Kalklinbanan rivs

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Industrisemester""]En liten uppdatering: rivningen är förestående, men det verkar faktiskt inte helt omöjligt att få till stånd ett bevarande. Den här sista utvägen bygger i så fall på en stiftelse som ägare och mycket ideellt arbete.

Den som är intresserad kan fylla i en enkät här, kanske får vi ihop tillräckligt med folk:
korta.nu/linbanearbete[/quote]

Påskrivet!
Men en stiftelse måste ju stödjas med ekonomi och resurser från berörda kommuner och Nordkalk. Det kan väl inte räcka med ett gäng tokiga entusiaster allena.

Jag såg än så länge ingen länk på föreningens sida, det räcker ju inte att tipsa här. Sprid den för vinden.
Senast redigerad av 1 Aseabarn, redigerad totalt 0 gånger.
Industristofil och fabriksromantiker
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Jag planerade ett besök 2 år sen till drivhuset på mitten och döm min förvåning när jag såg banan var i drift (!). Fick en pratstund med en trevlig tekniker som fyllde kopiösa mängder olja och fett i maskineriet. Syftet visade sig vara en konstutställning. De hade fäst stora tavlor på korgarna som fick åka nåt varv.
Att rusta upp den för turisttrafik blir säkert en hutlös kostnad och knappast lönsamt men till andra syften är den inte i sämre skick än att den fungerar.
Hoppas få se mer av den snart, iaf anmäld till arbetslaget.
Senast redigerad av 1 Bengiz, redigerad totalt 0 gånger.
mobe
Inlägg: 146
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 20:08
Kontakt:

Inlägg av mobe »

Senast redigerad av 2 mobe, redigerad totalt 0 gång.
eXpaniX
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 nov 2009, 18:45

Inlägg av eXpaniX »

Än är det inte kört! Ett sista seriöst försök att rädda banan är inlett https://docs.google.com/forms/d/1kPeKkY ... form?pli=1
Mvh
Mattias
Kvarne
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 11 jan 2009, 09:35

Inlägg av Kvarne »

Hur gick det för sista räddningsförsöket? :confused:
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Körde förbi vid Arboga för en månad sedan. Satt anslag "Vi river kalkbanan" och ett firmanamn. Kanske har de börjat
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Körde förbi vid Arboga för en månad sedan. Satt anslag "Vi river kalkbanan" och ett firmanamn. Kanske har de börjat[/quote]

Verkar rivas för fullt.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=775043

/B
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Det senaste jag hörde var att linorna mellan Malmberga och Forsby (den södra halvan av banan) är nedtagna och att spännstationerna på den sträckan är rivna.
En förening försöker få till stånd ett bevarande av en av delsträckorna (en fjärdedel av banan) och det verkar gå framåt med de planerna.
Men det finns andra här som är mer insatta...
Senast redigerad av 1 Älgben, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavar som en kratta...
Skriv svar