Magical Mystery Tour, Växjö 21 april 2012

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Magical Mystery Tour, Växjö 21 april 2012

Inlägg av jornmark »

Välkommen till en ny Magical Mystery Tour med Jan J som guide!
Lördagen 21 april, varmt eller regnigt, reser vi till övergivna platser i Småland.
Resan startar vid Smålands museum kl. 10.00 och vi är tillbaka vid samma plats ca kl. 17.00

Observera att det här blir en av de sista publika grejerna jag gör i år. Kommer att hålla igen på biblioteksföreläsningar och liknande i minst ett år.

Bussen har 33 platser och det är först till kvarn som gäller!
Bokning kan endast göras till [email protected]
Anmälan är bindande och betalning görs kontant på plats i bussen. Uppge namn, telefonnummer och antal personer.
Pris: 420 kr per person
Ta med egen lunch och fika.

Mer upplysningar fås av Kulturparken 0470-704200

Tomas Isaksson, chaufför på The Magical Mystery Tour 2, har skrivit om bussen vi ska åka i:

Turen till övergivna platser går med en Scania Vabis från1960 med en Katrineholms byggd kaross. Bussen beställdes av Einar Johanssons Omnibustrafik i Ramkvilla och kördes fram till 1967. Sedan ägdes den av flera bolag innan den till slut hamnade hos Militärhistoriska museet i Hässleholm. Där renoverade man bromsar och ram innan den ställdes undan i ett hörn. Flera olika förslag fanns om vad man skulle göras med den, kapa den eller bygga om den till sjuktransport var några av förslagen på listan. Men som tur var fanns det ingen tid till detta och man skänkte den till Scaniamuseet i Södertälje. När dem flyttade från sina lokaler så fanns det ingen plats för bussen. Flera hörde av sig och ville köpa den för att bygga om den till husbil men det tyckte de styrande i föreningen var synd, så de ringde Ramkvillabuss och berättade att de hade en av deras gamla bussar. Ramkvillabuss nappade och köpte bussen för 25000 kr. Vid första genomgången av bussen hittade man den gamla destinationsrullen med företagets olika destinationer. Bussen hade varit i både Asa, Tolg, Vetlanda, Rom, Prag och Jugoslavien!

Bussen renoverades och lackades om eftersom originallacken var i dåligt skick. Och när Ramkvillabuss köptes upp var vi en skara som blev oroliga att förlora vår G226, så bussen togs ur köpet och Ramkvilla Veteranbussförening bildades. Nu är det vår ideella förening som sköter om bussen, gör utflykter till buss- och lastbilsmuseer och kör veteranrally.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Ja du var då en &%##&/ att pricka rätt datum.
Enda helgen i april jag är socialt betvingad att begå umgänge i
familjekresten..... ;) :D
Skämt åsido, förutsätter att det publiceras en hel del bilder från evenemanget... ha det så trevligt.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

Vill tacka Jan och kulturparken Småland för en riktigt trevligt och kul dag med bra sevärdigheter :D
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Även jag tackar, det var mycket trevligt.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Ja. Det var inihelvete trevligt. Tack till alla som var med.
Cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:05
Kontakt:

Inlägg av Cooper »

Skulle vara "intressant" att veta vad man missade denna gången. Var gick turen?
Användarvisningsbild
Colarain
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 19 apr 2009, 19:52
Kontakt:

Inlägg av Colarain »

Att flyga är konsten att kunna kasta sig till marken och missa
http://colarain.pixbox.se
Användarvisningsbild
Ant
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 17:40

Inlägg av Ant »

Och usch vad jag grämer mig att jag inte var med på detta.... Skulle definitivt anmält mig om jag inte redan hade bokat upp den helgen!
Den enklaste vägen är inte den roligaste...

http://www.flickr.com/photos/ant_pictures/sets/
Användarvisningsbild
Ladyhawk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 07:29

Inlägg av Ladyhawk »

Är lite nyfiken på om detta är något som kommer att köras igen?
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Magical Mystery Tour, Växjö 21 april

Inlägg av htiawe »

Jag är också intresserad av att veta det, skulle kunna tänka mig att åka ner bara för att delta. :)
Skriv svar