Sida 4 av 5

Postat: sön 17 mar 2013, 05:40
av Elagabalus
Just det förslaget kan man kanske förstå att det förkastades. Som sagt besiktningar och och underhåll av delar måste ske. Sen kan det blåsa rätt duktigt när den går över en sjö tydligen. Måste finnas en "trafikledning". Skall det bli ekonomi bör nog 4 vuxna kunna sitta hyfsat. Får så stora korgar plats? Jag, tycker mig, minnas att korghastigheten var rätt låg? Kan bli långtråkig för dagens medborgare som kräver action non stop. :)

Vore synd om den försvann. Landmärke och ind.historia i ett

Postat: mån 18 mar 2013, 19:34
av Tobbe Arnesson
Svårt att få ekonomi i sådant. Stolliften i Gesunda utanför Mora gick sommartid för att skeppa turister till utsikten över Siljan. Det är gott om turister där men de var ändå på väg att stänga liften. Downhillcyklingen räddade dock det hela så än går det fint att åka upp för en titt.

Skulle gissa att det behövs ny vajer samt säkrare korgar om man vill köra runt folk, samt en plan på hur man får ur dem om det blir haveri. De flesta stolliftar runt om i landet är ju inte speciellt fallsäkra, så jag tror inte just den biten är så krävande.

Postat: ons 27 mar 2013, 21:21
av erro
Länsstyrelsen beslutade idag att inte byggnadsminnesförklara kalklinbanan. Det innebär att den kan rivas. Vi får väl se vad som händer...

Sv: Kalklinbanan rivs

Postat: tor 28 mar 2013, 19:39
av mobe
Det var synd.

Postat: fre 29 mar 2013, 07:43
av Emil95
Men det verkade som att nordkalk bara kan utföra arbetet på den del av året då det är tjäle i backen, då är det ett helt år till som det går att kämpa för att få ha den kvar.

Postat: fre 29 mar 2013, 08:24
av Elagabalus
Jag är den förste att vilja bevara tekniska spår och landmärken.

Men utan att ha läst hela tråden noggrant undrar jag över kostnaderna. Någon användning verkar utesluten. Finns det beräkningar på vad initialkostnaden är? Har väl stått sedan -97 vilket är 13 år. Vad krävs för att fräscha upp? Vad blir den årliga underhållskostnaden?

Är svaret rimliga summor tycker jag självklart den skall bevaras. Är summan orimlig kunde man väl låta delar stå kvar. Tex den delen vi alla sett som kört E20

Postat: fre 29 mar 2013, 17:39
av jpkrax
[quote=""Elagabalus""]Jag är den förste att vilja bevara tekniska spår och landmärken.

Men utan att ha läst hela tråden noggrant undrar jag över kostnaderna. Någon användning verkar utesluten. Finns det beräkningar på vad initialkostnaden är? Har väl stått sedan -97 vilket är 13 år. Vad krävs för att fräscha upp? Vad blir den årliga underhållskostnaden?

Är svaret rimliga summor tycker jag självklart den skall bevaras. Är summan orimlig kunde man väl låta delar stå kvar. Tex den delen vi alla sett som kört E20[/quote]

Jag jobbar en del med maskinbesiktningar och rep/service.
Min initiala bedömning är att kostnaden för iordningställande för turisttrafik
ligger nånstans i regionen 50-100 miljoner, lågt räknat.. :o

OBS....det krävs en mycket omfattande besiktning för att vara 100%.
Mitt pris är bara en yrkesmässig gissning. :cool:

JP

Postat: lör 30 mar 2013, 07:19
av Elagabalus
[quote=""jpkrax""]Jag jobbar en del med maskinbesiktningar och rep/service.
Min initiala bedömning är att kostnaden för iordningställande för turisttrafik
ligger nånstans i regionen 50-100 miljoner, lågt räknat.. :o

OBS....det krävs en mycket omfattande besiktning för att vara 100%.
Mitt pris är bara en yrkesmässig gissning. :cool:

JP[/quote]

Fast turisttrafik verkade vara en omöjlig lösning så många säkerhetsbesiktningar faller bort. Tänkte mer vad det kan kosta att att först snygga till banan som stått i 13 år och sedan "konservera" den. Det kanske inte skulle behöva bli så dyrt att ha den kvar då? Om den inte trafikeras är det mer att se till att bitar inte faller osv. Jag hoppas. Och går det inte hoppas jag att man spar en helt intakt bit vid E20 tex

Postat: lör 30 mar 2013, 09:00
av jpkrax
[quote=""Elagabalus""]Fast turisttrafik verkade vara en omöjlig lösning så många säkerhetsbesiktningar faller bort. Tänkte mer vad det kan kosta att att först snygga till banan som stått i 13 år och sedan "konservera" den. Det kanske inte skulle behöva bli så dyrt att ha den kvar då? Om den inte trafikeras är det mer att se till att bitar inte faller osv. Jag hoppas. Och går det inte hoppas jag att man spar en helt intakt bit vid E20 tex[/quote]

Ja att "konservera" den skulle kunna gå.
Men vad jag förstår, så är vissa delar redan så rostiga att det
kommer krävas en hel del reparationer.

JP

Postat: mån 22 apr 2013, 17:50
av Industrisemester
En liten uppdatering: rivningen är förestående, men det verkar faktiskt inte helt omöjligt att få till stånd ett bevarande. Den här sista utvägen bygger i så fall på en stiftelse som ägare och mycket ideellt arbete.

Den som är intresserad kan fylla i en enkät här, kanske får vi ihop tillräckligt med folk:
korta.nu/linbanearbete