Sala med omnejd

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Ladyhawk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 07:29

Sala med omnejd

Inlägg av Ladyhawk »

Den 13-14 juli kommer jag att befinna mig i Salatrakten och kommer då passa på att åka runt och fota några ställen. Jag tar gärna emot fler tips på ställen man kan besöka. Skicka gärna Pm eller skriv i tråden om ni har lust att dela med er av några :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Ladyhawk""]Den 13-14 juli kommer jag att befinna mig i Salatrakten och kommer då passa på att åka runt och fota några ställen. Jag tar gärna emot fler tips på ställen man kan besöka. Skicka gärna Pm eller skriv i tråden om ni har lust att dela med er av några :) [/quote]

Kalkbruket är väl inte helt okänt/allmänt känt, om det nu står kvar?

/B
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

Kalkbruket stog då kvar idag när jag passerade Sala. Det är fortfarande värt ett besök helt klart!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Bra med dagsfärsk information då det snackats om rivning i ett år nu. Tack tack.
En bild från kalkbruket från i fjol:
Bild
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: glömde bildlänken
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Ladyhawk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 07:29

Inlägg av Ladyhawk »

Kalkbruket stod högst på listan så tack för dagsfärsk information. Hur ser det annars ut med att komma in på området, är det inhägnat eller är det bara till att knalla in?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Ladyhawk""]Kalkbruket stod högst på listan så tack för dagsfärsk information. Hur ser det annars ut med att komma in på området, är det inhägnat eller är det bara till att knalla in?[/quote]
När jag var där för ett år sedan så fanns det bara en vägbom(eller grind?) i vägen(inget stängsel eller nått). Vi tänkte köra in på området då det var öppet in, dock mötte vi en man som var på väg ut. Vi frågade helt enkelt rakt ut om vi fick parkera inne på området för vi skulle titta lite närmare på kalkbruket och fota lite. Då svarade han att det gick bra att gå in där men vi att vi skulle lämna bilen utanför då han skulle hemåt(och skulle låsa efter sig). Vi ville inte lämna bilen där så vi parkerade på andra sidan vägen och promenerade in. :D

Verkar vara någon slags motorklubb eller liknande inne på området i ett utav byggnaderna närmast vägen. De låga byggnader är i bruk, de höga byggnaderna längre in på området är öde sedan länge.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

Låter som att Sala är värt ett besök i sommar :)
kdm
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 18 jan 2012, 12:45

Inlägg av kdm »

Finns ett "staket" runt byggnaden.. ;)
emm
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 13 dec 2010, 14:24

Inlägg av emm »

Fanns staket runt kalkfabriken som t.o.m min gamla mormor forcerar så in kommer man om man vill. Inte så mycket att se dock. Lite väl sunkigt för min smak.

Vill man se mer UE i stan finns det ju en inte helt okänd gruva att titta på. Ta med pengar till inträde bara :D
Användarvisningsbild
Ladyhawk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 03 jun 2013, 07:29

Inlägg av Ladyhawk »

Nu har jag också "besökt" Strå Kalkbruk :)

Här kommer lite dagsfärsk information om stället. Numera är ingen av byggnaderna inne på området i bruk, de som höll till där misskötte sig och fick inte vara kvar. Bommen på framsidan finns kvar men det finns ju en rejäl parkeringsficka mittemot på andra sidan vägen så att hitta parkering nära var inga problem. Staketet runt den gamla byggnaden ligger ner på baksidan så det var heller inga som helst problem att ta sig in, annars fanns det hål i staketet lite här och var.

Som en liten extra rolig grej fick jag också höra hur smileygubben på silon kom till. Tydligen så "lånades" en byggställning från ett närliggande ställe, släpades dit på natten, och sedan när de var färdiga så ställde de tillbaka den igen :)
Skriv svar