Diskussion om forumpolicy

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
d'Anconia
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:11

Diskussion om forumpolicy

Inlägg av d'Anconia »

Får jag, som PR-kille tillika armchair-UE-sympatisör, ge er några tips i communityt?

Det som skrivs i detta inlägg är i princip vad ni behöver, egentligen ännu färre ord - kommunicera till pressen. Och det görs delvis här, där Jan uttalar sig stringent och välformulerat kring fenomenet och tragedin. Om det är tur eller en ökad kännedom om UE i media som gjorde att reportern gjorde kopplingen och vände sig till rätt person att föra denna talan har jag ingen aning om. Men inte allt pressfolk gör sig så pass mycket besvär att de bryr sig om att göra några djupare analyser - och när de gör det så är det ofta resultatet av mången diagonal läsning och förhastade slutsatser.

Aftonbladet, t.ex - gör sig inga sådana besvär (här). Här har vi fokus på det som säljer: Tragedin kring en ung grabbs fotsteg som ledde till döden, en bild på den sörjande familjen, snabbt klipp till Tarik och några hastiga ord om graffare. Pangbomsmack, så är UE-folk sadlade med den mentala bilden av busar som puttar ner tonåringar in i mörka korridorer. Betänk att de flesta inte ens läser artiklarna utan nöjer sig med rubriken (som är oerhört insinuant och komplett missledande) och bildtexterna. Det är de två mest lästa delarna i en artikel. Se ordningen på bilderna i den ovanstående artikeln. Slump? Nej.

Vad ni behöver göra som seriöst community är inte ta er för pannan och himla med ögonen över vilka sensationslystna monster journalister är (inte för att jag har sett det just på 28dagarsenare där nivån är oftast på en mycket bra nivå - utan för att det är vad gemene man oftast drar till med som kvällsjournalistarketyp) - utan ni har långt mer att vinna på att stödja dem i deras arbete. Det är oftast inte personliga korståg (Kadhammar, m.fl undantagna, men det är en annan historia) som jagar fram sensationsstories utan tidsbrist, deadlines och ekonomi.

Mina förslag på bättre kommunikation med pressen för en bättre bild av UE i media:
  • Skriv enkla, begripliga checklistor vad som gäller vid UE. "10 tips för bättre säkerhet", "3 bästa råden till nybörjare", "10 fakta om UE som subkultur".
  • Ta de bästa trådarna, gå igenom dem efter konkret bra info och gör FAQ:er av detta. Det måste finnas kanonmånga bra råd och kommentarer på forumet ni kan använda utan att behöva skriva allt från början (jag hittar inte dem just nu, men har själv för kort om tid för att ge er exempel från sajten - är som sagt övertygad om att de finns).
  • Ha en officiell talesperson som blir den självklara "Go-to-guy" för media. (Verkar redan vara avklarat :) ) - Superbra för radioinslag, etc.
  • Gå igenom er forumpolicy om ni inte gjort det redan och låt gärna en jurist kika på det. En solklar vinkel som inte är så kul är journalisten som gör ett knäck om hur den unga killen ifråga låtit sig influeras av forum på nätet. Även om det inte är sant kan ni få er en ordentlig känga när dennes sörjande familj intervjuas och tillfrågas om vad de anser om att "man uppmuntrar UE öppet" (ni hajar att man kan formulera det här för att få precis vilket svar man vill) Fundera på om ni behöver en åldersgräns och kommunicera tydligt vad som gäller för medlemskap.
  • Sätt ihop FAQ + checklistor till enkla PDF-filer som man kan ladda ner samt sprid dem så mycket ni bara kan (gärna på Facebook och annat också). Bra för både journalister och nyfikna. Jag ser att ni hela tiden betonar säkerhet, det är superviktigt att de som endast kommer i kontakt med er kultur genom media förstår att ni har säkerhetsfokus och gärna samarbetar med de som försöker kommunicera med er (tänker på säkerhetsfirman i Göteborg som gick ut på detta forum - kan minnas fel, men tror att någon gick in här officiellt).
  • Gör en egen knapp i menyraden: "För pressen" - eller någon annan liknande, tydlig call to action. Tänk på att journalisten inte har mycket tid på sig att researcha - hjälp dem så ökar chansen att de skriver rätt saker.
  • Gå aldrig, aldrig, aldrig till motattack. Bemöt kritik sakligt och lugnt. Man får bara en chans på sig, sen är man stämplad som bråkstake. Taktiken är att låta motparten göra bort sig och stå för all affekt medan man lugnt väntar på att en lucka öppnas för att föra fram sitt budskap, begripligt och kristallklart. Den luckan kommer i princip alltid.
  • Utse en ansvarig eller redaktör som får till uppgift att just lyfta säkerhetsfrågor. Det kan innebära att städa inlägg som är av generellt värde för ert community och ordna in dessa i t.ex en Wikidel som ni givetvis också lanserar inom ramen för 28dagarsenare. Vore inte det något? En samlad kunskapsdatabas för UE-folk. Genomgången, seriös och kvalitetsstämplad av er som kan "branschen". Det är ju ofta problemen med forum annars - man samlar på sig en massa vettig info och hänvisar nya medlemmar till "sökfunktionen" för att få reda på all den där nyttiga informationen. Problemet är de flesta inte funkar så. Man måste ha en oerhörd motivationströskel för att gräva upp allt av värde. Gör det enkelt för nya medlemmar. Stickies är ju ett ok sätt att kortsiktigt flytta fram information, men man slutar snabbt se sådant som är statiskt. Det paradoxala är att på forum får stickies nästan minst uppmärksamhet...
Detta var några tips i all välmening. Ber om ursäkt om jag hamnar för mycket OT här - är det så tar jag inte illa upp om någon moderator flyttar eller raderar mitt inlägg.

