Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc.

Ger med fördel en introduktion här!

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

idawedin
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 30 mar 2011, 11:21

Urban Explorers - sökes

Inlägg av idawedin »

Hej!
Jag är på jakt efter folk med god insyn i rörelsen UE här i landet och någon som känner många. Behöver någon som kan prata om UE på en konferens och kan presentera vadi rörelsen består, hur det vuxit fram, hur nätverkandet mellan intresserade ser ut osv. Vill få till stånd att man tar "er" mer på allvar. Samtidigt medveten om att det inte finns direkt någon organisation eller talesperson. Framförallt vill jag visa på att det inte handlar om koppartjuvar och grafitti och att många faktiskt bygger upp ett genuint industrihistoriskt eller teknikhistoriskt intresse via detta. Något kulturarvsinstitutioner så ofta misslyckas med...
Hjälp mig med idéer. Ni når mig på idawedin snabela hotmail punkt com
/Ida Wedin

http://www.industriantikvarie.wordpress.com
unadrien
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 20:31
Kontakt:

Inlägg av unadrien »

Hej!
Jag heter Jonas Linde, är 23 år, går på Kalix Folkhögskola. Jag gör en konstnärlig dokumentär betraktelse av övergivna platser i Sverige och känslan av mötet mellan plats och människa. Min igång i det här är givetvis via människorna som söker dessa platser, alltså Urban Explorers/Ruinturister/Ruinromantiker eller vad man nu vill kalla sig själv.

Jag letar efter några individer som är villiga att dela med sig av sin upplevelse och fascnination för besök av övergivna platser. Jag vill följa med och dokumentera besök av några platser (helst platser som personen i fråga själv aldrig varit vid tidigare, då jag vill dokumentera själva upptäckten) samt följa proccessen innan och efter. Men det är själva platserna som kommer ligga i fokus. Jag letar efter dem som verkligen brinner för sin hobby, men man kan medverka både anonymt eller i person. För att ge utrymme för egna berättelser om tidigare upplevelser så vill jag även göra några intervjuer om ämnet.

Det här är en kortare dokumentär berättelse jag vill göra på ca 15 min, det blir mitt examens-arbete på Kalix Folkhögskola, Film och TV-linjen. Jag kommer söka ekonomiskt stöd för projektet hos filmpoolnord, men det är en skolproduktion utan någon egentlig budget så jag kan inte utlova någon ersättning.

Jag själv har varit ganska fascinerad av sådana här platser sen jag va mindre då jag ofta strövade omkring och utforskade ställen i min hemtrakt Katrineholm. Nu vill jag fånga upplevelsen på film.

Jag hoppas det finns några själar där ute som har lust till lite äventyr i det fina vårvädret! Geografiskt sett så räknar jag med att kunna åka över hela Sverige för att hitta det jag letar efter. Inspelningen kommer ske(om allt går som de ska) inom några veckor.

Hör av er till mig om ni tycker att det låter intressant eller om ni har några frågor.
Mvh Jonas Linde
0762506722
[email protected]
bnaucler
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 30 apr 2012, 18:33

Festival utan lag och moral?

Inlägg av bnaucler »

Kära utforskare,

Detta är min första post och jag är glad att kunna sälla mig till er skara. Anledningen till att jag skriver är följande: Jag sitter med i styrelsen för föreningen Gränslandet, vilkas huvudsyfte är att anordna festivaler i Sverige. Vi skulle gärna vilja ha lite spännande tips på platser att göra detta.

Gränslandet:
Gränslandet är en festival för gemensamt skapande. En festival som baserar sig på Burning Mans tio principer, och från och med i år blir Sveriges första officiella Burning Man-event någonsin. Vi samlar kreativa personer inom alla konstformer och skapar tillsammans performance, skulpturer, magi och pyroteknik.

Var?
Dessa event har hittills anordnats på en bilskrot på Österlen och i Göteborg. Vi söker nu efter fler spännande platser som inspirerar till skapande. Alla tips är välkomna, oavsett var i riket de är. Ju mer spännande desto bättre, och om det dessutom finns en möjlighet att hyra/låna platsen officiellt så är det alldeles förträffligt.

Jag hoppas att detta är rätt plats i forumet att posta dylika frågor på. Tack så mycket på förhand! Och hör gärna av er om ni är intresserade av Gränslandet eller Burning Man.

PUSS!


//Edit -Flyttat till lämplig tråd, benkar -Moderator
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Jaså, jaha. Lycka till då.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Posta här istället

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=984

Och på detta forum är vi starka anhängare av lag och moral. Just saying..
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
myeah
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 09:27

Inlägg av myeah »

Hej,

Jag är väl medveten om att det inte är populärt med journalister i UE sammanhang, men försöka går ju alltid. Nåväl. Maya Dahlén Persson är namnet och jag jobbar för Nerikes Allehanda och liksom alla andra i denna tråd är jag sugen på att göra ett reportage om UE. Naturligtvis kan jag erbjuda anonymitet om någon skulle vilja medverka samt att vi så gott vi kan inte avslöjar för mycket om platserna som besöks (bildmässigt då, i text kan det vara helt anonymt).

Jag vill gärna komma i kontakt med någon från örebrotrakten, inte helt otippat. Premisserna kan diskuteras, jag är aldrig omöjlig men jäkligt nyfiken på UE.

Här når ni mig:
019-155217
[email protected]

/Maya Dahlén Persson
goransundberg
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 31 jul 2012, 13:00

Inlägg av goransundberg »

Föreläsa på Beckmans designhögskola?

I september har vi på modeprogrammet ett designprojekt kring urban design; kring de funktionella, sociala och existentiella aspekterna av att leva och röra sig i staden (Stockholm).

Det vore fantastiskt om någon som sysslat med Urban Exploration ville komma och berätta om sina personliga upplevelser – ni har ju väldigt intressanta perspektiv. Hur upplever man staden då? Hur är det att vistas i den typen av miljöer? Faror? Hur kan man "behärska" miljöerna? Vad är "belöningen"? Finns det en egen skönhet i det övergivna eller obefolkade? Stämningar?

Projektet kommer att utmynna i designprototyper som ställs ut under hösten, på skolan eller designgalleri. Som föreläsare på högskolan får man (ett litet, men dock) arvode.

Kontakta gärna mig om detta, och om frågor. Jag nås annars enklast på mailadressen goran punkt sundberg at beckmans punkt se.

Skolan finns på http://www.beckmans.se

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Talar bara för mig själv, men finns nog inte så många här som rör sig i eller under ruiner i Stockholm....

Ovan jord så är Stockholm, numera, en av de mest välpolerade städerna i världen (?), man blir ju nästan nervös av att röra sig i denna stad, finns ju inte ens en spricka i någon fastighetsfasad, eller ens en trottoar som lutar 2% snett.....

Finns mycket under staden, men numera är det larmat osv.

-" Finns det en egen skönhet i det övergivna eller obefolkade? Stämningar?"

Ja, det du skriver stämmer, det "övergivna eller obefolkade" är helt underbart, men finns ej att finna i Stockholm längre, man måste ge sig ut i andra delar av Sverige, eller ännu hellre, utomlands... :(

/B
goransundberg
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 31 jul 2012, 13:00

Sv: Den enda tråden om reportage, filmlocation -förfrågningar etc.

Inlägg av goransundberg »

Bra kommentar, benkar. Tyvärr, kanske man får säga. Jag vet inte om det är av samma anledning man sörjde att de sista ruffa områdena i stan försvann (trots att det säkert fanns en massa problem med dem), och till förmån för själlösa butiksgallerior? Och varför man tycker att det är så fantastiskt att komma till städer som Berlin, där det fortfarande finns ödetomter mitt i stan, och där områden har fått utvecklas mer organiskt? Kanske självklarheter, men saker som jag är intresserad av.

Imponerande hemsida, förresten. Jag tror att svaret på mina frågor om stämningar etc kan finnas i bildgallerierna... Ser fram emot att kolla vidare!

///g
titan
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 nov 2012, 13:23

Du sökes till dokumentärserie!

Inlägg av titan »

Hej,

TV-produktionsbolag i Stockholm söker dig som är intresserad av urban exploration till en dokumentärserie.

Skriv några om dig själv och med kontaktuppgifter till [email]*********[/email] så berättar vi mer.

MVH

"titan" roade sig med att spamma med samma fråga i en rad trådar, och att spamma användare via PM med samma fråga, så "titan" är avstängd och inte välkommen åter....

/benkar -Moderator
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Skriv svar