Hej från Rimbo/Vallentuna

Ger med fördel en introduktion här!

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tron
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 18 jul 2009, 13:01
Kontakt:

Hej från Rimbo/Vallentuna

Inlägg av Tron »

Hej från mig som är både både ny 28-medlem och nyinflyttad i norra Vallentuna (nära Rimbo)! Jag är en 41-årig nyfiken tekniknörd som sysslade med urban exploration redan på 80-talet utan att ha en aning om att det fanns ett namn på det jag och kompisarna gjorde. Nuförtiden är det inte alls samma intensitet på mitt upptäckande men jag känner igen ett bra objekt när jag ser det och drar mig inte för att krypa omkring med kameran i högsta hugg.

Då under gymnasieåren i Uppsala fanns det knappt ett hustak, fläktrum eller hissmaskineri i centrum som jag och kompisarna inte besökte. Visst hände det att vi begick en del tvivelaktiga handlingar för att nå spännande platser men oftast använde vi inget annat än våra händer och minen av personer som gör något självklart och tillåtet. De flesta objekt vi besökte på den tiden var aktiva vilket inte lockar mig så mycket idag. Nuförtiden är det förfall och uppenbar glömska där naturen sakta återvinner förlorad mark som får igång min upptäckarlust.

Några av mina starkare UE-minnen är det olovliga besöket på Kymlinges ödsliga T-banestation i mitten av 90-talet, en oförarglig medveten felnavigering med bil (!) i Arlandas tågtunlar under byggtiden. Det gamla ställverkshuset i Fyrisborg, Uppsala, för några år sedan och det intilliggande högspänningsinstitutet strax efter utflyttningen till nya lokaler hör också till höjdpunkterna. En del rivningshusbesök med räddande av främst gammalt el-materiel har det också blivit. Kvarteret Gerd i Uppsala är där en av mina både starkare och mer givande upplevelser.

Kymlinge station mellan Hallonbergen och Kista gav en härlig upplevelse av "först på plats efter många år" när vi lyfte bort rader av tegelsten och skruvade loss en stållucka till ett skyddsrum under perrongen som varit orört sedan stationen byggdes.

Trevliga platser från senare årens upptäckande är ångkraftverket i Västerås (som inbjuden gäst), Tollare pappersbruk (främst på utsidan) och besöken i Myttinges numera igenmurade militärbunkrar förra sommaren. Som den elektroniknostalgist jag är och allmän älskare av 1900-talets första hälft är det inte så svårt att förstå att jag älskar äldre industrimiljöer. Finns tekniska installationer kvar i objekten går jag igång extra skönt!

En nyupptäckt favoritsajt är http://englishrussia.com Att resa med en liten grupp UE-kompisar till öst för en dos äkta chock-turism är en växande dröm men för att våga vill jag ha med en språk- och kulturkunnig person samt en geigermätare... Dessutom krävs troligen mer pengar än jag kan avsätta för ett sådant äventyr och jag vill gärna lasta bilen full med rörbestyckad elektronik och besynnerliga manicker inför hemresan.

På min webbsajt elektroarkivet.se har jag lagt ut en massa bildgallerier som kanske kan vara av intresse för övriga forummedlemmar. Jag berättar gärna närmare om någon vill veta mer om bildgalleriernas objekt. Det finns många gallerier i mappen men alla är inte UE-relaterade:
http://em34.mine.nu/FOTO/

Tillsammans med en av mina vänner söker jag efter miljöer och objekt med suggestivt förfall som lämpar sig för arrangerad fotokonst med människor. Vännen har professionell fotoutrustning och får ofta till verkligt snygga bilder. Eftersom konstformen ibland kan gå åt det erotiska hållet med nakenmodeller behöver vi platser som ligger relativt skyddat till men ändå är hyfsat tillgängliga för folk och utrustning. Tips om platser i, kring och mellan Uppsala och Stockholm mottages tacksamt! Här är vännens bildsajt: http://arvidg.se/

Jag ger mig gärna ut på rena upptäckaräventyr med enbart pocketkamera. Tyvärr har jag sällan råd, ork och motivation att ge mig ut på resor långt från hemområdet men om andra är intresserade har jag en perfekt UE-bil för mer svårtillgängliga objekt, -en volvovalp från 1967. I denna får man plats med sex åtta personer, stegar, rep, strålkastare och allt vad man kan behöva. Igenväxta grusvägar, skogsstigar och annat oländigt är inga problem men jag vill inte bryta mot lagen allt för uppenbart genom allt för grov terrängkörning, uppklippning av staket, m.m. En grundförutsättning för mina UE-äventyr är att jag kan våga lägga upp bilderna på min webbserver efteråt utan risk att bli åtalad för något. Jag vill bevara det gamla, slitna och övergivna, även efter att det jämnats med marken av rovgiriga profitörer eller överdrivet ansvarsfulla "överförmyndare".

/John A.
Senast redigerad av 5 Tron, redigerad totalt 0 gång.
Jerlerup
Inlägg: 110
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 06:06

Inlägg av Jerlerup »

Trevligt att en bra vän hittat hit också!

ha en fin söndag!

/T
Användarvisningsbild
Arkiv N
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 23 jun 2009, 18:58

Inlägg av Arkiv N »

Hej och välkommen!
En Volvovalp köpte min pappa på sig för 2 år sedan, kul bil så länge man inte ska nöta en längre sträcka på asfalt :)
KodakMannen
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 14 apr 2009, 00:26

Sv: Hej från Rimbo/Vallentuna

Inlägg av KodakMannen »

Hej och hallå, kul att man inte är den enda från stockholms norra förort.
Du lär trivas här, det gör nämligen jag. Trots att jag varit dålig på att uppdatera pga avsaknaden av kamera.

//Åkersbergabo
Användarvisningsbild
dalo
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 16 okt 2010, 20:10
Kontakt:

Inlägg av dalo »

Kanske ska passa på att hälsa, också från Rimbo då. Även om jag har varit med här ett tag vid det här laget. :)
/ Daniel Lönn
Skriv svar