EDIT:

Ett ord om åldersgräns innan jag blir publikt flejmad: Jag är medveten om att allt som blir förbjudet för de unga blir automatiskt därigenom dubbelt så intressant. Det finns ju en anledning till varför tragedin ägde rum till att börja med - men det finns mediamässiga bonuseffekter av att ni signalerar vidare att ni inte accepterar medlemmar som inte är vuxna och kan ta ansvar för sina handlingar. Min vinkel är strikt ur medias synvinkel och inte kopplad till någon fråga om tillgång på information, kultur, bildning eller andra rättigheter.
Senast redigerad av 6 d'Anconia, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: La till en grej.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: 13-åring försvunnen i Stockholms underjord? [Hittad avliden /mod]

Inlägg av Grishnac »

Tack för det inlägget d´Anconia, vi har nog en hel del att se över i samband med det här och vi för också en diskussion om det bland oss moderatorer.
En kontaktperson mot media har ju i princip löst sig självt eftersom Jan är en mer eller mindre offentlig person och det blir ju naturligt att man kontaktar honom - men en länk för press och media vore absolut på sin plats och något vi bör fundera på att strukturera upp.

Jag vill gärna bryta lös det här inlägget och skapa en egen tråd eftersom den är väldigt konkret och konstruktiv så kan vi föra den lite mer separat.
Fixar det när jag har kommit hem.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""d'Anconia""]Får jag, som PR-kille tillika armchair-UE-sympatisör, ge er några tips i communityt?

Det som skrivs i detta inlägg är i princip vad ni behöver, egentligen ännu färre ord - kommunicera till pressen. Och det görs delvis här, där Jan uttalar sig stringent och välformulerat kring fenomenet och tragedin. Om det är tur eller en ökad kännedom om UE i media som gjorde att reportern gjorde kopplingen och vände sig till rätt person att föra denna talan har jag ingen aning om. Men inte allt pressfolk gör sig så pass mycket besvär att de bryr sig om att göra några djupare analyser - och när de gör det så är det ofta resultatet av mången diagonal läsning och förhastade slutsatser.

