Kalklinbana hotas att rivas - namninsamling upprättad!

Geocaching, klättring etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Kruva""]Vi pratar fortfarande om över 4 mil rost och sliten betong som skär över vägar och förbi boningshus... Det är inget lokalt litet problem vi pratar om här..

Visst jag uppskattar också rostiga industrilämningar men någonstans får man väl dra en gräns.. ;) [/quote]

Tala för dig själv ;)
Kruva
Inlägg: 73
Blev medlem: lör 08 aug 2009, 09:19

Inlägg av Kruva »

Såg att ni fått med en artikel i pappersupplagan av E-tunakuriren också, budskapet sprider sig.

Snyggt jobbat, alltid kul med folk som är engerade i det de tror på och vill förändra/bevara.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Alltid trevligt när folk engagerar sig, och väldigt lätt skriva in sitt namn på en lista på nätet.

Men, hur många här på 28ds var medlemmar i Kalklinbanans Vänner innan denna uppståndelse kring rivningshotet?

Vilka här kan tänka sig lägga en relativt stor slant per år i några år för att bidraga med underhållet?

Ska kringliggande kommuner välja att skära ned på äldrevården för att istället lägga pengar på underhåll av Kalklinbanan?

Enda sättet Kalklinbanan skulle kunna bevaras, skulle ju vara trevligt, är att den blir ett "Riksintresse" eller kanske EU-intresse, vad det gäller industri-historia, men gissar att Kalklinbanans Vänner redan prövat den vägen (annars blir jag förvånad)

Jag gillar när industrihistoria bevaras, men det är ju ändå någon som ska beskosta det hela.

Man är ju alltid sig sig närmast, när jag ser hur min gamla far misshandlas av nedskärningar i offentlig sektor, neddragningar i sjukvård, ingen hemtjänst osv, trots att han betalat skatt i 50 år, så tycker jag samhället får prioritera, lägg hellre pengar på att ta hand om våra gamla, än att bevara industriminnen, industriminnen får klara sig på något annat sätt/själva.

/B
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Alltid trevligt när folk engagerar sig, och väldigt lätt skriva in sitt namn på en lista på nätet.

Men, hur många här på 28ds var medlemmar i Kalklinbanans Vänner innan denna uppståndelse kring rivningshotet?

Vilka här kan tänka sig lägga en relativt stor slant per år i några år för att bidraga med underhållet?

Ska kringliggande kommuner välja att skära ned på äldrevården för att istället lägga pengar på underhåll av Kalklinbanan?

Enda sättet Kalklinbanan skulle kunna bevaras, skulle ju vara trevligt, är att den blir ett "Riksintresse" eller kanske EU-intresse, vad det gäller industri-historia, men gissar att Kalklinbanans Vänner redan prövat den vägen (annars blir jag förvånad)

Jag gillar när industrihistoria bevaras, men det är ju ändå någon som ska beskosta det hela.

Man är ju alltid sig sig närmast, när jag ser hur min gamla far misshandlas av nedskärningar i offentlig sektor, neddragningar i sjukvård, ingen hemtjänst osv, trots att han betalat skatt i 50 år, så tycker jag samhället får prioritera, lägg hellre pengar på att ta hand om våra gamla, än att bevara industriminnen, industriminnen får klara sig på något annat sätt/själva.

/B[/quote]

So true.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Nån som vet hur det går med rivningsplanerna?
Jag passade tillsammans med Albin på att besöka stationen vid Granhammar utanför Kungsör idag.
En del bilder på min pixbox nu. Några till kommer när det varit månadsskifte, gratiskontot fullt.
Senast redigerad av 1 mopedhuligan, redigerad totalt 0 gånger.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""mopedhuligan""]Nån som vet hur det går med rivningsplanerna?
Jag passade tillsammans med Albin på att besöka stationen vid Granhammar utanför Kungsör idag.
En del bilder på min pixbox nu. Några till kommer när det varit månadsskifte, gratiskontot fullt.[/quote]

har fått intrycket att fler och fler använder Flickr. Bara ett tips.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""jornmark""]har fått intrycket att fler och fler använder Flickr. Bara ett tips.[/quote]

Om jag blir lite intresserad av fotografering ska jag nog kolla över sånt. Nu tar jag bilder som minnesanteckningar snarare än fotograferar. Titta på dem kan man göra om objektet intresserar, konsten får andra stå för. I alla fall på fotoområdet. Men visst, jag har ju fler bilder än det som får plats på pixboxen så det kanske är dags ändå.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""mopedhuligan""]Om jag blir lite intresserad av fotografering ska jag nog kolla över sånt. Nu tar jag bilder som minnesanteckningar snarare än fotograferar. Titta på dem kan man göra om objektet intresserar, konsten får andra stå för. I alla fall på fotoområdet. Men visst, jag har ju fler bilder än det som får plats på pixboxen så det kanske är dags ändå.[/quote]

Minns att det var särskilt svårt att klättra i betongstolpen med svetsglasögon, men det var skönt att slippa bländas då man kom ut.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""albin""]Minns att det var särskilt svårt att klättra i betongstolpen med svetsglasögon, men det var skönt att slippa bländas då man kom ut.[/quote]
Förstår inte hur du tänkte, men det blev bra på bild.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jornmark""]har fått intrycket att fler och fler använder Flickr. Bara ett tips.[/quote]
Förstår inte vad som är vitsen med att gå över till flickr då båda har gratiskonton samt förmåner ifall man väljer att bli betalande medlem.

Sedan ska man inte glömma att begränsningarna på hur mycket man får ladda upp även gäller de som betalar, dock får de(naturligtvis) ladda upp mer lite mer än innan.

Sorry for all the OT-talk -friends of Kalklinbanan. :o
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar