Kalklinbanan rivs

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Kvällens Tvärsnytt hade ett inslag:
http://www.svtplay.se/video/204122/25-7-19-52

Vi som bojkottar ansiktsboken vill kanske också kunna gå till handling.

På Länsstyrelsen finns klokt folk men de är tydligen på semester nu. Sista ordet är inte sagt än. Länsmuseichefen Gagge och flera byggnadsvårdsprofiler var bland de första att skriva på namninsamlingen. Så nog finns en vilja. (Även om vilja inte räcker hela vägen).

Man undrar hur det resoneras ibland. Hörde sägas att de pengar som fortifikationsverket lägger på rivning/plombering av militära anläggningar hade kunnat räcka för att hålla dem i malpåse i över 100 år!
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
swedediesel
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 02 nov 2011, 16:58
Kontakt:

Inlägg av swedediesel »

[quote=""Aseabarn""]

Man undrar hur det resoneras ibland. Hörde sägas att de pengar som fortifikationsverket lägger på rivning/plombering av militära anläggningar hade kunnat räcka för att hålla dem i malpåse i över 100 år![/quote]

när förändringens vindar blåser så vill vissa vara de första att haka på och mådärniseringsivern har inga gränser, allt ska ändras och förnyas för förnyandets skull, till varje pris! den som inte hakar på trenden kallas bakåtsträvare, pessimist och vrång, medan man i själva verket är en sann realist!
detta är det nya samhället, den nya världsordningen, ett steg mot en lydigare och mer kontrollbar befolkning, jag känner att jag inte passar in, och äcklas av att behöva vara medborgare i samma samhälle som dessa mådärna förändringsidioter! men men, jag kommer helt klart bli inspärrad inom en snar framtid för mitt "oliktänkande" PK-folket betraktar såna som mig som tankebrottslingar!
Jag trivs bäst i bergrumsrika landskap!
Fotoalbum: http://www.photobucket.com/DSL-UE
klicka på "albums" till vänster på sidan
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""swedediesel""]när förändringens vindar blåser så vill vissa vara de första att haka på och mådärniseringsivern har inga gränser, allt ska ändras och förnyas för förnyandets skull, till varje pris! den som inte hakar på trenden kallas bakåtsträvare, pessimist och vrång, medan man i själva verket är en sann realist!
detta är det nya samhället, den nya världsordningen, ett steg mot en lydigare och mer kontrollbar befolkning, jag känner att jag inte passar in, och äcklas av att behöva vara medborgare i samma samhälle som dessa mådärna förändringsidioter! men men, jag kommer helt klart bli inspärrad inom en snar framtid för mitt "oliktänkande" PK-folket betraktar såna som mig som tankebrottslingar![/quote]

:D :D :D, lär inte bli så tråkigt att bli inspärrad, jag lär nog göra dig sällskap på den institutionen.
F.ö mycket bra reflektion... ;)
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

I London har man just byggt en linbana. En miljard kostade den och för det fick man tre pyloner, 1 km sträckning. Kanske en fingervisning om de befintliga inneboende värdena hos Kalklinbanan?

http://en.wikipedia.org/wiki/Emirates_A ... ble_car%29
Industristofil och fabriksromantiker
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

[quote=""Aseabarn""]Kvällens Tvärsnytt hade ett inslag:
http://www.svtplay.se/video/204122/25-7-19-52

Vi som bojkottar ansiktsboken vill kanske också kunna gå till handling.

På Länsstyrelsen finns klokt folk men de är tydligen på semester nu. Sista ordet är inte sagt än. Länsmuseichefen Gagge och flera byggnadsvårdsprofiler var bland de första att skriva på namninsamlingen. Så nog finns en vilja. (Även om vilja inte räcker hela vägen).

Man undrar hur det resoneras ibland. Hörde sägas att de pengar som fortifikationsverket lägger på rivning/plombering av militära anläggningar hade kunnat räcka för att hålla dem i malpåse i över 100 år![/quote]

Jag är glad att höra det om länsstyrelsen, har också hört bra saker om dem i den här frågan.