Aftonbladet, t.ex - gör sig inga sådana besvär (här). Här har vi fokus på det som säljer: Tragedin kring en ung grabbs fotsteg som ledde till döden, en bild på den sörjande familjen, snabbt klipp till Tarik och några hastiga ord om graffare. Pangbomsmack, så är UE-folk sadlade med den mentala bilden av busar som puttar ner tonåringar in i mörka korridorer. Betänk att de flesta inte ens läser artiklarna utan nöjer sig med rubriken (som är oerhört insinuant och komplett missledande) och bildtexterna. Det är de två mest lästa delarna i en artikel. Se ordningen på bilderna i den ovanstående artikeln. Slump? Nej.

Vad ni behöver göra som seriöst community är inte ta er för pannan och himla med ögonen över vilka sensationslystna monster journalister är (inte för att jag har sett det just på 28dagarsenare där nivån är oftast på en mycket bra nivå - utan för att det är vad gemene man oftast drar till med som kvällsjournalistarketyp) - utan ni har långt mer att vinna på att stödja dem i deras arbete. Det är oftast inte personliga korståg (Kadhammar, m.fl undantagna, men det är en annan historia) som jagar fram sensationsstories utan tidsbrist, deadlines och ekonomi.

Mina förslag på bättre kommunikation med pressen för en bättre bild av UE i media:
  • Skriv enkla, begripliga checklistor vad som gäller vid UE. "10 tips för bättre säkerhet", "3 bästa råden till nybörjare", "10 fakta om UE som subkultur".
  • Ta de bästa trådarna, gå igenom dem efter konkret bra info och gör FAQ:er av detta. Det måste finnas kanonmånga bra råd och kommentarer på forumet ni kan använda utan att behöva skriva allt från början (jag hittar inte dem just nu, men har själv för kort om tid för att ge er exempel från sajten - är som sagt övertygad om att de finns).
  • Ha en officiell talesperson som blir den självklara "Go-to-guy" för media. (Verkar redan vara avklarat :) ) - Superbra för radioinslag, etc.
  • Gå igenom er forumpolicy om ni inte gjort det redan och låt gärna en jurist kika på det. En solklar vinkel som inte är så kul är journalisten som gör ett knäck om hur den unga killen ifråga låtit sig influeras av forum på nätet. Även om det inte är sant kan ni få er en ordentlig känga när dennes sörjande familj intervjuas och tillfrågas om vad de anser om att "man uppmuntrar UE öppet" (ni hajar att man kan formulera det här för att få precis vilket svar man vill) Fundera på om ni behöver en åldersgräns och kommunicera tydligt vad som gäller för medlemskap.
  • Sätt ihop FAQ + checklistor till enkla PDF-filer som man kan ladda ner samt sprid dem så mycket ni bara kan (gärna på Facebook och annat också). Bra för både journalister och nyfikna. Jag ser att ni hela tiden betonar säkerhet, det är superviktigt att de som endast kommer i kontakt med er kultur genom media förstår att ni har säkerhetsfokus och gärna samarbetar med de som försöker kommunicera med er (tänker på säkerhetsfirman i Göteborg som gick ut på detta forum - kan minnas fel, men tror att någon gick in här officiellt).
  • Gör en egen knapp i menyraden: "För pressen" - eller någon annan liknande, tydlig call to action. Tänk på att journalisten inte har mycket tid på sig att researcha - hjälp dem så ökar chansen att de skriver rätt saker.
  • Gå aldrig, aldrig, aldrig till motattack. Bemöt kritik sakligt och lugnt. Man får bara en chans på sig, sen är man stämplad som bråkstake. Taktiken är att låta motparten göra bort sig och stå för all affekt medan man lugnt väntar på att en lucka öppnas för att föra fram sitt budskap, begripligt och kristallklart. Den luckan kommer i princip alltid.
  • Utse en ansvarig eller redaktör som får till uppgift att just lyfta säkerhetsfrågor. Det kan innebära att städa inlägg som är av generellt värde för ert community och ordna in dessa i t.ex en Wikidel som ni givetvis också lanserar inom ramen för 28dagarsenare. Vore inte det något? En samlad kunskapsdatabas för UE-folk. Genomgången, seriös och kvalitetsstämplad av er som kan "branschen". Det är ju ofta problemen med forum annars - man samlar på sig en massa vettig info och hänvisar nya medlemmar till "sökfunktionen" för att få reda på all den där nyttiga informationen. Problemet är de flesta inte funkar så. Man måste ha en oerhörd motivationströskel för att gräva upp allt av värde. Gör det enkelt för nya medlemmar. Stickies är ju ett ok sätt att kortsiktigt flytta fram information, men man slutar snabbt se sådant som är statiskt. Det paradoxala är att på forum får stickies nästan minst uppmärksamhet...
Detta var några tips i all välmening. Ber om ursäkt om jag hamnar för mycket OT här - är det så tar jag inte illa upp om någon moderator flyttar eller raderar mitt inlägg.

