Skånsk Ruinromantiker eller Hardcore UE-junkie?

Ger med fördel en introduktion här!

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Helylle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 01 jul 2013, 19:59

Skånsk Ruinromantiker eller Hardcore UE-junkie?

Inlägg av Helylle »

Hej. Jag är nog lite av båda. Stadgad trebarnsfar i medelåldern så jag borde väl veta bättre, men ack... Relativt ny på ren UE men har klättrat in i och kollat ödehus sen barnsben. Gillar hemligheter i alla former. Fotograferat sen åttiotalet och har börjat på allvar igen, och ser i UE en utmärkt möjlighet att kombinera mina intressen. Gillar vackra bilder och folk som ser det sköna i det svåra. Är baserad mitt i Skåne. Ont om tid så gör mina exkursioner oftast under kvällstid eller nätter.

Är pigg på förslag så PM'a mig gärna om ni vill ha sällskap eller har nån fin location som ni vill dela med er av.

Syrgas lockade hit mig. Jag kommer att skylla allt på honom om det går åt skogen :D
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Välkommen hit, vi är några från det stolta landskapet Skåne här. Själv från norra delen, men Skåne är ju inte stort. :-)

[quote=""Helylle""]Hej. Jag är nog lite av båda. Stadgad trebarnsfar i medelåldern så jag borde väl veta bättre, men ack... Relativt ny på ren UE men har klättrat in i och kollat ödehus sen barnsben. Gillar hemligheter i alla former. Fotograferat sen åttiotalet och har börjat på allvar igen, och ser i UE en utmärkt möjlighet att kombinera mina intressen. Gillar vackra bilder och folk som ser det sköna i det svåra. Är baserad mitt i Skåne. Ont om tid så gör mina exkursioner oftast under kvällstid eller nätter.

Är pigg på förslag så PM'a mig gärna om ni vill ha sällskap eller har nån fin location som ni vill dela med er av.

Syrgas lockade hit mig. Jag kommer att skylla allt på honom om det går åt skogen :D [/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
syrgas
Inlägg: 117
Blev medlem: tor 23 feb 2012, 15:51

Inlägg av syrgas »

Äntligen hittade du hit :p ;)
Helylle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 01 jul 2013, 19:59

Inlägg av Helylle »

Tack för välkomnandet! Har surfat igenom många fina trådar nu och är ruskigt sugen på att ge mig ut på lite äventyr. Ska bara få hem ett nytt objektiv...

/ P
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Helylle""]Syrgas lockade hit mig. Jag kommer att skylla allt på honom om det går åt skogen :D [/quote]
Då kan det bara gå åt ett håll -åt skogen. :D
[quote=""Helylle""]. . . är ruskigt sugen på att ge mig ut på lite äventyr. Ska bara få hem ett nytt objektiv...[/quote]
Välkommen hit, ja det finns mycket att utforska. Ett bra tips är att kolla upp status på objektet innan du beger dit ut på äventyr -i alla fall om det gäller längre bilfärder då finns risk att stället blivit bommat, rivet eller renoverat...

Vad har du för kamera?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Helylle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 01 jul 2013, 19:59

Inlägg av Helylle »

[quote=""Saddam""]Då kan det bara gå åt ett håll -åt skogen. :D

Välkommen hit, ja det finns mycket att utforska. Ett bra tips är att kolla upp status på objektet innan du beger dit ut på äventyr -i alla fall om det gäller längre bilfärder då finns risk att stället blivit bommat, rivet eller renoverat...

Vad har du för kamera?[/quote]

Tack! Och tack för tipsen.

Köpte en begagnad Canon 5D MkII för någon vecka sedan. Har lite objektivbrist och behöver en vidvinkel. Har mest kört med en gammal 50/1,8 som jag hade liggande fram tills nu, men på fredag så borde min 24-105/4 landa. Ska bara bestämma mig om jag ska ha en fast 20/2,8 eller en 17-40/4. Gillar egentligen fasta gluggar, men omfånget 17-40 verkar ju väldigt smutt. Nackdelen är väl ljusstyrkan, men stativ är väl oftast av nöden då det sällan är så mycket ljus på de bra ställena...
“An adventure is only an inconvenience rightly considered. An inconvenience is only an adventure wrongly considered.”
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Helylle""]Tack! Och tack för tipsen.[/quote]
Har ju hänt att man åkt långväga och sedan bara suckat när man kommit fram p.g.a. gammal eller felaktig information. Men visst kan man ju chansa också...
[quote=""Helylle""]Har lite objektivbrist och behöver en vidvinkel. Har mest kört med en gammal 50/1,8 som jag hade liggande fram tills nu, men på fredag så borde min 24-105/4 landa. Ska bara bestämma mig om jag ska ha en fast 20/2,8 eller en 17-40/4. Gillar egentligen fasta gluggar, men omfånget 17-40 verkar ju väldigt smutt. Nackdelen är väl ljusstyrkan, men stativ är väl oftast av nöden då det sällan är så mycket ljus på de bra ställena...[/quote]
Jag skulle satsat på antingen ett vidvinkelobjektiv(på gränsen till fisheye) för alla trånga utrymmen eller stora byggnader. Helt ovärderligt vid ruinfotografering. En fast "glugg" har ju sina fördelar men fungerar bäst vid detalj/närbilder, inte riktigt allround(i alla fall när man skaffat sig en vidvinkel, he he) men ett mycket bra komplement.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Vita Stunder har (om jag minns rätt) bara en 70-200 mm och klarar sig bra med det: http://vitastunder.blogspot.se/search/l ... d%20Places
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Helylle""]

Köpte en begagnad Canon 5D MkII för någon vecka sedan. Har lite objektivbrist och behöver en vidvinkel. Har mest kört med en gammal 50/1,8 som jag hade liggande fram tills nu, men på fredag så borde min 24-105/4 landa. Ska bara bestämma mig om jag ska ha en fast 20/2,8 eller en 17-40/4. Gillar egentligen fasta gluggar, men omfånget 17-40 verkar ju väldigt smutt. Nackdelen är väl ljusstyrkan, men stativ är väl oftast av nöden då det sällan är så mycket ljus på de bra ställena...[/quote]

Canon 5D Mk II är ju trevlig :) Har som dig utöver det en 24-105/4, dugligt som allroundoptik (trots att jag inte är SÅ nöjd med den)

Vid sidan av den så använder jag mer än gärna min 16-35/2.8 II i trånga ruiner. Är dessutom väldigt trevlig i mörka utrymmen då man belyser med lampor. Måste säga att jag använder 16-35:an nästan för ofta...

Vet inte hur din budget ser ut, men en 16-35/2.8 (utan II ) kan man hitta beggad för kanske 5.000 kr, och den är enligt uppgift inte mycket sämre än ver II.

/B
Helylle
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 01 jul 2013, 19:59

Sv: Skånsk Ruinromantiker eller Hardcore UE-junkie?

Inlägg av Helylle »

Tack för alla tips. Håller ögonen lite på begagnatställena, om det dyker upp en fin 16-35/2,8 så kan det mycket väl bli en sån. Skulle sjukt gärna haft Canons fina raktecknande 14/2,8 också.

Vad är du mindre nöjd med på din 24-105, Benkar? Jag stod lite i valet och kvalet mellan den och 24-70/2,8 (version 1) och tänkte att den är lite lättare, har IS samt går ända till 105mm gjorde den till ett lite bättre allroundobjektiv för mina behov.
“An adventure is only an inconvenience rightly considered. An inconvenience is only an adventure wrongly considered.”
Skriv svar