Ledsen för att räddningsinitiativet är så FB-centrerat. Är inte överförtjust i ansiktsboken jag heller, men det var inte jag som skapade gruppen från början.

Ska se till att posta vad som händer i Kalklinbanan-tråden här. Än så länge är det bara namnlistan, men jag har samlat ihop kontaktuppgifter till ansvariga i kommun och landsting, så att vi som berörda medborgare kan göra våra synpunkter hörda.
PringlesMannen
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 19:19

Inlägg av PringlesMannen »

Har sett dom där under hela min uppväxt när jag har passerat Arbora och även Kungsör-Köping. Nu skall de rivas, och jag är inte förvånad. Antar att ägaren inte vill underhålla något som tyvärr (som allt annat som inte underhålls) blir dåligt och tillslut blir fallfärdigt. Betongen och armeringen är nog rätt sliten.

RIP!
Pixbox? Nääe... den tiden är förbi! Nu kör jag på egen hemsida! http://www.bommat.org/
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Också sett den under hela uppväxten. Tror aldrig jag sett att korgarna åka trots att jag , borde, ha minnen från driftstiden. Går inte banan att rädda borde åtminstone nÅgra 100 m sparas. Säkert klarar stolparna åtskilliga år till

Finns en fin skildring i någon av STF:s årsböcker där skribenten åker hela sträckan i en servicekorg. Fina foton och bra text. Är man intresserad bör man leta fram den
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""Elagabalus""]
...

Finns en fin skildring i någon av STF:s årsböcker där skribenten åker hela sträckan i en servicekorg. Fina foton och bra text. Är man intresserad bör man leta fram den[/quote]

Skildringen finns i STF årsbok 1991. Den innehåller många intressanta fakta och är verkligen läsvärd.

Bokens titel var "De stora sjöarna". Jag vill minnas att någon recensent tyckte att artikeln om linbanan inte hörde hemma i sammanhanget. Min åsikt är däremot att just den artikeln var den mest läsvärda i boken.

Bifogar en bild på avstånd av den nämnda servicekorgen samt detaljförstoring, tagen den 9 augusti 2010 vid den årliga provkörningen av banan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

För er som vågar vägra ansiktsbok, vi kör en liten kampanj nu som går ut på att mejla kommunens tjänstemän (inför samtal med Nordkalk och länsstyrelse inom kort), för att visa på opinion:
Skriv ett mail till kommunerna, säg precis som du tycker ( men håll en trevlig ton)! Om du bor i området, nämn gärna det. Om du inte gör det spelar ingen roll, kalklinbanan borde vara ett världsarv, så det går bra att skriva från Nya Zeeland :-)

Kultur & fritidsansvariga:

[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]

Eskilstuna kommun har ingen mail, men man kan skicka ett formulär från de här sidorna: http://korta.nu/messa mona
http://www.eskilstuna.se/sv/Bygga-bo-oc ... tillstand/

Byggnadsnämnder:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Industrisemester
Inlägg: 59
Blev medlem: lör 26 mar 2011, 11:54
Kontakt:

Inlägg av Industrisemester »

[quote=""Forsis""]Skildringen finns i STF årsbok 1991. Den innehåller många intressanta fakta och är verkligen läsvärd.

Bokens titel var "De stora sjöarna". Jag vill minnas att någon recensent tyckte att artikeln om linbanan inte hörde hemma i sammanhanget. Min åsikt är däremot att just den artikeln var den mest läsvärda i boken.

Bifogar en bild på avstånd av den nämnda servicekorgen samt detaljförstoring, tagen den 9 augusti 2010 vid den årliga provkörningen av banan.[/quote]

Kul bild! Jag kan också rekommendera den där artikeln, dessutom handlar den ju inte uteslutande om banan, fattar inte hur recensenten tänkte :confused:
Skriv svar