Spam... något skräp är det... (Sammanfogade trådar)

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Tiagirl
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 01 maj 2011, 21:34
Kontakt:

Inlägg av Tiagirl »

Ok... Förstår bara inte vitsen med det hela. Överlag med spam alltså. Synd att det kan komma in så här dock. För det är ju ingen relevans alls oftast!
Urban Exploration Gabriel
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 17:23

Inlägg av Urban Exploration Gabriel »

Jag vet ej vad dom tjänar på att spama.
Men det är inte jätte mycket spam här på detta forum finns värre
Användarvisningsbild
Tiagirl
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 01 maj 2011, 21:34
Kontakt:

Inlägg av Tiagirl »

Det är det kanske, har dock aldrig varit med om det förrut förrens här. Nu reagerade jag lite extra bara för det kom så många på engång. Man ser det ju också på ett annat sätt när man får upp inläggen i rss:n.
Men det är som det är och nu "vet" jag varför så då kan jag sluta störa mig på detta!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Tiagirl""]Ok... Förstår bara inte vitsen med det hela. Överlag med spam alltså. Synd att det kan komma in så här dock. För det är ju ingen relevans alls oftast![/quote]

Ibland lägger dom upp spam-inlägg med länkar som ser ut vara länkar till reklam. Länken leder då till en webbsida som i sin tur i bakgrunden innehåller elak kod som kan smitta din PC utan att varken du eller virusskydd reagerar/märker något.

Så ser ni ett uppenbart spam-inlägg, klicka inte på några länkar, utan anmäl istället gärna spaminlägget: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3421

/benkar -Moderator
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

I ett av mig flitigt frekventerat forum, fick man göra en anmälan om medlemskap.
Efter (ca 3-4 dagar) fick man bekräftelse, och först därefter möjlighet att göra inlägg.
Det är en procedur som verkar hämmande på spam, jag har iaf inte sett något på det forumet... :cool:
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""jpkrax""]I ett av mig flitigt frekventerat forum, fick man göra en anmälan om medlemskap.
Efter (ca 3-4 dagar) fick man bekräftelse, och först därefter möjlighet att göra inlägg.
Det är en procedur som verkar hämmande på spam, jag har iaf inte sett något på det forumet... :cool: [/quote]

Nej det där är nog en väldigt effektiv metod mot dessa impulsspaminlägg.

Dock kan det nog verka lite bökigt för många och dessutom innebära en massa mer jobb för moderatorerna då dessa också måste behandla alla ansökningarna.

Dock tycker jag personligen att det är skitbra när forum har sådana antagningsregler då de brukar resultera i en mycket mer seriös skara medlemmar. Men som sagt, extraarbetet för moderatorerna är nog största nackdelen där tyvärr.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]I ett av mig flitigt frekventerat forum, fick man göra en anmälan om medlemskap.
Efter (ca 3-4 dagar) fick man bekräftelse, och först därefter möjlighet att göra inlägg.
Det är en procedur som verkar hämmande på spam, jag har iaf inte sett något på det forumet... :cool: [/quote]

Precis som Faniskogen skriver så skulle ett sådant förfarande ta en hel del moderator-energi, och skapa irritation hos de "seriösa" som reggar sig och omgående vill skriva tex ett svar på ett inlägg de sett, inte vänta 3-5 dagar. Vi är i praktiken 3 st moderatorer, och ska man då maila alla som reggar sig och känns misstänka bli spammare, vänta på/hålla reda på svar, då blir det jobbigt.

Ett alternativ är att ha en tvångsfråga vid registrering, tex "Vilken stad kallas av de på Västkusten för Sveriges framsida?" och man måste då skriva "Göteborg", men det är också som gjort för strul, framförallt för utländska seriösa som vill regga sig, och de som anser sig ha ett annat svar på frågan.... :D

Så, vi får fundera vidare.....

/B
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

[quote=""benkar""]Precis som Faniskogen skriver så skulle ett sådant förfarande ta en hel del moderator-energi, och skapa irritation hos de "seriösa" som reggar sig och omgående vill skriva tex ett svar på ett inlägg de sett, inte vänta 3-5 dagar. Vi är i praktiken 3 st moderatorer, och ska man då maila alla som reggar sig och känns misstänka bli spammare, vänta på/hålla reda på svar, då blir det jobbigt.

Ett alternativ är att ha en tvångsfråga vid registrering, tex "Vilken stad kallas av de på Västkusten för Sveriges framsida?" och man måste då skriva "Göteborg", men det är också som gjort för strul, framförallt för utländska seriösa som vill regga sig, och de som anser sig ha ett annat svar på frågan.... :D

Så, vi får fundera vidare.....

/B[/quote]

captcha kan ju också vara en idé, åtminstonde vid registreringen om vi i nuläget inte har det.

Vid varje post kan också vara en idé, dock gör ju det postandet på forumet något omständigare. Dock lär ju det minsta spammandet till i princip noll.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Faniskogen""]captcha kan ju också vara en idé, åtminstonde vid registreringen om vi i nuläget inte har det.

Vid varje post kan också vara en idé, dock gör ju det postandet på forumet något omständigare. Dock lär ju det minsta spammandet till i princip noll.[/quote]

Att regga sig på 28ds kräver att man anger en e-post adress och att man skriver in tecken enligt captcha samt att man sedan går in i sin e-mail och via länken i mailet man fått från 28ds aktiverar sitt 28ds konto, så det är inga robotar, utan verkliga mäniskor som gör det, det sker främst från ip-adresser man kan spåra till öst, Ryssland, Vitryssland och Ukraina.

Landskap är inget måste att ange, men de flesta spammarna anger att de kommer från Blekinge :D (Överst i listan över landskap)

Att lägga in Captcha vid varje postning av inlägg skulle inte störa de som postar ett eller flera spam-inlägg, utan sluta med, efter 10-40 minuter, krav från alla seriösa att det skulle tas ta bort :p

Tror mest på en lagom svår fråga vid registrering, men som sagt tveksam då det kan stoppa seriösa utländska ruinturister som vill regga sig.

/B
Användarvisningsbild
Bakke
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 07:58
Kontakt:

Inlägg av Bakke »

Vet inte om/hur det är praktiskt möjligt, men för att skapa lite mer besvär för oseriösa och samtidigt skapa lite mer personlighet kring "alias" skulle man kunna tänka sig att som obligatoriskt steg vore att alla nyregistrerade måste posta ett inlägg i "nya medlemmar" innan man kan posta i övriga forumet.

Man kan ju spinna vidare på detta också. I den posten måste man skriva: förnamn, ålder, ev bostadsort?

De skulle ju definitivt sålla endel.
Skriv svar