Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc.

Ger med fördel en introduktion här!

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Det hela bottnar väl i att personen i fråga tycker UE är spännande och vill uppleva det snarare än att förmedla det.
Tippset är väl då snarare skriva om något du tror kan göra ett bra repotage om, inte något som du vill testa på själv men inte vet riktigt var du ska börja.
Förövrigt så känns ett plant ogenomtänkt repotage om UE som en tämligen så ooriginell ide...
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Mirage""]Det hela bottnar väl i att personen i fråga tycker UE är spännande och vill uppleva det snarare än att förmedla det.
Tippset är väl då snarare skriva om något du tror kan göra ett bra repotage om, inte något som du vill testa på själv men inte vet riktigt var du ska börja.
Förövrigt så känns ett plant ogenomtänkt repotage om UE som en tämligen så ooriginell ide...[/quote]

Man behöver INTE vara expert på ett ämne när man bestämmer sig för att skriva om det. En bra journalist ska kunna göra en bra research, och egentligen ligger det mesta arbetet i ett reportage just i researchbiten.

För att ta ett eget exempel så handlade mitt examensarbete om buddhism, och varför buddhism har blivit så otroligt populärt i Sverige. Jag hade INGEN koll alls på ämnet innan jag började, tyckte bara det kunde vara en intressant frågeställning. Fyra veckor senare gick mitt reportage i P4 ett par gånger, och ingen klagade i alla fall på att jag var dåligt insatt - det är så vi lär oss att arbeta.
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Straycat""]Jag har inte heller läst något klockrent UE-reportage, men principen är den samma. Eftersom jag sett folk producera helt underbara artiklar om så abstrakta ämnen som dans, så tror jag absolut inte det är omöjligt.[/quote]

Exakt, en duktig journalist eller skribent kan få vilket ämne som helst att vara intressant för rätt lyssnare/läsare/tittare.

Problemet med den här typen av arbeten är väl dock att somliga är lite skeptiskt inställda till journalist-kåren, det är i alla fall varför jag är lite avigt inställd till att ställa upp även om jag hade bott i den kungeliga hufvudstaden.
Hade det rört sig om någon från Studio Ett eller liknande hade jag förmodligen ställt upp efter att ha diskuterat igenom saken med reportern, hade det varit någon ifrån Aftonbladet hade jag inte ens bemödat mig med att svara. Nu rör det sig om en student som är totalt okänd som säkerligen har de bästa av intentioner, vi får väl se om det leder till något.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""JMSvenungson""]Exakt, en duktig journalist eller skribent kan få vilket ämne som helst att vara intressant för rätt lyssnare/läsare/tittare.

Problemet med den här typen av arbeten är väl dock att somliga är lite skeptiskt inställda till journalist-kåren, det är i alla fall varför jag är lite avigt inställd till att ställa upp även om jag hade bott i den kungeliga hufvudstaden.
Hade det rört sig om någon från Studio Ett eller liknande hade jag förmodligen ställt upp efter att ha diskuterat igenom saken med reportern, hade det varit någon ifrån Aftonbladet hade jag inte ens bemödat mig med att svara. Nu rör det sig om en student som är totalt okänd som säkerligen har de bästa av intentioner, vi får väl se om det leder till något.[/quote]

Jo, jag håller med, som utbildad journalist är jag också faktiskt grymt skeptiskt inställd till journalistkåren.

Problemet är att en del journalister verkligen inte drar sig för att gå över lik för att hitta "scoop", och när det dessutom rör sig om sådana som är anställda på en liten lokaltidning är det verkligen tragiskt. (Vi hade ett fall uppe i Norrbotten för ett tag sedan då en journalist på en av våra lokaltidningar nästan började bedriva hetsjakt på en kommunchef, vilket bland annat slutade med att hon blev mordhotad... och det ironiska i den historien var faktiskt att hon var väldigt omtyckt av sina medarbetare, mycket av det han skrev om var ordentliga överdrifter och förvrängningar av sanningen).

Med den brist på jobb som råder inom mediayrket i dag så är det tyvärr alltför lätt att moralen ger vika för konkurrensen. Många ödmjuka lyssnare till journalister har förvandlats till girigburkar som inte drar sig för att köra över någon.

