Sida 5 av 5

Postat: mån 22 apr 2013, 19:20
av Aseabarn
[quote=""Industrisemester""]En liten uppdatering: rivningen är förestående, men det verkar faktiskt inte helt omöjligt att få till stånd ett bevarande. Den här sista utvägen bygger i så fall på en stiftelse som ägare och mycket ideellt arbete.

Den som är intresserad kan fylla i en enkät här, kanske får vi ihop tillräckligt med folk:
korta.nu/linbanearbete[/quote]

Påskrivet!
Men en stiftelse måste ju stödjas med ekonomi och resurser från berörda kommuner och Nordkalk. Det kan väl inte räcka med ett gäng tokiga entusiaster allena.

Jag såg än så länge ingen länk på föreningens sida, det räcker ju inte att tipsa här. Sprid den för vinden.

Postat: tor 25 apr 2013, 12:11
av Bengiz
Jag planerade ett besök 2 år sen till drivhuset på mitten och döm min förvåning när jag såg banan var i drift (!). Fick en pratstund med en trevlig tekniker som fyllde kopiösa mängder olja och fett i maskineriet. Syftet visade sig vara en konstutställning. De hade fäst stora tavlor på korgarna som fick åka nåt varv.
Att rusta upp den för turisttrafik blir säkert en hutlös kostnad och knappast lönsamt men till andra syften är den inte i sämre skick än att den fungerar.
Hoppas få se mer av den snart, iaf anmäld till arbetslaget.

Postat: ons 26 jun 2013, 18:58
av mobe

Postat: tis 02 jul 2013, 06:29
av eXpaniX
Än är det inte kört! Ett sista seriöst försök att rädda banan är inlett https://docs.google.com/forms/d/1kPeKkY ... form?pli=1
Mvh
Mattias

Postat: sön 03 nov 2013, 13:37
av Kvarne
Hur gick det för sista räddningsförsöket? :confused:

Postat: sön 03 nov 2013, 22:00
av Elagabalus
Körde förbi vid Arboga för en månad sedan. Satt anslag "Vi river kalkbanan" och ett firmanamn. Kanske har de börjat

Postat: mån 04 nov 2013, 06:52
av benkar
[quote=""Elagabalus""]Körde förbi vid Arboga för en månad sedan. Satt anslag "Vi river kalkbanan" och ett firmanamn. Kanske har de börjat[/quote]

Verkar rivas för fullt.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=775043

/B

Postat: mån 04 nov 2013, 19:39
av Älgben
Det senaste jag hörde var att linorna mellan Malmberga och Forsby (den södra halvan av banan) är nedtagna och att spännstationerna på den sträckan är rivna.
En förening försöker få till stånd ett bevarande av en av delsträckorna (en fjärdedel av banan) och det verkar gå framåt med de planerna.
Men det finns andra här som är mer insatta...