EDIT:

Ett ord om åldersgräns innan jag blir publikt flejmad: Jag är medveten om att allt som blir förbjudet för de unga blir automatiskt därigenom dubbelt så intressant. Det finns ju en anledning till varför tragedin ägde rum till att börja med - men det finns mediamässiga bonuseffekter av att ni signalerar vidare att ni inte accepterar medlemmar som inte är vuxna och kan ta ansvar för sina handlingar. Min vinkel är strikt ur medias synvinkel och inte kopplad till någon fråga om tillgång på information, kultur, bildning eller andra rättigheter.[/quote]


Skulle kunna finnas en knapp för kartor/koordinater och vägbeskrivningar också...

Tycker att det du tar upp liknar lite för mycket föreningsliv.
Varför skulle det finnas en knapp "för pressen", kan inte se någon som helst nytta det.
Det är ett nätforum vi pratar om, det räcker med att moderera bort känsligt och förkastligt material.

Vad anbelangar åldersgräns så fungerar den jättebra på FB.
Det går väl ungefär 3 pers 18+ på 100 vara två av dessa är troll.

Nä, ser ingen anledning till att skriva ut instruktionstrådar mm.

Skrivet i all välmening, men det är trots allt ett forum med högt i tak. (ibland lite väl..)
CT450
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 03:22

Inlägg av CT450 »

Fullt medveten om vad expressen är kapabla till och att kvalitén på artiklarna ofta lämnar övrigt att önska, så kan man läsa följande från expressen.se:

"På sidan "28dagarsenare" rensas alla bilder av militära skyddsobjekt bort.
- Vi uppmanar absolut ingen att bryta mot lagen eller göra något som är farligt, säkerheten är det viktigaste."


Hela artikeln

Det är en stor skillnad på att direkt uppmana någon att bryta mot lagen och att förhålla sig till det på andra sätt, exempelvis genom att uttala att forumet tar avstånd från lagbrott.

Vidare så antyder texten att säkerheten (för UE personen) är det viktiga, inte att ta hänsyn till ev. fastighetsägare eller andra allmänna intressen, samt att forumet enbart sysslar med ovanjordobjekt.

Detta är både felaktigt och irrelevant. Det är ingen principiell skillnad på ovanjord- och/eller underjordsobjekt. Det kan vara minst lika farligt/otillåtet. Dessutom finns det gott om trådar som beskriver underjordsobjekt på forumet.Exempelvis denna.

Detta kombinerat med forumets rätt lösa inställning till det mesta gör att det är svårt att ta uttalanden från forumet (detta är min tolkning: När en moderator på ett forum uttalar sig i media är detta också ett uttalande från forumet, samt att uttalandet har bäring på forumets policy eller motsvarande) riktigt på allvar. Saker blir inte mindre olämpliga och man kan inte snacka bort betydelsen av ett forum bara för att man bekräftar varandra i en sluten krets. Alla forum sprider information. Grunden för UE är information. Då har oxå alla som driver forum ett visst ansvar.

Sedan är det en annan sak vad folk gör med informationen.

