Felrapport: Går inte att markera forum som lästa (Sammanslagna trådar)

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Felrapport: Går inte att markera forum som lästa (Sammanslagna trådar)

Inlägg av Älgben »

När jag trycker på länken "markera forum som lästa" på forumets huvudsida möts jag av följande meddelande:

"Ditt bidrag kunde inte hanteras eftersom ett säkerhetsbevis var ogiltigt.
Om detta skedde oväntat, vänligen meddela administratören och beskriv de åtgärder du gjorde innan du fick detta felmeddelande."

Problemet är bara det att när jag skrivit ett "meddelande till administratören" via länken i meddelandet och trycker på "sänd" så får jag samma meddelande en gång till.

Jag använder Windows Xp och Firefox 3.6.2
Användarvisningsbild
huricane4
Inlägg: 628
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 02:00
Kontakt:

Inlägg av huricane4 »

Samma för mig
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Ett felmeddelande

Inlägg av Grishnac »

Kan vara något som hände i samband med uppgraderingen, vi kollar på det.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

1. Om man går in på "Snabblänkar", sedan "Markera forum som olästa" så kommer felmeddelanddet upp, oavsett webbläsare.

2. Om man istället väljer "Forumverktyg" lite längre ned, och väljer "Markera det här forumet som läst", så får man inget felmeddelande.

Vet inte om det här felet är gammalt eller nytt, aldrig testat/användt funktionen tidigare.

Googlat lite snabbt, men inte hittat något svar, går kanske använda alt 2 tills vidare, om det fungerar, som workaround, tills någon annan lösning finns?

/B
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Vad menar du med "forumverktyg"?
Långt ner på huvudsidan, nedanför själva forumen och ovanför "Vad är på gång" så har jag två länkar bredvid varandra: "Markera forum som lästa" och "Visa användargrupper"

Resultatet blir för mig det samma om jag trycker på länken där eller under "Snabblänkar".
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Älgben""]Vad menar du med "forumverktyg"?
Långt ner på huvudsidan, nedanför själva forumen och ovanför "Vad är på gång" så har jag två länkar bredvid varandra: "Markera forum som lästa" och "Visa användargrupper"

Resultatet blir för mig det samma om jag trycker på länken där eller under "Snabblänkar".[/quote]

Om jag är inne i en forumdel, så ser åtminstone jag "Forumverktyg" en bit ned, samma sak på andra Vbulletin-baserade forums.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Tack, nu förstod jag.
Men den funktionen markerar ju bara den forumdel jag är inne på just då som läst.
Den funktionen som jag menar är den som markerar samtliga forumdelar som lästa...
Jerazol
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 04 jan 2009, 16:23
Kontakt:

Sv: Ett felmeddelande

Inlägg av Jerazol »

Det virker som om det er en feil i forbindelse med hvordan forumet beskytter mot CSRF-angrep. Lenken for å markere forumene som lest, skulle inneholdt et ekstra parameter,
&markreadhash=1269990069-7dbf313af2a820df46976f5d7a9a04eea617edd7
Dersom du kikker på HTML-koden på siden, så finner du igjen en tilsvarende verdi som "securitytoken", "logouthash" etc. Løsningen er antageligvis å finne ut hvorfor forumprogramvaren ikke automatisk legger til denne koden i lenken.
TommyG
Blogg: Derelict and disused / Flickr: Photostream
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Jerazol""]Det virker som om det er en feil i forbindelse med hvordan forumet beskytter mot CSRF-angrep. Lenken for å markere forumene som lest, skulle inneholdt et ekstra parameter,
Dersom du kikker på HTML-koden på siden, så finner du igjen en tilsvarende verdi som "securitytoken", "logouthash" etc. Løsningen er antageligvis å finne ut hvorfor forumprogramvaren ikke automatisk legger til denne koden i lenken.[/quote]

Jag skall förmedla det till vår admin så får vi se om han kan rätta till problemet.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Felrapport: Går inte att markera forum som lästa

Inlägg av Avery »

När jag använder funktionen "Markera forum som lästa" längst ner på forumet så får jag följande meddelande:
Ditt bidrag kunde inte hanteras eftersom ett säkerhetsbevis var ogiltigt.

Om detta skedde oväntat, vänligen meddela administratören och beskriv de åtgärder du gjorde innan du fick detta felmeddelande.
Har provat att lägga till ett säkerhetsundantag i webbläsaren men det hjälper inte. Jag kör senaste Firefox. Funkar inte för mig i IE Tab eller IE 7 heller.

/ Avery
Skriv svar