Ågesta Kärnkraftverk

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Ågesta Kärnkraftverk

Inlägg av Toria »

I skrivande stund svetsas kärnkraftverket igen inifrån.

Anledningen är att några har försökt ta sig in, brutit upp en grind och en dörr samt försökt att bryta upp en stor ståldörr in till skalskyddet. Jag tycker det här är väldigt tråkigt! Jag har själv varit på samma utrymmen som dessa vandaler, skillnaden är att jag har använt mig av lagliga metoder.

Jag vet att det här är en hobby som för många innebär att bryta upp lås etc. Jag blir bara så ledsen när det är dessa människor som sabbar bilden utåt på vår gemensamma hobby. "Pratat med kärnkraftsmännisokrna och de hatar UEare" -citat från min källa.

Mina chanser på att även lagligt få komma ner dit igen känns helt plötsligt obefintliga...
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Toria""]I skrivande stund svetsas kärnkraftverket igen inifrån.

Anledningen är att några har försökt ta sig in, brutit upp en grind och en dörr samt försökt att bryta upp en stor ståldörr in till skalskyddet. Jag tycker det här är väldigt tråkigt! Jag har själv varit på samma utrymmen som dessa vandaler, skillnaden är att jag har använt mig av lagliga metoder.

Jag vet att det här är en hobby som för många innebär att bryta upp lås etc. Jag blir bara så ledsen när det är dessa människor som sabbar bilden utåt på vår gemensamma hobby. "Pratat med kärnkraftsmännisokrna och de hatar UEare" -citat från min källa.

Mina chanser på att även lagligt få komma ner dit igen känns helt plötsligt obefintliga...[/quote]

Jag har iofs svårt att tänka mig att det det skulle vara någon form av utövare. Mitt tips ligger nog mer åt metallhandlare?
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Jag tror inte att det är folk som var inne för att stjäla metall då ställverket inte ligger innanför skalskyddet. Då det är ett såpassa intressant objekt i sig så skulle även jag gissa på att det är UEare. Men självjklart kan jag ha fel, vilket jag hoppas på.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Toria""]Jag tror inte att det är folk som var inne för att stjäla metall då ställverket inte ligger innanför skalskyddet. Då det är ett såpassa intressant objekt i sig så skulle även jag gissa på att det är UEare. Men självjklart kan jag ha fel, vilket jag hoppas på.[/quote]
Kanske -kanske inte. Mitt intryck är att metalltjuvar är allt annat än proffs. Se bara vad som hände i Klippan när någon gick in på gamla Läderfabrikens område(där det då fanns en kopparkabel modell grövre). Någon fick för sig att stjäla den och tänkte hugga av den med en yxa och försvinna från platsen lite kvickt... slutade med ett djävla eldklot och att en massa hus blev strömlösa.

Kunde slutat illa, man hittade inte tomten som skulle sno kabeln men man hittade verktyget(yxan). Så det hade inte förvånat mig om en metalltjuv tagit sig in på Ågesta då de inte har någon koll på hur saker och ting fungerar. Det enda de tänker på är troligtvis det aktuella kilopriset.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Toria""]I skrivande stund svetsas kärnkraftverket igen inifrån.

Anledningen är att några har försökt ta sig in, brutit upp en grind och en dörr samt försökt att bryta upp en stor ståldörr in till skalskyddet. Jag tycker det här är väldigt tråkigt! Jag har själv varit på samma utrymmen som dessa vandaler, skillnaden är att jag har använt mig av lagliga metoder.

Jag vet att det här är en hobby som för många innebär att bryta upp lås etc. Jag blir bara så ledsen när det är dessa människor som sabbar bilden utåt på vår gemensamma hobby. "Pratat med kärnkraftsmännisokrna och de hatar UEare" -citat från min källa.

Mina chanser på att även lagligt få komma ner dit igen känns helt plötsligt obefintliga...[/quote]

Det är synd. Bor i princip granne och har besökt det en gång ( lagligt förstås). Ett stycke spännande teknikhistoria som borde göras mer tillgängligt för allmänheten. Fast vad jag hört finns det tom rivningsplaner. Trodde det var bättre larmat dessutom. Man bedriver viss verksamhet på området. Är det Räddningsverket månne
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Ajdå, det där lät ju inte som en höjdare med koppartjuven.

Precis, det är Stockholms Brandförsvar som håller till där idag. Jag kom tyvärr inte in längst in, utan endast så långt som försvaret själva hade nycklar. Hade varit riktigt spännande att få se allt, enligt vad jag har hört ska det vara väldigt fint och välbevarat.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Toria""]Ajdå, det där lät ju inte som en höjdare med koppartjuven.

Precis, det är Stockholms Brandförsvar som håller till där idag. Jag kom tyvärr inte in längst in, utan endast så långt som försvaret själva hade nycklar. Hade varit riktigt spännande att få se allt, enligt vad jag har hört ska det vara väldigt fint och välbevarat.[/quote]

Jodå. Det som etsades sig fast mest var några lappar som låg kvar framför kontrollbord typ "Nu stänger vi för gott. Nisse Andersson 1974". Stod inte så exakt men åt det hållet. Dammfritt vill jag minnas. Man kunde dra med fingret över lister utan damm. Hemma får man träff efter 3 dagar :)
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

[quote=""Elagabalus""]Jodå. Det som etsades sig fast mest var några lappar som låg kvar framför kontrollbord typ "Nu stänger vi för gott. Nisse Andersson 1974". Stod inte så exakt men åt det hållet. Dammfritt vill jag minnas. Man kunde dra med fingret över lister utan damm. Hemma får man träff efter 3 dagar :) [/quote]

Ja det låter som en fin lapp. Du har inte foto på den månntro?
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Den finns på en filmremsa någonstans. Men frågan har varit uppe tidigare på forumet och jag berättade om lapparna. Någon hade bilder på dem och la upp dem. Förmodligen finns det en större tråd om Ågesta här och med lite tur ligger bilderna kvar. Du får använda forumets sökfunktion :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Skriv svar