Jag efterlyser ett klart och tydligt ställningstagande från forumets ledning. Att bara hänvisa till "sunt förnuft" duger inte.
Senast redigerad av 1 CT450, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""CT450""]Fullt medveten om vad expressen är kapabla till och att kvalitén på artiklarna ofta lämnar övrigt att önska, så kan man läsa följande från expressen.se:

"På sidan "28dagarsenare" rensas alla bilder av militära skyddsobjekt bort.
- Vi uppmanar absolut ingen att bryta mot lagen eller göra något som är farligt, säkerheten är det viktigaste."


Hela artikeln

Det är en stor skillnad på att direkt uppmana någon att bryta mot lagen och att förhålla sig till det på andra sätt, exempelvis genom att uttala att forumet tar avstånd från lagbrott.

Vidare så antyder texten att säkerheten (för UE personen) är det viktiga, inte att ta hänsyn till ev. fastighetsägare eller andra allmänna intressen, samt att forumet enbart sysslar med ovanjordobjekt.

Detta är både felaktigt och irrelevant. Det är ingen principiell skillnad på ovanjord- och/eller underjordsobjekt. Det kan vara minst lika farligt/otillåtet. Dessutom finns det gott om trådar som beskriver underjordsobjekt på forumet.Exempelvis denna.

Detta kombinerat med forumets rätt lösa inställning till det mesta gör att det är svårt att ta uttalanden från forumet (detta är min tolkning: När en moderator på ett forum uttalar sig i media är detta också ett uttalande från forumet, samt att uttalandet har bäring på forumets policy eller motsvarande) riktigt på allvar. Saker blir inte mindre olämpliga och man kan inte snacka bort betydelsen av ett forum bara för att man bekräftar varandra i en sluten krets. Alla forum sprider information. Grunden för UE är information. Då har oxå alla som driver forum ett visst ansvar.

Sedan är det en annan sak vad folk gör med informationen.

Jag efterlyser ett klart och tydligt ställningstagande från forumets ledning. Att bara hänvisa till "sunt förnuft" duger inte.[/quote]



Till att börja med så är artikeln skriven av en journalist och inte av någon representant från forumet, en av oss är intervjuad i frågan men texten och artikeln är bearbetad av en nyhetsredaktion inom kvällspressen och att den skulle spegla forumets inställning på ett korrekt sätt är inte att förvänta sig.

Forumet tar avstånd från lagbrott det har vi aldrig hymlat med, men hela hobbyn rör sig i gränslandet och att avgöra var gränsen går rent juridiskt kan vara väldigt svårt.
Om artikeln antyder att forumet inte behandlar underjordsobjekt så är det fel eftersom vi klart gör det också, vi har aldrig gjort något sådant ställningstagande.
vad gäller säkerheten så är det absolut utövaren vi riktar oss till och respekten för fastighetsägare innefattas eftersom vi tar avstånd från att begå lagöverträdelser och så länge man inte gör det så skall också dessa vara skyddade.

Vad för ställningstagande är det du efterlyser? Är det ett ställningstagande mot lagbrott? Om det verkar oklart och svävande så kan det vara så att vi behöver se över formuleringar för att det skall bli tydligare, men som d´Anconia skriver så kan det vara en del som vi behöver se över och skall också göra så.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""bunkrologen""]Skulle kunna finnas en knapp för kartor/koordinater och vägbeskrivningar också...

Tycker att det du tar upp liknar lite för mycket föreningsliv.
Varför skulle det finnas en knapp "för pressen", kan inte se någon som helst nytta det.
Det är ett nätforum vi pratar om, det räcker med att moderera bort känsligt och förkastligt material.

Vad anbelangar åldersgräns så fungerar den jättebra på FB.
Det går väl ungefär 3 pers 18+ på 100 vara två av dessa är troll.

Nä, ser ingen anledning till att skriva ut instruktionstrådar mm.

