Kalklinbana hotas att rivas - namninsamling upprättad!
Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde
Kalklinbana hotas att rivas - namninsamling upprättad!
Kalklinbanan Forsby-Köping är ett unikt industriminne. Banan är fullt funktionsduglig och visuellt lättillgänglig längs sina 42 km genom fem kommuner och två län.
Tyvärr ser inget ut att kunna hindra att linbanan rivs under 2010. Alla hittillsvarande försök att rädda den har misslyckats.
Gå in på http://www.emot.se/namnlistor/96/ för att skriva på namnlistan. Vi har blivit 200 facebook-medlemmar på 14 dagar och vi ökar fortfarande!
Facebook-gruppen:
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 268&ref=mf
Läs mer om linbanan här:
http://spr.dinstudio.se/gallery_69.html
Föreningens hemsida, med mer info om det aktuella läget:
http://www.kalklinbanan.se/
/ Johan Z
Tyvärr ser inget ut att kunna hindra att linbanan rivs under 2010. Alla hittillsvarande försök att rädda den har misslyckats.
Gå in på http://www.emot.se/namnlistor/96/ för att skriva på namnlistan. Vi har blivit 200 facebook-medlemmar på 14 dagar och vi ökar fortfarande!
Facebook-gruppen:
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 268&ref=mf
Läs mer om linbanan här:
http://spr.dinstudio.se/gallery_69.html
Föreningens hemsida, med mer info om det aktuella läget:
http://www.kalklinbanan.se/
/ Johan Z
Senast redigerad av 1 SPR, redigerad totalt 0 gånger.
- mopedhuligan
- Inlägg: 942
- Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35
[quote=""SPR""]Kalklinbanan Forsby-Köping är ett unikt industriminne. Banan är fullt funktionsduglig och visuellt lättillgänglig längs sina 42 km genom fem kommuner och två län.
Tyvärr ser inget ut att kunna hindra att linbanan rivs under 2010. Alla hittillsvarande försök att rädda den har misslyckats.
Gå in på http://www.emot.se/namnlistor/96/ för att skriva på namnlistan. Vi har blivit 200 facebook-medlemmar på 14 dagar och vi ökar fortfarande!
Facebook-gruppen:
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 268&ref=mf
Läs mer om linbanan här:
http://spr.dinstudio.se/gallery_69.html
/ Johan Z[/quote]
Omedelbart.
Tyvärr ser inget ut att kunna hindra att linbanan rivs under 2010. Alla hittillsvarande försök att rädda den har misslyckats.
Gå in på http://www.emot.se/namnlistor/96/ för att skriva på namnlistan. Vi har blivit 200 facebook-medlemmar på 14 dagar och vi ökar fortfarande!
Facebook-gruppen:
http://www.facebook.com/profile.php?id= ... 268&ref=mf
Läs mer om linbanan här:
http://spr.dinstudio.se/gallery_69.html
/ Johan Z[/quote]
Omedelbart.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Det man hittar får man ta.
- LowAndSlow
- Inlägg: 1331
- Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02
Listan underskriven.
http://www.lagochlangsam.se/
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
- mopedhuligan
- Inlägg: 942
- Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35
[quote=""Kruva""]Ja men vad ska den användas till då? Ska turister komma åkande från rikets alla hörn för att titta på den?
Det är nästan trafikstockning i dag när bilister tvärnitar vid de "visuellt lätttillgängliga platserna".. [/quote]
Nån anledning ska man väl ha att stanna mellan arboga och kungsör. Jag tycker inte man behöver använda den. Låt föreningen fortsätta ha lite visningar och provköra ibland.
Det är nästan trafikstockning i dag när bilister tvärnitar vid de "visuellt lätttillgängliga platserna".. [/quote]
Nån anledning ska man väl ha att stanna mellan arboga och kungsör. Jag tycker inte man behöver använda den. Låt föreningen fortsätta ha lite visningar och provköra ibland.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Det man hittar får man ta.
Finns det någon länk till sida som beskriver/visar eventuella beslut kring rivning 2010?
Om det stämmer, trist, besökt delar av banan, ett extremt stort och vackert monumet över en anläggning som byggdes under åren det inte var läge med lastbilstransporter osv, och varit där på ett av deras årliga "öppna hus", men, det är väl som det är, Kalklinbanan rivs, SAAB går i (kanske) graven... allt som inte kan bära sina egna kostnader, som aktiv verksamhet, eller som museum, försvinner uppenbarligen förr eller senare
/B
Om det stämmer, trist, besökt delar av banan, ett extremt stort och vackert monumet över en anläggning som byggdes under åren det inte var läge med lastbilstransporter osv, och varit där på ett av deras årliga "öppna hus", men, det är väl som det är, Kalklinbanan rivs, SAAB går i (kanske) graven... allt som inte kan bära sina egna kostnader, som aktiv verksamhet, eller som museum, försvinner uppenbarligen förr eller senare
/B
- LowAndSlow
- Inlägg: 1331
- Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02
[quote=""benkar""]Finns det någon länk till sida som beskriver/visar eventuella beslut kring rivning 2010?
Om det stämmer, trist, besökt delar av banan, ett extremt stort och vackert monumet över en anläggning som byggdes under åren det inte var läge med lastbilstransporter osv, och varit där på ett av deras årliga "öppna hus", men, det är väl som det är, Kalklinbanan rivs, SAAB går i (kanske) graven... allt som inte kan bära sina egna kostnader, som aktiv verksamhet, eller som museum, försvinner uppenbarligen förr eller senare
/B[/quote]
http://www.kalklinbanan.dinstudio.se/fi ... v_2009.pdf
Normalt sett är jag emot all form av försök att stoppa utveckling, eller avveckling i detta fallet. Det finns ingen anledning att behålla saker som spelat ut sin roll och ej längre behövs.
Men Sverige är bra på att enbart blicka framåt och glömma nutidshistorian. Det skulle vara bra att spara något minne från tiden då Sverige var en stark industrination, likaså behöver vi spara militäranläggningar från tiden vi hade ett starkt försvar. Men i båda fallen rivs det och glöms.
Om det stämmer, trist, besökt delar av banan, ett extremt stort och vackert monumet över en anläggning som byggdes under åren det inte var läge med lastbilstransporter osv, och varit där på ett av deras årliga "öppna hus", men, det är väl som det är, Kalklinbanan rivs, SAAB går i (kanske) graven... allt som inte kan bära sina egna kostnader, som aktiv verksamhet, eller som museum, försvinner uppenbarligen förr eller senare
/B[/quote]
http://www.kalklinbanan.dinstudio.se/fi ... v_2009.pdf
Normalt sett är jag emot all form av försök att stoppa utveckling, eller avveckling i detta fallet. Det finns ingen anledning att behålla saker som spelat ut sin roll och ej längre behövs.
Men Sverige är bra på att enbart blicka framåt och glömma nutidshistorian. Det skulle vara bra att spara något minne från tiden då Sverige var en stark industrination, likaså behöver vi spara militäranläggningar från tiden vi hade ett starkt försvar. Men i båda fallen rivs det och glöms.
http://www.lagochlangsam.se/
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten