Den enda tråden för förfrågningar om reportage, filmlocation - etc.

Ger med fördel en introduktion här!

Moderatorer: benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""Straycat""]Ah, får man vara nyfiken och fråga vilken skola du sökte?[/quote]

Ljungskile Folkhögskola och Göteborgs Universitet. Jag hamnade på reservplats tretton tror jag, sjukt nog fick jag samma reservplats på bägge skolorna.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""JMSvenungson""]Jag hamnade på reservplats tretton tror jag, sjukt nog fick jag samma reservplats på bägge skolorna.[/quote]


Som upplagt för lite skrock.
Användarvisningsbild
dankodoodle
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 14:50

En liten "trevare"?

Inlägg av dankodoodle »

Hej!

Mitt namn är Daniel.

Jag studerar vid programmet för Kultur, samhälle, mediegestaltning på Linköpings universitet. Nu har vi en friare termin (min sjätte) och får ägna oss åt projekt som ligger oss som studenter lite närmare hjärtat. Våra projekt har för mål att bli tankeväckande medieproduktioner (ofta dokumentärt).

Ett drömscenario vore om det gick få fram modiga utforskare som vill ge röst åt verksamheten. Främst för att förklara de kulturarvsbevarande aspekterna som fotografering och sökandet av historiska fakta. Vore för min del jätteroligt att få driva igenom ett projekt av intresse! Det är inte intressant att hänga ut några utforskare eller objekt, snarare att lägga vikten på kulturarvet. Om intresse finns ser jag gladeligen fram emot svar (PM).

Bör kanske klargöra att det rör sig om en videoproduktion, och att projektet inte nödvändigtvis är låst till Norrköping/Linköping med omnejd. Vi är två personer som är aktiva i projektet, Jag (Daniel) och min kamrat Christian, vi vill verkligen inte avslöja några platser och riskera att de stängs. Vi ser en intressant koppling mellan UE och kulturvård. Har sett att det är mycket "mediafolk" som vill få fatt på personer i forumet, hoppas att jag inte triggar samma misstänksamhet med detta inlägg. :)

Om någon undrar är frågan således; Kan någon tänka sig att hjälpa oss?

Ps. Vet inte om jag postar detta i rätt tråd, ber om ursäkt om det hamnat fel. Ds.

Väl mött! / Daniel
Klute
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 11:21

Fråga om reportage!

Inlägg av Klute »

Hej, jag pluggar journalistik i Uppsala och planerar att skriva mitt examensreportage om Urban Exploration. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med några UE - utövare som skulle vara intresserade av att delta. Total anonymitet utlovas på alla plan. Jag är även intresserad av om det finns någon som kan berätta lite om den svenska Urban Exploration - kulturens historia!
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Den enda tråden om reportageförfrågningar

Inlägg av LowAndSlow »

Eftersom det då och då trillar in förfrågningar ang. reportage för diverse bruk samlar vi dem i en stor tråd, eftersom det inte finns något diskussionsunderlag i dylika trådar.

Samtliga förfrågningar kommer i sinom tid flyttas hit.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""LowAndSlow""]Eftersom det då och då trillar in förfrågningar ang. reportage för diverse bruk samlar vi dem i en stor tråd, eftersom det inte finns något diskussionsunderlag i dylika trådar.

Samtliga förfrågningar kommer i sinom tid flyttas hit.[/quote]

Eller om papperskorgen direkt är att föredra, kanske? Är det någon förfrågan som lett till ett repotage? Intresset verkar i bästa fall vara kallt, gränsande till fruset.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""mopedhuligan""]Eller om papperskorgen direkt är att föredra, kanske? Är det någon förfrågan som lett till ett repotage? Intresset verkar i bästa fall vara kallt, gränsande till fruset.[/quote]

Tanken slog mig, men tills vidare blir det såhär.

Ska ta upp det i moderatorforumet under morgondagen, ty nu bär det iväg mot förläggningsplatsen (även kallat sovrum)
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

Vadan det stora intresset av att skriva reportage odyl om Urban Exploration?
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""Ragnar Svedje""]Vadan det stora intresset av att skriva reportage odyl om Urban Exploration?[/quote]

Kombination av samma fenomen som fått en massa folk att registrera sig här och viljan att skriva nåt sånt där aftonbladetrepotage om kloakstank i tunnelbanan pga sabotage? Nytta och nöje, liksom.
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

[quote=""Ragnar Svedje""]Vadan det stora intresset av att skriva reportage odyl om Urban Exploration?[/quote]

Det har blivit ett så stort fenomen att det är av allmänintresse, helt enkelt.

Och så är det, som jag också har konstaterat tidigare, en stor utmaning att göra reportage om. Det blir en övning i både källskydd och förmågan att uttrycka sig.

Hade jag stått inför uppgiften hade jag inte heller tvekat. Jag har lite inspelningar från en del ställen som hade kunnat bli något, men de är för gamla nu. Var för mycket uppe i mitt specialarbete (om något helt annat) när jag spelade in dem, så det blev inget just därför.

Däremot klättrade jag upp i ett vattentorn under tiden vi sände i lokalradion, och det blev ett ganska uppskattat inslag. Så journalisten i mig ser definitivt potentialen i det hela... :)
Skriv svar