Skrivet i all välmening, men det är trots allt ett forum med högt i tak. (ibland lite väl..)[/quote]

Att vi kommer att bli ännu tydligare runt värderingar tror jag att vi alla kan vara överens om.
Regler som inte kan kontrolleras är dock, som du antyder, rent självdestruktiva. Av det skälet har jag t ex i princip aldrig haft obligatoriska inslag som lärare - det blir det säkra sättet att få folk att fuska och fylla i varandras namn på listor.

På sitt sätt tycker jag att vår profil ändå blev tydlig i samband med det här. Ser man på diskussionen på Flashback om händelsen och den som finns här är skillnaden som natt och dag, och uppenbart har inte heller 28ds varit de här personernas vattenhål.

Jag tolkar det som att "rörelsen" (om vi ska drista oss till att använda det utrycket) håller på att falla sönder i olika riktningar. Från en tråd på Flashback under åren 2000-2005 har det idag växt fram en mängd intresserade människorer och kulturer. Det vi gör här, som påtagligt ofta handlar om att diskutera alkoholpolitik, Saabs framtid eller den militära nedrustningen, tilltalar i ringa grad thrillseekers som i stället söker sig till andra oaser.

När jag talade med journalister igår berättade jag om det kanske dummaste jag själv gjort: på 1970-talet fick jag och två vänner för oss att vi skulle se hur långt ut från stranden på franska rivieran vi vågade simma, innan vi vände tillbaka. Likheten mellan det vi gjorde och OS-simmaren Gunnar Larsson var att vi använde vattnet som element för våra aktiviteter.

Ungefär så är det på väg att bli här. Det finns folk som absolut vill simma uppför Niagarafallen, och de utvecklar nu egna forum och koder. För oss gäller det att fundera över vad vi håller på att utvecklas till.
Synpunkter mottas tacksamt.
Senast redigerad av 1 jornmark, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Alltså, CT450, att jämföra en övergiven militärtunnel, ofarlig eller inte, som ett fåtal känner till ute i skogen med ett fullt fungerande ventilationschakt och servicetunnlar runt en tunnelbanestation i vår huvudstad är inte jämförbart på nåt sätt anser jag.

Jag tycker att 28dagars riktlinjer om säkerhet, diskussioner om skyddsobjekt och att respektera eventuella ägares egendom är på en bra och rimlig nivå. Om jag råkar ut för nåt så lastar jag inte jag 28dagar, Jan eller moderatorerna, personen jag fått tipset av eller ev ägare till objektet. Dom flesta här anser jag vara så pass mogna så de vet vad de sysslar med och hur man ska bete sig.

Som någon skrev tidigare att forumet lät varningen gå ut om faran med utforska avloppstunnlar tycker jag vittnar om bra ansvarstagande och mogenhet från forumets ledning och medlemmar.
FB har högt i tak, alla samlas där, äldre som yngre, i detta fall för unga OM det är genom FB han inspirerats.
UE är inte nån folkrörelse eller förening som kräver stadgar och paragrafer, jag kan sträcka mig till "Ta foton, lämna fotspår och ta det jävligt försiktigt". Mycket baseras på just "sunt förnuft", de flesta har detta men det finns dom som inte har det.

Förra mediedrev och hot mot våra barn och ungdomar var att de inte skulle tjuvåka på tågtaken eller ligga på tågspår. Nu är det UE som får sig en släng av sleven. Jag hoppas bara att alla tar det lugnare, är mer rädda om sig och fortsätter få trevliga upplevelser bland övergivna, glömda ställen.
Kungen
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 16:18

Inlägg av Kungen »

Jag tycker att tanken med "talespersoner" och liknande är dum. Särskilt om vi inte vill bli betraktad som en rörelse. Denna talesperson kommer att bli UE:ns ansvarige utgivare i Sverige. Vill vi ha det så?

Jag tycker inte att någon ska få ett mandat att sätta sig och bestämma vad UE är, vad som är rätt UE och vad som är fel UE. Jörnmark, du uttrycker dig ibland i media som det är "VI" på 28dagar och "DOM" på Flashback. Dom på Flashback är alla halvkriminella som utövar fel typ av UE, en konstig hemlig subgren ungefär. Isåfall saknas stora kunskaper om vad Urban Exploration kommer ifrån. Betänk att denna olycka likväl kunde ha drabbat en 30åring i en gammal fabrik.

