Forumets sökfunktion lite dålig?

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Forumets sökfunktion lite dålig?

Inlägg av Akrylamid »

Är sökfunktionen lite dålig här på forumet? Jag ska på tjänsteresa i Rom, och istället för att skapa ett nytt tråd så tänkte jag att jag ska göra det alla ber en att göra, söka... Men det är för kort. "De följande orden är väldigt vanliga, för långa eller för korta och inluderades därför inte i din sökning: Rom".
Ok, jag har inget emot att skapa en ny tråd, men det är ju ganska dumt att man inga kan söka om det finns något om Rom bara för att gränsen går vid fyra bokstäver. Vad är problemet med sökningar på ord med tre bokstäver? Är det en restriktion för att förhindra överbelastning av systemet om extermt vanliga ord är med i sökningen?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Forumets sökfunktion lite dålig?

Inlägg av Grishnac »

Skulle tro att den tycker ordet är för vanligt och kommer att ge för ånga och irrelevanta svar, kanske för att den söker på alla ord som innehåller bokstäverna rom.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Vad jag förstår så krävs det minst 4 tecken för att sökning skall utföras, lite knepig begränsning men jag tror tyvärr inte att det går att ändra.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

[quote=""Grishnac""]Skulle tro att den tycker ordet är för vanligt och kommer att ge för ånga och irrelevanta svar, kanske för att den söker på alla ord som innehåller bokstäverna rom.[/quote]
Rom är inte ett vanligt ord om man nu inte jämnt diskuterar Italien eller sprit. Det är som Kristofer säger, minst fyra bokstäver. XZQ borde ju inte vara så vanligt, men går ej att söka på. Så fort man har fyra eller mer så trillar sökningen genom.
[quote=""kristofer""]Vad jag förstår så krävs det minst 4 tecken för att sökning skall utföras, lite knepig begränsning men jag tror tyvärr inte att det går att ändra.[/quote]
Vad är anledningen till att den finns överhuvudtaget? Blir det överbelastning med sökningar på vanliga ord? Har prövat söka på lite vanliga fyrbokstavsord och får 500 träffar på under en sekund. Om man har flera andra ord i samma mening så borde det trilla genom tycker man, men här ignoreras alla ord på tre bokstäver, oavsett vad mer man har i sökfältet.

Nåväl, forumet har funnits ett tag. Är det bara jag som klagat på detta kan det knappast ses som hög prioritet direkt.
Urban Exploration Gabriel
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 17:23

Inlägg av Urban Exploration Gabriel »

Det är inte bara sökningen som är dålig på detta forumet :mad:
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Urban Exploration Gabriel""]Det är inte bara sökningen som är dålig på detta forumet :mad: [/quote]

Jaså, utveckla dig gärna.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Akrylamid""]Rom är inte ett vanligt ord om man nu inte jämnt diskuterar Italien eller sprit. Det är som Kristofer säger, minst fyra bokstäver. XZQ borde ju inte vara så vanligt, men går ej att söka på. Så fort man har fyra eller mer så trillar sökningen genom.

Vad är anledningen till att den finns överhuvudtaget? Blir det överbelastning med sökningar på vanliga ord? Har prövat söka på lite vanliga fyrbokstavsord och får 500 träffar på under en sekund. Om man har flera andra ord i samma mening så borde det trilla genom tycker man, men här ignoreras alla ord på tre bokstäver, oavsett vad mer man har i sökfältet.

Nåväl, forumet har funnits ett tag. Är det bara jag som klagat på detta kan det knappast ses som hög prioritet direkt.[/quote]

Känns som vBulletin inte är så lysande på sökning. Är med i ett annat forum med nyare version av vBulletin, samma sak där, och ytterligare ett forum jag varit aktiv i, vBulletin, dom har, eftersom det är ett helt publikt forum öppet för sökmotorer, fixat in en Google-sökning istället.... :p

/B
Urban Exploration Gabriel
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 17:23

Inlägg av Urban Exploration Gabriel »

[quote=""Grishnac""]Jaså, utveckla dig gärna.[/quote]

tex Markera forum som lästa fungerar ej :mad: jätte irriterande

Bulletin-meddelande
Ditt bidrag kunde inte hanteras eftersom ett säkerhetsbevis var ogiltigt.

Om detta skedde oväntat, vänligen meddela administratören och beskriv de åtgärder du gjorde innan du fick detta felmeddelande.


kan detta fixas? :o
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Nej vbulle är ingen höjdare på sökning.

Men det går fint att ställa om så den tillåter tre tecken iallfall, det gör man i inställningarna - sedan bygger man om indexet mha de adminfunktioner som finns. På en sajt med så pass lite text som detta borde det inte vara något problem.

Jag tycker det är relevant att göra med tanke på alla förkortningar vi rör oss med, ofta tre tecken. Men kortare än så är inte att rekommendera, men vi skall ju inte prata om SO ändå :)
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

[quote=""Urban Exploration Gabriel""]
Ditt bidrag kunde inte hanteras eftersom ett säkerhetsbevis var ogiltigt.[/quote]
Det där har jag stött på, det berodde på att man anpassat en mall och sedan inte uppgraderat den när man lade på en ny version av vbulle, en version som introducerade nya säkerhetsfunktioner.

Om admin på denna sajt behöver hjälp så hojta, jag har viss koll på vbulletin-forum.
Skriv svar