Sida 3 av 5

Postat: tor 10 jan 2013, 18:32
av benkar
[quote=""huricane4""]Tragiskt, men betongpelarna skulle vara kvar, om de nu är nån tröst :( [/quote]

Om man nu tar/tagit beslut "riva" så tycker jag att de får lov bita i det sura äpplet och göra det ordentligt, dvs även ta ned betongpelarna, blir bara absurt om man låter betongpelarna stå kvar, se bild från Kristineberg - Boliden.

Kan förstå att det inte finns pengar hålla anläggningen vid liv, men då får de som sagt sanera/återställa ordentligt, men kanske behålla någon del av linbanan intakt, som ett (ej fungerande) industriminne... :confused:

/B

Postat: tor 10 jan 2013, 18:43
av podden
[quote=""benkar""]Om man nu tar/tagit beslut "riva" så tycker jag att de får lov bita i det sura äpplet och göra det ordentligt, dvs även ta ned betongpelarna, blir bara absurt om man låter betongpelarna stå kvar, se bild från Kristineberg - Boliden.

Kan förstå att det inte finns pengar hålla anläggningen vid liv, men då får de som sagt sanera/återställa ordentligt, men kanske behålla någon del av linbanan intakt, som ett (ej fungerande) industriminne... :confused:

/B[/quote]

Håller med dej..
Känns lite som att dom vill ta den billiga delen av rivningen. Återvinna metall får man betalt för medans pelarna kan bli en dyr historia..

Tänkte dom ringa in några metall tjuvar som gör jobbet gratis åt dom :D

Postat: fre 11 jan 2013, 08:34
av kristofer
[quote=""podden""]Håller med dej..
Känns lite som att dom vill ta den billiga delen av rivningen. Återvinna metall får man betalt för medans pelarna kan bli en dyr historia..

Tänkte dom ringa in några metall tjuvar som gör jobbet gratis åt dom :D [/quote]

Ja visst verkar det så, som att de vill ha papper på att det är rivet och därmed blir de ansvarsfria?

Postat: lör 09 mar 2013, 19:51
av Industrisemester
Nu börjar rivningen när som helst!

Skynda om du vill se den i ett stycke, kolla Facebookgruppen för sista rycket att rädda linbanan. (ledsen att det är FB, men nu kör vi med vad vi har)

Postat: fre 15 mar 2013, 20:03
av Emil95
Hoppas verkligen att den blir byggnadsminnes skydda så att nordkalk inte får sätt sina grisiga planer till verket!
Har ännu inte hunnit besöka den men vill gärna dit!
Så alla som kan gör allt av eran makt!

Postat: fre 15 mar 2013, 23:02
av Enirdna
Går att skriva på namninsamling här: http://www.emot.se/namnlistor/96/
även om man inte har facebook. :)

Postat: lör 16 mar 2013, 07:33
av Elagabalus
Trist. Synd att det inte gick att hänga korgar under för persontransport. Vilken turistattraktion att glida fram över land och sjö! Här kunde man nog plockat ut så mkt att det täckt för underhåll och drift.

Postat: lör 16 mar 2013, 09:47
av Enirdna
[quote=""Elagabalus""]Trist. Synd att det inte gick att hänga korgar under för persontransport.[/quote]

Varför gick inte det?

Postat: lör 16 mar 2013, 10:11
av Elagabalus
[quote=""Enirdna""]Varför gick inte det?[/quote]

Tror man skyllde på säkerhet. Att folk kunde kliva ur. Men sen kanske inte större korgar kan passera på vissa ställen ? De korgar som funnits s å g iofs inte så stora ut på avstånd men var säkert rätt stora.

Svaret är att jag inte minns skälet men det diskuterades. Går nog att googla fram

Postat: lör 16 mar 2013, 17:54
av benkar
[quote=""Elagabalus""]Tror man skyllde på säkerhet. Att folk kunde kliva ur. Men sen kanske inte större korgar kan passera på vissa ställen ? De korgar som funnits s å g iofs inte så stora ut på avstånd men var säkert rätt stora.

Svaret är att jag inte minns skälet men det diskuterades. Går nog att googla fram[/quote]

Uppe i norr (linbanan Kristineberg-Boliden) så är största delen av banan ett minne blott, lite absurt med alla betongpelarna som står kvar i skogen...

Man byggde om en liten del för turist/person-trafik i nya korgar/kabiner, om det fortfarande är i drift vet jag inte.

Lär ju vara relativt höga krav på säkerhet/besiktningar kring personbefodran i kabiner, i jämförelse med att skeppa runt stålhinkar... :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=2_1esStm9gs

/B