Bilresa i fd DDR o Tjeckien

Geocaching, klättring etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Bilresa i fd DDR o Tjeckien

Inlägg av Elagabalus »

En liten rapport. Var en familjeresa så det mesta såg jag i ögonvrån. Men på Rügen finns en hel del övergivet. Så har vi megaanläggingen Prora. Ena änden börjar rustas för privatlägenheter faktiskt men det mesta står tomt.

Berlin och omgivningar har en del. Lite Sthlmskänsla att man river ( eller sanerar - svårt veta) relativt nya hus som står tomma ett tag. Lämnar man Berlin står mkt öde och tomt. Ett tankband lossade och blev tvungen uppsöka en märkesverkstad i Zehlendorf. En del av stationsområdet låg i ruiner. Här noterade jag en örn som hållit en svastika. Den kunde ännu skönjas.

AVUS har lite UE känsla med sina övergivna läktare. Här kan man köra på den gamla racebanan en sträcka. Gladde mig i alla fall som lät turbon jobba lite extra :)

Leipzig. Centrum ser bitvis bedrövligt ut med tomma hus och usla vägar. Som om kriget slutade nyss. Här borde vara en guldgruva.

Ner mot Erzgebirge och Tjeckien står en hel del tomt. Även fabriksbyggnader. Finare hus som en gång legat bra står nu tomma och förfallna

Några iakttagelser från ratten.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Trevligt!

Har själv så smått börjat planera en biltur till Belgien.
Verkar finnas mycket att se inom rimliga avstånd där.

Som Du märker kommenterar jag mest för att skapa en känsla av aktivitet :)

EDIT OT; Noterar till min besvikelse att google streetview inte längre täcker tyskland. Synd för det verktyget är ovärderligt när man reseplanerar tycker jag.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ha ha. Bra Fredrik. Skriver också lite för att fingera aktivitet. Belgien tror jag har mkt att erbjuda. Bra val.

Är det avstånden du är ute efter? Michelin någonting finns på både som app och på nätet. Räknar ut exakta avstånd och bensinkostnad mm. Man får upp kartor.

Är det gatuvyer du vill ha finns ju google Earth. Här kan du köra runt i Tyskland och titta. Här "min" verkstad i Zehlendorf tex

Riktigt bra. Funderar på ett blixtbesök i Jurmala över dagen bara. Har "kört runt" med google Earth street view och vet precis hur jag skall gå från järnvägssstationen. Fantastiskt. Som att redan ha varit där

Tillägg: heter via Michelin http://www.viamichelin.com/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Bilresa i fd DDR o Tjeckien

Inlägg av htiawe »

Mycket intressant läsning, kör du bil eller motorcykel?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Önskar att jag hade mkt mer att berätta som berör forumet. Men att berätta om Dino-land som ännu fungerar, rodelåkning på Rügen eller nedstigning i "batyskop" till Östersjöns botten ( var nog bara 8-10 m) är saker som passar mer som resebrev till släkten.

Vi åkte bil. Grämer mig lite att man inte kunde stanna mer. Vet att vi bla passerade ganska nära en stort övergivet garnisionsområde.

Några bilder:

1. En 18 m lång modell av Prora. Hela anläggningen var ca 4.5 km

2. Mitt i centrala Berlin. Plötsligt spår efter strider. Ser man ännu på många ställen.


edit: var detta jätteområde jag tänkte på. Var inte långt ifrån http://28dagarsenare.se/showthread.php? ... t+billgren
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Viamichelin är kanon, brukar också använda det.

Jag brukar göra precis som Du att jag kollar vägen via gatuvy innan
jag åker någonstans. Brukar bara köra via maps och tog för givet att
man raderat tyskland i google earth också!?

Jag förstår att Du gärna stannat till i Berlin, spreepark, siemensbahn och andra
godsaker.

EDIT: Jo man verkar ha ändrat streetview i google earth också! I tyskland fungerar det bara i vissa större städer, resten av landet är raderat.
Förr i tiden kunde man köra förbi prora och köra ett varv på nurburgring m.m. det går inte längre. Trist.
Senast redigerad av 1 fredrik, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ett varv på Ringen hade varit kul..... undrar varför de tagit bort delar? Fanns en debatt om intrång i personliga integriteten i Tyskland vet jag. Men alla nummerskyltar är pixlade och varför behålla större städer? Potsdam fick jag inte att funka heller

Mkt att se i Berlin men vi fick också se Obama och hans bil " der Biest" ( som Berliner Morgenpost döpte den till). En säkerhetsapparat utan dess like med tusentals poliser ute. Kidsen skulle gå på IMAX-bion i Sony-huset och ombades ta med pass för att komma in. Ligger vägg i vägg med presidentens hotell.

Se där: nu blev det ett resebrev i alla falll :o

Några bilder,
Anhalter Bahnhof, Hög säkerhet, att mixtra med mobilen när man kör i Tyskland - är inte det typ ett väldigt grovt brott?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]att mixtra med mobilen när man kör i Tyskland - är inte det typ ett väldigt grovt brott?[/quote]

Relativt låga böter kring det i Tyskland, använda eller ens pilla med telefonen när man kör bil: 370 SEK. Att göra det när man cyklar: 230 SEK.

/B
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Cyklar!? När man går då?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""fredrik""]Cyklar!? När man går då?[/quote]

I mina ögon så är det värre än vid bilkörning (och trampcykling), när "Smartphone-Zomibierna" vandrar, på t-baneperronger, på trottoarer, vid slutet av rulltrappan, med tom och död blick riktad mot sin älskade "Smartphone", utan att förstå att det finns en riktig värld och medmäniskor, som de går rakt in i...

Borde kosta 2.000 SEK i böter! :D

Att sitta med kamrater på en pub eller restaurang, och dissa sina kamrater, och istället glo in i sin älskade "Smartphone", borde kosta 5.000 SEK i böter! :cool:

/B
Skriv svar