Banksy / Akay @ Norra Station

UE-relaterade event, föreläsningar etc.

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Banksy / Akay @ Norra Station

Inlägg av Aseabarn »

Var det någon som besökte Banksys vernissage på Hudiksvallsgatan i Stockholm idag? När jag kom dit efter någon timme var det en diger samling människor som strök omkring och letade efter denna "utställning". Ryktet spreds att den egentliga platsen skulle vara vid Norra Station och folk dröp av i den riktningen. Vid 13-tiden hade tydligen en "okänd person med visselpipa" dykt upp och vallat den första skocken dit.

Väl inne i den gamla byggnaden kändes det som hemma. Vernissaget bestod av enstaka installationer utförda i ett stycke urbombad rivningslokal. En typ av miljö som inte är helt obekant för forummedlemmar här. Konstverken får någon annan recensera men lokalen kan jag beskriva. Som kräsen rivningshusbesökare är det visserligen inget jag blir upphetsad över när inredningen består av gipsväggar och lätta material som knappast är äldre än jag själv. Men byggnaden inbjöd till utforskning på ett lagom populistiskt sätt och man kunde följa en tanke hos skaparna, som "förädlat" rivningsmassorna med mystiska prång och gångar. Dörrar hade helt eller delvis satts igen samt hål i väggarna slagits upp så man fick krypa för att förhöja utforskarkänslan. Trappa till övervåningen var nedtagen men en stege genom ett hål i golvet var utmärkt ersättning.

Pennor och sprayburkar kom fram och besökare ritade och skrev överallt. Jag är ingen anhängare av klotter men i just det här fallet kändes det som en del av verket. Ytorna kommer ändå inte att bevaras oavsett vad som händer. SVT intervjuade en yngling i gorillamask och själv bidrog jag till kretsloppssamhället genom att gräva fram en oanvänd skarvsladd ur rivningsbråten och placera den strategiskt vid dörren för att senare till min glädje se den bäras ut av en tjej som tydligen behövde en skarvsladd.

Det spekuleras i att det inte var Banksy utan Akay och Klister-Peter (som för övrigt var före Banksy med gatukonst) som låg bakom det hela och jag kan tillföra vissa indicier i den riktningen. När jag läste att Banksy-breven kommit till tidningsredaktionerna i gamla SJ-kuvert, kopplade jag omedelbart till Norra Station. När jag besökte det rivningshotade expeditionshuset här om veckan låg nämligen buntar av dessa kringströdda på vinden. Vi tog med oss några stycken. Vi reagerade då på flera färska Akay-taggar på väggarna i magasinsdelen som är under rivning. Skrattade och antog att någon ville vara rolig för det var inget konstnärligt över klottret. Men nu faller bitarna på plats. Detta var ju ett briljant sätt att dels väcka uppmärksamhet kring rivningsraseriet efter att klockhuset rivits trots fagra löften om bevarande - och samtidigt lura in en slice av allmänheten i den urbana utforskningens förlovade värld. Jag har aldrig sett så många människor utöva mass-UE på samma plats utan att ens veta om det. Däri ligger den stora konsten i mina ögon.

Är det verkligen Banksy som kommer? (19 mars 2014)
Banksys brev slog ner som en bomb (20 mars 2014)
”Banksy” i Stockholm lockade tusentals besökare (23 mars 2014)
Banksy-feber samlade tusen i Stockholm (23 mars 2014)

Jag hade ingen kamera men så här såg det ut för en vecka sedan i expeditionshuset intill:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker