"Morden vid Hökebergs slott"

Geocaching, klättring etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

"Morden vid Hökebergs slott"

Inlägg av Elagabalus »

Internet är kanske det främsta "arbetsverktyget"för oss på forumet. Vill bara dela med mig av en lite sedelärande historia om vikten av källkritik och inte ta allt för gott. Inte ens om det står i böcker

För något år sedan satt jag ock läste STF:s årsskrift anno 2007. En välskriven artikel signerad fine skribenten Johan Tell. I marginalen stod en intressant och spännande upplysning ( se bild). Nu hör det till saken att just denna håla råkar jag känna som min egen bakficka. Något slott finns inte ( men Bjertorps slott ligger i närheten) och hade något mord på tyska diplomater ägt rum hade jag garanterat känt till det.

La ut frågan på ett historiskt forum jag brukade besöka för att höra om det fanns n å g o n substans i uppgifterna. De stod ju ändå i STF:s årsskrift. Lite lustigt visade det sig att uppgifternas ursprungsman brukar häcka på detta forum. Han hade en slags roman i huvudet och hade skojat ihop uppgifterna och lagt upp dem på Wikipedia. Om jag minns rätt hade han raderat dem ganska snabbt men till sin förvåning hade de återkommit på något vis. Och då lät han uppgifterna stå kvar. Han blev ganska överraskad att de nu fanns i STF:s bok.

Givetvis hade STF fått förfrågningar av folk som betvivlade uopgifterna men inga definintiva besked varken för eller emot fanns förrän jag mailade dem.

Johan Tell var oskyldig. Randkommentarerna hade någon annan lagt in. Som okritiskt surfat runt efter spänning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Wikipedia är en suverän informationskälla men en del uppgifter får man ta med en nypa salt, det är svårt med källkritiken där ibland.
Dessutom så har saker som postas på nätet en förmåga att leva "sitt eget liv" där ett bra tag framöver...
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

Underbar historia :D
Skriv svar