Det är ett av de främsta skälen till varför jag personligen inte trivs med att vara anställd på en redaktion - jag gillar inte vad jag har sett, och är rädd att jag själv ska bli likadan...

Jag har sett många RIKTIGT bra artiklar och reportage som har skrivits/producerats av journaliststuderande, vissa har helt klart varit bättre än av professionella journalister, mycket för att de inte har den där pressen på sig. Så man ska verkligen inte döma på förhand...
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Straycat""]Jo, jag håller med, som utbildad journalist är jag också faktiskt grymt skeptiskt inställd till journalistkåren.[/quote]

Själv är jag mest skeptisk för att jag bara blev reserv. ;)

[quote=""Straycat""]Jag har sett många RIKTIGT bra artiklar och reportage som har skrivits/producerats av journaliststuderande, vissa har helt klart varit bättre än av professionella journalister, mycket för att de inte har den där pressen på sig.[/quote]

Du har helt klart en poäng där.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Straycat""]Det behöver inte alls bli fånigt. En skribent som är duktig på att förmedla känslan kan verkligen producera en riktigt bra artikel. Jag säger inte att ett eventuellt reportage från min sida skulle bli så pass lyckat (jag skulle för det första välja radio före skrift, men om skrift vore enda alternativet skulle jag ändå ta mig an uppgiften om den tilldelades mig).

Jag har inte heller läst något klockrent UE-reportage, men principen är den samma. Eftersom jag sett folk producera helt underbara artiklar om så abstrakta ämnen som dans, så tror jag absolut inte det är omöjligt.

Däremot finns det tyvärr många skribenter som inte är så bra, eller journalister som inte alls behärskar språket så bra, men ändå fått jobb på en tidning...

Fast jag menar bara att möjligheten finns, det är jag övertygad om! :) [/quote]

Till Straycat: Det var ungefär det jag menade.
Till ämnet: Intresset verkar ju förödande litet, så tänka om är nog ett tips ändå...
Senast redigerad av 1 mopedhuligan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Straycat""]Jo, jag håller med, som utbildad journalist är jag också faktiskt grymt skeptiskt inställd till journalistkåren.

Problemet är att en del journalister verkligen inte drar sig för att gå över lik för att hitta "scoop", och när det dessutom rör sig om sådana som är anställda på en liten lokaltidning är det verkligen tragiskt. (Vi hade ett fall uppe i Norrbotten för ett tag sedan då en journalist på en av våra lokaltidningar nästan började bedriva hetsjakt på en kommunchef, vilket bland annat slutade med att hon blev mordhotad... och det ironiska i den historien var faktiskt att hon var väldigt omtyckt av sina medarbetare, mycket av det han skrev om var ordentliga överdrifter och förvrängningar av sanningen).

Med den brist på jobb som råder inom mediayrket i dag så är det tyvärr alltför lätt att moralen ger vika för konkurrensen. Många ödmjuka lyssnare till journalister har förvandlats till girigburkar som inte drar sig för att köra över någon.

Det är ett av de främsta skälen till varför jag personligen inte trivs med att vara anställd på en redaktion - jag gillar inte vad jag har sett, och är rädd att jag själv ska bli likadan...

Jag har sett många RIKTIGT bra artiklar och reportage som har skrivits/producerats av journaliststuderande, vissa har helt klart varit bättre än av professionella journalister, mycket för att de inte har den där pressen på sig. Så man ska verkligen inte döma på förhand...[/quote]

Apropå journalister tycker jag att bra journalister eller reportrar är kul, för dom är nyfikna samtidigt som det går snabbt i skallen på dom. Själv har jag egentligen alltid haft svårt att skriva, hade en mycket större fallenhet för att föreläsa. Därför var det en stor fördel att börja ha med en del journalister att göra i början av 2000-talet. Martin Holmberg på GP och Jörgen Persson på Riksettan lärde mig egentligen skriva.
När man stöter på killar eller tjejer med riktig känsla för struktur och språk är det ett rent nöje att ha med dom att göra, och då brukar jag försöka lära mig så mycket som möjligt. Göransson på Filter var grym, bland det roligaste jag varit med om under trettio år av yrkesverksamhet.
Jonatan
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 29 jan 2009, 08:33

Inlägg av Jonatan »

Tack för alla inlägg. Förstår att utövare inte vill avslöja de platser de upptäckt. Men som några redan påpekat så är namnet på platsen eller de som funnit den inte det viktigaste. Jag vill beskriva vad Urban exploration är, varför man gör det och vad tjusningen med det är, och detta helst utifrån några insattas synvinkel. För mig behöver det inte vara att gå ner i svårforcerade tunnlar eller barrikaderade byggnader, utan även mer lättilgängliga platser. Och som sagt, om man inte vill ha med namn och var platsen ligger så är det inte ett problem.
Att skriva ett reportage om detta är en verklig utmaning, och jag förstår som sagt att vissa ser det som en känslig fråga. Men jag vill verkligen göra ett försök och hoppas att nån har lust att hjälpa till.
Återigen, tack för alla inlägg, de är tänkvärda allesammans.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Jonatan""]Tack för alla inlägg. Förstår att utövare inte vill avslöja de platser de upptäckt. Men som några redan påpekat så är namnet på platsen eller de som funnit den inte det viktigaste. Jag vill beskriva vad Urban exploration är, varför man gör det och vad tjusningen med det är, och detta helst utifrån några insattas synvinkel. För mig behöver det inte vara att gå ner i svårforcerade tunnlar eller barrikaderade byggnader, utan även mer lättilgängliga platser. Och som sagt, om man inte vill ha med namn och var platsen ligger så är det inte ett problem.
Att skriva ett reportage om detta är en verklig utmaning, och jag förstår som sagt att vissa ser det som en känslig fråga. Men jag vill verkligen göra ett försök och hoppas att nån har lust att hjälpa till.
Återigen, tack för alla inlägg, de är tänkvärda allesammans.[/quote]

Hoppas vi får läsa resultatet om det blir nåt. Lycka till (Jag INTE är ironisk).
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Hej igen alla ni som följer denna tråd. Jag ber om ursäkt för de senaste dagarnas frånvaro från forumet och diskussionen, men jag har haft övernattande besök i en vecka, passande nog en före detta klasskamrat från journalistlinjen, och vi har engagerat oss i ett nytt, större mediaprojekt. :)

[quote=""JMSvenungson""]Själv är jag mest skeptisk för att jag bara blev reserv. ;) [/quote]

Ah, får man vara nyfiken och fråga vilken skola du sökte?

[quote=""jornmark""]Apropå journalister tycker jag att bra journalister eller reportrar är kul, för dom är nyfikna samtidigt som det går snabbt i skallen på dom. Själv har jag egentligen alltid haft svårt att skriva, hade en mycket större fallenhet för att föreläsa. Därför var det en stor fördel att börja ha med en del journalister att göra i början av 2000-talet. Martin Holmberg på GP och Jörgen Persson på Riksettan lärde mig egentligen skriva.
När man stöter på killar eller tjejer med riktig känsla för struktur och språk är det ett rent nöje att ha med dom att göra, och då brukar jag försöka lära mig så mycket som möjligt. Göransson på Filter var grym, bland det roligaste jag varit med om under trettio år av yrkesverksamhet.[/quote]

Ja, jag håller med om att många journalister och reportrar oftast är riktigt trevliga och sociala - i synnerhet utanför jobbet, förstås. ;) Skämt åsido, men speciellt under utbildningstiden fick vi träffa många journalister eller föreläsare/lärare med journalistbakgrund, och de har förstås oftast väldigt lätt för att prata och få folk att slappna av. Dessutom är min erfarenhet att många är väldigt humoristiska när de har tillåtelse att vara det. ;)

[quote=""mopedhuligan""]Hoppas vi får läsa resultatet om det blir nåt. Lycka till (Jag INTE är ironisk).[/quote]

Ja, jag hoppas verkligen att det fixar sig så du hittar någon intervjuperson.

Det är inte ett lätt ämne, det håller jag med om, men till er övriga läsare här i tråden så kan jag nämna att man på journalistutbildningen (i alla fall den folkhögskolevariant som jag gick) även blir tränad i betydligt mer känsliga ämnen än UE (även om man inte kan tro det när man hör och ser hur vissa journalister agerar sedan när de kommer ut i arbetslivet).

Som sagt var, lycka till! (och jag är förstås inte heller ironisk! :) )
Skriv svar