Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc.

Ger med fördel en introduktion här!

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag kan ställa upp på reportage, då helst som anonym... men jag kan samtidigt inte heller påstå att jag gjort något direkt "olagligt" under min tid som UE:are.

Okej, kanske har man inte bett om lov på alla uppenbart övergivna ställen, men då jag i de tveksamma fallen inte lämnat något spår efter mig alls, och gjort all UE på egen risk så kan jag inte tro att lagens väktare skulle försöka sätta dit mig på något sätt.

Dessutom är det inte en livsstil för mig utan mer något jag gör när tillfälle ges. Jag är otroligt bred i mina intressen, och jag tror att det gäller för många som sysslar med UE med. En dag UE:ar jag, en annan är jag i skidbacken, eller med gospelkören i kyrkan... eller så sitter jag och skriver allt från fiction till mer seriösa artiklar, bakom dataskärmen. Om jag inte fått för mig att ta mig ut till någon ö i skärgården, eller koppla ihop ett hembiosystem. Diversity. :p

Tror som sagt inte att jag är ensam om det heller. Hade man *bara* hållit på med UE hade det nog varit enformigt efter ett tag.
Winton
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 jun 2013, 21:35

Vill komma i kontakt.

Inlägg av Winton »

Hej!
Mitt namn är Simon. Jag är intresserad av Urban Exploration och har ett par kompisar som håller på med det. Jag jobbar för tillfället på Blekinge Läns Tidning och då jag inte kan skriva om mina vänner är jag intresserad av att komma i kontakt med någon annan i Blekinge, helst i Karlshamn, som ägnar sig åt sagda syssla. Jag tror att det hade varit en uppskattad artikel och läsare, som inte våga utforska själva, kan få en spännande inblick i fenomenet. Helst vill jag i så fall hänga med ut och i bästa fall kan det bli ett bildtungt reportage. Den som vill kontakta mig har naturligtvis möjligheten att vara anonym och skyddas då av meddelarfrihetslagen i tryckfrihetsförordningen.
Kommentera eller skicka ett meddelande.

Tack och hej!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Winton""]Hej!
Mitt namn är Simon. Jag är intresserad av Urban Exploration och har ett par kompisar som håller på med det. Jag jobbar för tillfället på Blekinge Läns Tidning och då jag inte kan skriva om mina vänner är jag intresserad av att komma i kontakt med någon annan i Blekinge, helst i Karlshamn, som ägnar sig åt sagda syssla. Jag tror att det hade varit en uppskattad artikel och läsare, som inte våga utforska själva, kan få en spännande inblick i fenomenet. Helst vill jag i så fall hänga med ut och i bästa fall kan det bli ett bildtungt reportage. Den som vill kontakta mig har naturligtvis möjligheten att vara anonym och skyddas då av meddelarfrihetslagen i tryckfrihetsförordningen.
Kommentera eller skicka ett meddelande.

Tack och hej![/quote]

Om det är så att: -"Den som vill kontakta mig har naturligtvis möjligheten att vara anonym och skyddas då av meddelarfrihetslagen i tryckfrihetsförordningen."

Så förstår jag inte vad det är som hindrar: -"har ett par kompisar som håller på med det. Jag jobbar för tillfället på Blekinge Läns Tidning och då jag inte kan skriva om mina vänner"

Den som skulle läsa det du skulle skriva, skulle väl inte, med tanke på att den/de som bidrar med material, ändå är anonyma, kunna förstå om det det är dina UE-kamrater, eller någon annan/andra som finns med i reportaget?

/B
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""benkar""]

Så förstår jag inte vad det är som hindrar: -"har ett par kompisar som håller på med det. Jag jobbar för tillfället på Blekinge Läns Tidning och då jag inte kan skriva om mina vänner"

Den som skulle läsa det du skulle skriva, skulle väl inte, med tanke på att den/de som bidrar med material, ändå är anonyma, kunna förstå om det det är dina UE-kamrater, eller någon annan/andra som finns med i reportaget?

