Spam... något skräp är det... (Sammanfogade trådar)

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Äntligen händer det saker på forumet tänkte jag och skulle börja läsa alla nya inlägg... vilket inte gick, sedan upptäckte jag att alla var gjorda av samma användare... ungefär samtidigt. Fan också, jag som trodde att vi fått x antal nya medlemmar som skrivit en massa spännande saker.

:(
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Det är lite trist med dessa attacker. Skulle gärna godta någon "besvärlighet" om det bidrar till minskad spam
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Det är lite trist med dessa attacker. Skulle gärna godta någon "besvärlighet" om det bidrar till minskad spam[/quote]

Har snurfat runt på lite olika forum, var bl.a tvungen regga mig på ett för att leta fram lite GPS-uppgifter.

Ett sätt att göra det jobbigt för spammarna är att man vid varje postning måste skriva in tecken som kommer upp, men är mest för att skydda sig mot automatiserade spamrobottar, men sådana tycks vi inte vara drabbade av, och skulle alla här orka göra så för varje inlägg som ska postas? Tvivlar på det... :p

En del forum använder sig av knepiga frågor vid registrering, men då stänger vi ute seriösa utländska ruinturister som vill regga sig, och även Svenska utan någon allmänbildning och som inte orkar Googla för att hitta rätt svar, och de som verkligen vill regga sig för att spamma, lyckas väl ändå lista ut svaret.

Ett annat vanligt sätt att skydda sig mot Spam tycks vara att man efter registrering inte kan posta fritt, dvs varje inlägg man skriver i början måste godkännas av en moderator, sedan kan man släppas fri och posta fritt, men kräver en rejält stor stab av moderatorer, eller att man som ny kanske får acceptera att det kan ta ett par tre dagar innan inlägget man postat syns.

/B
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

Forumet här har en 60 sekunders gräns innan man postar på nytt. Finns det en vidare inställning som tillåter ett max antal postningar per 10 minuters period?
Det finns väl ingen som postar så mycket utom spamare? Eller?
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

Förtydligar lite om "markera alla lästa" som jag tycker är en användbar funktion
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Har snurfat runt på lite olika forum, var bl.a tvungen regga mig på ett för att leta fram lite GPS-uppgifter.

Ett sätt att göra det jobbigt för spammarna är att man vid varje postning måste skriva in tecken som kommer upp, men är mest för att skydda sig mot automatiserade spamrobottar, men sådana tycks vi inte vara drabbade av, och skulle alla här orka göra så för varje inlägg som ska postas? Tvivlar på det... :p

En del forum använder sig av knepiga frågor vid registrering, men då stänger vi ute seriösa utländska ruinturister som vill regga sig, och även Svenska utan någon allmänbildning och som inte orkar Googla för att hitta rätt svar, och de som verkligen vill regga sig för att spamma, lyckas väl ändå lista ut svaret.

Ett annat vanligt sätt att skydda sig mot Spam tycks vara att man efter registrering inte kan posta fritt, dvs varje inlägg man skriver i början måste godkännas av en moderator, sedan kan man släppas fri och posta fritt, men kräver en rejält stor stab av moderatorer, eller att man som ny kanske får acceptera att det kan ta ett par tre dagar innan inlägget man postat syns.

/B[/quote]

Håller nog med om att det kan bli för krångligt. Ett forum skall vara lättillgängligt helst
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""onord""]Förtydligar lite om "markera alla lästa" som jag tycker är en användbar funktion[/quote]

Finns en tråd om det, men verkar som om webbmaster inte hittat någon lösning:

http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=2468

/B
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""benkar""]Har snurfat runt på lite olika forum, var bl.a tvungen regga mig på ett för att leta fram lite GPS-uppgifter.

Ett sätt att göra det jobbigt för spammarna är att man vid varje postning måste skriva in tecken som kommer upp, men är mest för att skydda sig mot automatiserade spamrobottar, men sådana tycks vi inte vara drabbade av, och skulle alla här orka göra så för varje inlägg som ska postas? Tvivlar på det... :p

En del forum använder sig av knepiga frågor vid registrering, men då stänger vi ute seriösa utländska ruinturister som vill regga sig, och även Svenska utan någon allmänbildning och som inte orkar Googla för att hitta rätt svar, och de som verkligen vill regga sig för att spamma, lyckas väl ändå lista ut svaret.

Ett annat vanligt sätt att skydda sig mot Spam tycks vara att man efter registrering inte kan posta fritt, dvs varje inlägg man skriver i början måste godkännas av en moderator, sedan kan man släppas fri och posta fritt, men kräver en rejält stor stab av moderatorer, eller att man som ny kanske får acceptera att det kan ta ett par tre dagar innan inlägget man postat syns.

/B[/quote]

Det är faktiskt inte så komplicerat att stänga ut spamrobotar som man tror. Jag vet att åtminståne vbullentin haft stöd för det förut, en fråga som lyder "Klicka på den bild som är mest lik en tvättsvamp" men det kan ju givetvis vara ett äpple eller vad som helst och sen är det bilder på dom. Givetvis ska det vara en engelsk frågeställning också.

Jag tror ändå att det är spamrobotar som ni drabbats av.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""nonamegiven""]
Jag tror ändå att det är spamrobotar som ni drabbats av.[/quote]

Då är spamrobotarna mer smarta än jag trodde att dom kunde vara :eek:

Vid registrering så måste man:

1. Ange ett användarnamn som inte redan är reggat.
2. Ange ett lösenord två gånger.
3. Ange en e-postadress två gånger.
4. Ta sig förbi bildverifieringen.
5. Ange en giltig födelsedag.

Sedan så skickas ett mail till angiven e-postadress, där man får en länk att klicka på, sedan är kontot aktiverat och man kan posta. (Innan detta steg så kan man inte posta)

Sedan har en del spammare gått in i sin profil, lagt in sidfot mm innan de börjar spamma.

Personligen tvivlar jag på spamrobotar, tror mer på arbetslösa Ryssar som försöker tjäna några kopek...

/B
Användarvisningsbild
nonamegiven
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 19 maj 2010, 18:04

Inlägg av nonamegiven »

[quote=""benkar""]Då är spamrobotarna mer smarta än jag trodde att dom kunde vara :eek:

Vid registrering så måste man:

1. Ange ett användarnamn som inte redan är reggat.
2. Ange ett lösenord två gånger.
3. Ange en e-postadress två gånger.
4. Ta sig förbi bildverifieringen.
5. Ange en giltig födelsedag.

Sedan så skickas ett mail till angiven e-postadress, där man får en länk att klicka på, sedan är kontot aktiverat och man kan posta. (Innan detta steg så kan man inte posta)

Sedan har en del spammare gått in i sin profil, lagt in sidfot mm innan de börjar spamma.

Personligen tvivlar jag på spamrobotar, tror mer på arbetslösa Ryssar som försöker tjäna några kopek...

/B[/quote]

Jag tar tillbaka mitt påståeende. :D
Skriv svar