Språkfascisten calling

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Vilken av följande titlar föredrar du?

Omröstningen slutade sön 19 okt 2008, 14:37

Behåll det som det är!
7
35%
Ändra till: Det svenska Urban Exploration-forumet
9
45%
Ändra till: Det svenska Urban Explorationforumet
4
20%
Inget av ovanstående
0
Inga röster
 
Antal röster: 20
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

[quote=""Straycat""]Hej hej, får en annan språkfascist lägga sig i diskussionen?

Äh, jag gör det i alla fall. ;)

Nu har jag inte Svenska Skrivregler framför mig så jag kan citera exakt, men det korrekta sättet att skriva forumets titel borde egentligen vara "Det svenska Urban Explorationforumet". "Urban Exploration" är ett engelskt låneuttryck och i sådana tolereras särskrivningar, förutom mellan låneuttrycket och det svenska ordet.

MEN... i just fallet med ord som är sammansatta med uttryck som "Urban Exploration" ser det både mer grafiskt korrekt ut om man sätter ett bindestreck mellan "Urban Exploration" och "forumet" samt att det blir mer lättläst i en flytande text.

Hade jag skrivit för en tidning (vilket inte är så långsökt eftersom jag faktiskt är utbildad journalist) hade jag därför kallat forumet för "Det svenska Urban Exploration-forumet". (Jo, med litet "s" också...)

Och i ärlighetens namn tycker jag det skulle bli en extra guldstjärna i kanten om också forumets officiella titel kunde avstavas så. ;)

(För min inre röst hör jag nu en av mina lärare på journalistlinjen (under en opponering på en klasskamrats specialarbete om glass) skratta och säga att "din första kommentar på att det på 60-talet fanns en svensk glass som hette "Stor Negern" skulle vara att "Stor Negern" är en särskrivning!" :D )[/quote]

Och här kommer den skyldiga och lägger sig i…

Tack Straycat för ett intressant inlägg, och för en bejakare av språkfascism som jag själv också är, värmer det lite att ni tog upp denna fråga.

Jag satt länge och väl och spånade på versaliseringen av just ”Det Svenska Urban Exploration Forumet”. Tillslut gav jag mer eller mindre upp och bara körde på det som såg tydligast ut, då titeln skulle agera rotnamn i forumet.

Nu när ni tar upp det känns det viktigare att titeln följer svenska språkregler. Vad jag kan skylla på i detta fall är att jag tidigare varit bosatt i Storbritannien och som ni sagt tidigare särskriver de i princip allt. Även versalisering fungerar olika. Vad som används just nu kan ses som en brittisk version och följer deras regler för att skriva titlar.

Under tiden jag satt och spånade skrev jag dock ned de tänkbara titlarna:

Det Svenska Urban Exploration Forumet
Det Svenska Urban Exploration-Forumet
Det svenska Urban Exploration-forumet
Det svenska Urban Explorationforumet

Det sista är mest korrekt enligt svenska skriftregler, men då det finns ett engelskt ord mitt i tyckte jag det kändes bättre att separera det svenska ordet ”forumet” och det engelska ”Exploration” med ett bindestreck (som Straycat också föredrog). Men jag beslutade mig tillslut för att dra det ett steg längre och versalisera alltihop och skriva isär det för att det såg grafiskt fint och lättläst ut, men också såklart mer felaktigt.

Jag skall ta upp frågan med moderatorerna, men det verkar som att det bästa (som Straycat föredrog) är följa de svenska reglerna, fast med ett bindesträck (som då fortfarande är korrekt).
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Detta får vi allt folkomrösta om tror jag, som för betygsfunktionen!
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

[quote=""wildhack""]Detta får vi allt folkomrösta om tror jag, som för betygsfunktionen![/quote]

Vi gör't! ;)

[quote=""rostmannen""]Lika bra att be om ursäkt för diverse felstavningar och andra språkfel.

FÖRLÅT.[/quote]

Haha, tack för att du tar ned oss på jorden rostmannen. Självklart är det viktigaste att man får fram det man vill ha sagt. Har inga planer på att integrera ett system för utflygande-boxningshandske-ur-skärmen-funktion-vid-språkfel (än så länge..) :p
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""rostmannen""]Lika bra att be om ursäkt för diverse felstavningar och andra språkfel.

FÖRLÅT.[/quote]

Ta inte illa upp, Rostmannen. Slarvar och stavar fel i inlägg gör väl alla, och det gör väl inget så länge det blir begripligt. Klart innebörden är det viktiga. Det är bara det att titeln alltid kommer finnas som eh...titel, och som permanent överskrift skadar det väl inte att ha ordentligt språk?
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Wheee, omröstning! ;) :D
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Såg precis att det tillkommit fler inlägg i ämnet innan jag tryckte "svara" så jag tänkte också förtydliga litegrann.

Språkfascist må jag vara, men tro inte att jag går och anmärker på enskilda stavfel och dylikt i inlägg eller e-mail eller MSN-konversationer eller vad det nu må vara. Också jag slarvar med språket i mer icke-formella sammanhang. ;)

Sen har jag faktiskt flera vänner som är mer eller mindre ordblinda, och det har jag absolut överseende med!

Det är bara när det gäller mer formella sammanhang och texter som jag inte drar mig för att anmärka på grammatik- och stavfel. Ett korrekt språkbruk i media ger ett proffsigt och seriöst intryck, helt enkelt. :)

Ville bara säga detta så att ingen nu tror att jag kommer att anmärka på minsta lilla stavfel när folk svarar på mina poster och så vidare, för sån är verkligen inte jag.
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

Bumpar röstningen lite :)
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Spänningen är olidlig :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

[quote=""riddar m""]Spänningen är olidlig :) [/quote]
Ja, nu är det jämt! :)
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Användarvisningsbild
Acke.
Inlägg: 106
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 12:07
Kontakt:

Inlägg av Acke. »

Så var omröstningen avgjord och språkfascismen vann med en hårsmån över det stilistiska och ändringen är gjord :)
Eligible, not too stupid. Intelligiable, and cute as cupid.
Knowledgeable, but not always right. Salvageable, and free for the night.

www.jornmark.se
Skriv svar