/B[/quote]

Nu kan jag ju inte svara i just det här fallet, men generellt sett så blir ofta den journalistiska kvaliteten lidande när man intervjuar för nära vänner. Det blir ofta ett mycket bättre reportage i såna här fall om man följer med sådana man inte känner. Svårt att veta om man ska vara yrkesman/-kvinna eller kompis.
Men givetvis gäller lagarna kring tryckfrihetsförodningen såväl vid intervjuer med nära vänner som med okända...
Senast redigerad av 1 Straycat, redigerad totalt 0 gånger.
Winton
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 30 jun 2013, 21:35

Inlägg av Winton »

Precis som Straycat skriver så kan materialet bli lidande om man intervjuar sina vänner. Däremot finns det inget som i praktiken hindrar en journalist att intervjua sina vänner, förutom etiken förstås. Anledningen till att jag inte skriver om vännerna i fråga är också att de inte bor i Blekinge. Då jag jobbar på lokaltidning måste killen eller tjejen som intervjuas ha en lokal anknytning.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Winton""]Precis som Straycat skriver så kan materialet bli lidande om man intervjuar sina vänner. Däremot finns det inget som i praktiken hindrar en journalist att intervjua sina vänner, förutom etiken förstås. Anledningen till att jag inte skriver om vännerna i fråga är också att de inte bor i Blekinge. Då jag jobbar på lokaltidning måste killen eller tjejen som intervjuas ha en lokal anknytning.[/quote]

När det gäller journalister/journalistutbildade så är det i högsta grad så att "it takes one to know one"... ;) Det är därför jag ganska ofta svarar i den här tråden.

Och ja – lokala medier vill ju, av förståeliga skäl, alltid ha någon med lokalanknytning. :p
kultred
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 09:59

Letar UE-utövare för reportage

Inlägg av kultred »

//Frågan flyttad till "Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc." /benkar -Moderator//

Hej gänget! Jag är på jakt efter någon i närheten i Luleå som skulle kunna ställa upp på intervju och/eller skulle kunna låta mig och fotograf få följa med på äventyr.
Finns det någon sådan person här på 28dagarsenare som skulle kunna tänka sig att ställa upp? Om detta går i hamn så kommer reportaget att dyka på kultursidorna i en av norrbottens dagstidningar. Eftersom UE inte alltid är på rätt sida av lagen, så får de/den som ställer upp vara helt anonym.

Skicka gärna ett PM till mig eller skriv här i tråden om ni har några synpunkter/idéer.

/Kultred
Senast redigerad av 1 benkar, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Frågan flyttad till "Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc."
iStormIt
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 27 aug 2013, 17:11

Inlägg av iStormIt »

Ja tack! Va kul att ni gilla filmen :) Om någon är intresserad så håller jag även på med ett större filmprojekt om urban exploration och letar efter urban explorers inom Stockholm. Kontakta mig gärna via min hemsida om ni vill medverka i filmprojektet! http://www.JohanStorm.com

/Edit. Alla frågor om medverkan i reportage av något slag ska tas i denna tråd, bara här. Har därför flyttat frågan hit. Tråden/inlägget det refereras till är här:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=432&page=3

/benkar -Moderator
Senast redigerad av 4 benkar, redigerad totalt 0 gång.
bjorn-benny
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 10 sep 2013, 09:07

Inlägg av bjorn-benny »

Hej!
Vi är fyra studenter från Södertörns högskola som har påbörjat ett filmprojekt som ska handla om UE, så vi tänkte kolla om det finns någon här som skulle kunna tänka sig att ställa upp på en intervju (anonym om så önskas), vi kommer inte att fråga om speciella platser, utan mer generella frågor så som vad UE innebär.

Helst ser vi att ni ställer upp på en "vanlig" intervju, men om avstånd eller anonymitet sätter stopp kan telefonintervju eller liknande ordnas.
carinavoff
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 okt 2013, 13:19

Inlägg av carinavoff »

Hej!

Förstått att detta inte är så populärt ... men jag är frilansjournalist sedan många år. Har tidigare bland annat intervjuat Jan Jörnmark.

Har någon här lust att bli intervjuad för Tidskriften Folkuniversitetet och prata om bortglömda platser/urban exploring som fenomen? Alltså varför, hur och vad dessa bilder symboliserar? Obs! Jag är inte intresserad av att veta var några platser ligger och du får vara anonym om du vill. Jag är enbart intresserad av företeelsen i sig. Mejla mig gärna [email protected] eller ring 070 608 99 76.
Skriv svar