressant, rätt in i kalendern.[/quote]Jag var där i onsdags, och det var allt annat än intressant. :rolleyes:
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

För de som bor i området och/eller har möjlighet kan jag rekommendera Karlsborgs fästning. Framför allt om de skall visa muren och gångarna därunder... :)
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Norrhyttan""]Jag var där i onsdags, och det var allt annat än intressant. :rolleyes: [/quote]

I skyddsrummen ? eller på gården ?
Användarvisningsbild
Norrhyttan
Inlägg: 348
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 14:54

Inlägg av Norrhyttan »

[quote=""rjd2""]I skyddsrummen ? eller på gården ?[/quote]I det ena skyddsrummet, på gården var det bara kallt och blåsigt.
Det är aldrig för sent för en lycklig barndom
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Enirdna""]För de som bor i området och/eller har möjlighet kan jag rekommendera Karlsborgs fästning. Framför allt om de skall visa muren och gångarna därunder... :) [/quote]

Jag håller med dig.
Var själv stationerad i Karlsborg ett par år, och fick flera gånger tillfälle att utforska räjongerna.
Mycket intressant.
Sen ligger ju Vaberget i närheten, vilket gör att man gott kan boka en helg för besöket. :)
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Enirdna
Inlägg: 210
Blev medlem: ons 14 dec 2011, 09:45
Kontakt:

Inlägg av Enirdna »

[quote=""jpkrax""]Jag håller med dig.
Var själv stationerad i Karlsborg ett par år, och fick flera gånger tillfälle att utforska räjongerna.
Mycket intressant.
[/quote]

Det jag gillar mest med Karlsborg är att det mesta är så litet, mörkt och trångt. Inga stora upplysta hallar. :D

Kan väl vara värt att nämna att det inte heller är någon direkt militär känsla i klassisk bemärkelse, utan lite mer medeltidsborgs-aktigt.
Muren är fantastisk, nästan som en lång grottgång med små avbalkningar då och då.

Så de inbitna försvarsnördarna inte blir besvikna om de hade förväntat sig ett renodlat militärt betongobjekt... ;)
Redigerade bilder är fusk, and the barbwire stole my gloves.

http://postvita.blogspot.com/
Skriv svar