Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc.

Ger med fördel en introduktion här!

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Jonatan
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 08:33

Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc.

Inlägg av Jonatan »

Jag går en journalistutbildning på Södertörns högskola i Stockholm och har fått till uppgift att göra ett reportage. Jag tycker det skulle vara väldigt spännande att skriva om UE och hoppas att några vänliga personer skulle vilja ställa upp och berätta lite om detta fenomen och kanske visa några intressanta platser. Helst i Stockholm men närliggande orter fungerar också. Ingen behöver figurera med namn eller bild om man inte vill. Hör av er så bokar vi in någon dag i nästa vecka.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

De skulle jag inte tro nä..
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Jonatan""]Jag går en journalistutbildning på Södertörns högskola i Stockholm och har fått till uppgift att göra ett reportage. Jag tycker det skulle vara väldigt spännande att skriva om UE och hoppas att några vänliga personer skulle vilja ställa upp och berätta lite om detta fenomen och kanske visa några intressanta platser. Helst i Stockholm men närliggande orter fungerar också. Ingen behöver figurera med namn eller bild om man inte vill. Hör av er så bokar vi in någon dag i nästa vecka.[/quote]

Beklagar men sånt här brukar inte vara så populärt bland utövare. Det är inte intressant att tillkännage övergivna platser och få dem vandaliserade och stängda. Tyvärr är det oftast det som blir följden.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Måste man berätta var dessa ställen ligger...?

...och måste man välja ett ställe som inte är vandaliserat, varför inte ett ställe som knappt går att slå sönder/elda upp...?
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Eftersom jag också har genomgått en journalistutbildning så kan jag nog se detta problem från båda sidorna.

Att göra ett reportage om UE är väldigt spännande, och det är garanterat ett ämne som skulle dra många läsare/lyssnare/tittare. Grejen är dock att de flesta UE:are är väldigt måna om att beskydda sina objekt. Detta gäller kanske speciellt på detta forum, eftersom vi som håller till här brukar hålla väldigt hårt på mottot "Take nothing but photos, leave nothing but footprints".

Samtidigt förstår jag också att ett UE-reportage utan "praktiska exempel" på platser kan bli väldigt magert. Det tar bort själva udden ur livsstilsbeskrivningen, och ett reportage utan miljöbeskrivningar tappar ofta helt poängen.

Jag har också funderat på UE-inslag, just nu ser det ut som att jag kanske kommer hamna i radiobranschen igen. Och en lösning skulle väl vara att man går en gyllene medelväg?

En journalist avslöjar aldrig sina källor, och om intervjupersonen ber om anonymitet ska man därför kunna garantera det. Och bara för att man besöker en plats behöver man inte avslöja var den ligger eller exakt vad det är.

Vad blir det för typ av reportage? Radio, film eller tidning? Man behöver inte alls vara specifik när det gäller geografin. Själv tänker jag mest i radiotermer, och ett roligt radioreportage skulle innehålla massor av miljlöljud, fotsteg och miljöbeskrivningar av ett mer generellt slag, "jag har fått följa med NN ut på så kallad Urban Exploration, och vi befinner oss nu i vad som en gång varit ett bostadshus i Stockholms utkanter"...

Mer specifik än så behöver man inte vara.

Själv bor jag utanför Umeå, så varken jag eller mina kompisar kan ställa upp på intervjuer, men jag hoppas att du hittar någon passande person, och önskar dig lycka till med reportaget, så länge som du går varsamt fram. ;)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Jonatan""]Jag går en journalistutbildning på Södertörns högskola i Stockholm och har fått till uppgift att göra ett reportage. Jag tycker det skulle vara väldigt spännande att skriva om UE och hoppas att några vänliga personer skulle vilja ställa upp och berätta lite om detta fenomen och kanske visa några intressanta platser. Helst i Stockholm men närliggande orter fungerar också. Ingen behöver figurera med namn eller bild om man inte vill. Hör av er så bokar vi in någon dag i nästa vecka.[/quote]

Inte för att jag har tid smita från jobbet en vardag eller någon större lust medverka i ett reportage, men skulle ändå vara kul höra vad/hur din syn på "UE" är?

Det du kallar "UE-fenomenet" har du uppenbarligen hört om, men vad tror du det handlar om egentligen, och vad är det du egentligen är intresserad av?

Är "UE" för dig utforskning/besök i någon av Sveriges få ( 3 st ?) storstäders undre regioner, hemliga och förbjudna tunnlar, springa runt i tunnelbanans virrvarr av tunnlar (då är vi nere i 1 stad) eller är din syn på "UE" vidare än så, att "fenomenet" inkluderar mer "light" utforskning som gamla industrier, nedlagda militära och civilförsvarsanläggningar, bilskrotar, och övergivna torp?

/B
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Jonatan""]Jag går en journalistutbildning på Södertörns högskola i Stockholm och har fått till uppgift att göra ett reportage. Jag tycker det skulle vara väldigt spännande att skriva om UE och hoppas att några vänliga personer skulle vilja ställa upp och berätta lite om detta fenomen och kanske visa några intressanta platser. Helst i Stockholm men närliggande orter fungerar också. Ingen behöver figurera med namn eller bild om man inte vill. Hör av er så bokar vi in någon dag i nästa vecka.[/quote]

Jag tycker att det bästa är att tänka om. Visst är ämnet spännande, men det vill liksom inte bli så bra i skrift. Jag har iofs inte läst några mängder, men det känns som att risken är överhängande att det bara blir fånigt.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""mopedhuligan""]Jag tycker att det bästa är att tänka om. Visst är ämnet spännande, men det vill liksom inte bli så bra i skrift. Jag har iofs inte läst några mängder, men det känns som att risken är överhängande att det bara blir fånigt.[/quote]

Det behöver inte alls bli fånigt. En skribent som är duktig på att förmedla känslan kan verkligen producera en riktigt bra artikel. Jag säger inte att ett eventuellt reportage från min sida skulle bli så pass lyckat (jag skulle för det första välja radio före skrift, men om skrift vore enda alternativet skulle jag ändå ta mig an uppgiften om den tilldelades mig).

Jag har inte heller läst något klockrent UE-reportage, men principen är den samma. Eftersom jag sett folk producera helt underbara artiklar om så abstrakta ämnen som dans, så tror jag absolut inte det är omöjligt.

Däremot finns det tyvärr många skribenter som inte är så bra, eller journalister som inte alls behärskar språket så bra, men ändå fått jobb på en tidning...

Fast jag menar bara att möjligheten finns, det är jag övertygad om! :)
Skriv svar