Vill vi ha en massa såna pajkastningsdiskussioner? Dessa kommer ju flytta även hit isåfall. Jag kan berätta att UE handlar i grunden om storstadsutforskning, att utforska vad som finns under och i den moderna staden. Allt annat har växt fram efteråt och ingen, varken bunkernörd, tunneltok eller ruinfantast kan gå ut i media och antyda att hans favoritnisch är RÄTT UE. Det är brist på respekt. Vi borde istället hålla ihop denna subkultur och arbeta ihop när såna här tragiska saker händer.
Senast redigerad av 2 Kungen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Kungen""]Jag tycker att tanken med "talespersoner" och liknande är dum. Särskilt om vi inte vill bli betraktad som en rörelse. Denna talesperson kommer att bli UE:ns ansvarige utgivare i Sverige. Vill vi ha det så?

Jag tycker inte att någon ska få ett mandat att sätta sig och bestämma vad UE är, vad som är rätt UE och vad som är fel UE. Jörnmark, du uttrycker dig ibland i media som det är "VI" på 28dagar och "DOM" på Flashback. Dom på Flashback är alla halvkriminella som utövar fel typ av UE, en konstig hemlig subgren ungefär. Isåfall saknas stora kunskaper om vad Urban Exploration kommer ifrån. Betänk att denna olycka likväl kunde ha drabbat en 30åring i en gammal fabrik. a

Vill vi ha en massa såna pajkastningsdiskussioner? Dessa kommer ju flytta även hit isåfall. Jag kan berätta att UE handlar i grunden om storstadsutforskning, att utforska vad som finns under och i den moderna staden. Allt annat har växt fram efteråt och ingen, varken bunkernörd, tunneltok eller ruinfantast kan gå ut i media och antyda att hans favoritnisch är RÄTT UE. Det är brist på respekt. Vi borde istället hålla ihop denna subkultur och arbeta ihop när såna här tragiska saker händer.[/quote]



För det första får jag också beklaga det inträffade, det är alltid en stor förlust när en människas liv släcks. Att det skedde inom sammanhang som förknippas med UE är naturligtvis tragiskt men det är alltid mer än tragiskt oavsett orsak när någon lämnar jordelivet, i synnerhet i så unga år.

Vad gäller definitionen av UE eller vilket forum som representerar det ena eller andra säger jag såhär. Vi valde att starta detta forum för att få en annan inriktning på både forum och diskussioner än de som då förekom på flashback vid den tidpunkten. Vi renodlade alltså en nisch vi själva ville diskutera och öppnade upp för andra som ville ta del av det. Vi hindrar inte någon att diskutera just det som de brinner för att utforska. Samtidigt som den gemensamma nämnare som startade forumet för ett svall efter sig som märks i vilka ämnen vi diskuteras här på forumet.

Sedan vad gäller att dela upp begreppen i olika riktningar så hittade jag en bra graf efter en snabb google: http://uem.minimanga.com/ue1.html
Vi kan inte definiera oss bättre än utforskare av urbana platser och som inte lämnar annat en möjligen ett fotspår och gärna tar några fotografier samtidigt som vi värnar om vår egen och varandras säkerhet. Det är den inriktning vi som startat forumet har och det är vad vi försöker spegla på ett bra sätt.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

Tramsigt att diskutera detta. Vi är ingen förening med talespersoner. Ingen på detta forum har mer rätt än någon annan att uttala sig om saker. Ingens ord väger tyngre än någon annans. Moderatorer är moderatorer och inga överstepräster inom UE-kulten. Låt dom som vill uttala sig göra det om dom vill, men försök fan inte bygga upp nån sorts hierarki inom denna hobby. Tror ni att moderatorerna är valda att "föra vår talan" utåt i frågor som rör det luddiga begreppet UE så tänk om.
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Låst