Spam... något skräp är det... (Sammanfogade trådar)

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""benkar""]Precis som Faniskogen skriver så skulle ett sådant förfarande ta en hel del moderator-energi, och skapa irritation hos de "seriösa" som reggar sig och omgående vill skriva tex ett svar på ett inlägg de sett, inte vänta 3-5 dagar. Vi är i praktiken 3 st moderatorer, och ska man då maila alla som reggar sig och känns misstänka bli spammare, vänta på/hålla reda på svar, då blir det jobbigt.

Ett alternativ är att ha en tvångsfråga vid registrering, tex "Vilken stad kallas av de på Västkusten för Sveriges framsida?" och man måste då skriva "Göteborg", men det är också som gjort för strul, framförallt för utländska seriösa som vill regga sig, och de som anser sig ha ett annat svar på frågan.... :D

Så, vi får fundera vidare.....

/B[/quote]

Självklart förstår jag att det är tidskrävande, men så ock spam-städning.
Så var och en får göra avvägningen vilket som går smidigast, trevligast för alla vore ju inget spam överhuvutaget.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""jpkrax""]Självklart förstår jag att det är tidskrävande, men så ock spam-städning.
Så var och en får göra avvägningen vilket som går smidigast, trevligast för alla vore ju inget spam överhuvutaget.[/quote]

Man kan även göra som på http://www.28dayslater.co.uk/forums/ ....

Efter att man reggat sig där så kontrolleras x antal inlägg man gör, av en moderator innan inläggen publiceras, är det korkade inlägg, så blir man dissad, är det vettiga inlägg så får man till sist "posta fritt", på så sätt slipper 28dayslater.co.uk både spam och korkade inlägg.

Personligen så tycker jag inte om det, rena rama Stasi eller Gestapo, och krävs ytterligare några mods att hantera det hela relativt snabbt.

/B
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Finns exempel på utländska forum bl.a 28dayslater som är sjukt hårt modererade (förstår inte hur dom orkar godkänna alla trådar från nya medlemmer osv). Det där med att att skriva in några siffror skulle få mig att inte orka skriva längre, så mycket spam är det inte så det stör mej även om jag såg några penisar idag ;)

edit: benkar hann före....
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""rjd2""]Så mycket spam är det inte så det stör mej även om jag såg några penisar idag ;) [/quote]

Jag såg mest några tuttar... :D (men några andra saker skymtade även förbi...)

Vi moderatorer är relativt snabba på att rensa bort spaminlägg och banna de som spammat, men ibland kan det ta lite tid, beror på när/om någon har tid göra det akuta jobbet, vi moderatorer både jobbar och har ett annat liv som gör att vi inte är inne på 28ds hela tiden... :p (Så blir spaminläggen kvar, blunda och klicka inte på några länkar i spaminläggen)

Och som skrivet tidigare, ser ni något vi missat, anmäl spam-inlägget/inläggen enligt:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=3421

/benkar -Moderator
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

Har vi blivit spamade igen eller det är ngt annat som stökat till det så att massor av inlägg har fått ett "spök inlägg" vid 07:00 i morse ?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""onord""]Har vi blivit spamade igen eller det är ngt annat som stökat till det så att massor av inlägg har fått ett "spök inlägg" vid 07:00 i morse ?[/quote]

Det var någon som igår registrerade sig och gjorde 106 inlägg på kort tid, jag raderade användare och inlägg omedelbart.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Akrylamid
Inlägg: 567
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 09:42
Kontakt:

Inlägg av Akrylamid »

På ett annat forum jag härjar på har de en gräns på 90 sekunder innan man får skriva ett nytt inlägg. Kan man aktivera något liknande här? Det skulle kanske kunna minermera antalet inlägg spamaren hinner göra.

Edit: Såg just att det finns 60 sekunder gräns här.
Edit2: Just noterat en för mig ny typ av spam. Två användare med var sitt inlägg "very nice - thanks :) " med två reklamlänkar i signaturen.
Senast redigerad av 1 Akrylamid, redigerad totalt 0 gånger.
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Sv: Spam... något skräp är det... (Sammanfogade trådar)

Inlägg av onord »

Misstänker att ngn rest blivit kvar.. borde inte inläggen raderas med?
Finns ju risk annars att spem typenrna byter taktik och använder nick som reklam där med.. som det är nu så finns det en massa trådar med en senaste skribent och den skribenten finns inte längre
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""onord""]Misstänker att ngn rest blivit kvar.. borde inte inläggen raderas med?
Finns ju risk annars att spem typenrna byter taktik och använder nick som reklam där med.. som det är nu så finns det en massa trådar med en senaste skribent och den skribenten finns inte längre[/quote]

Inläggen är raderade, men om man klickar på tex "Nya inlägg", eller i en forumkategori, så syns ändå den bannade användaren i kolummen "Senaste inlägg" i de trådar han postat i, vet inte vad det beror på, någon bugg gissar jag.

/B
onord
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 20 jan 2010, 14:15

Inlägg av onord »

[quote=""benkar""]Inläggen är raderade, men om man klickar på tex "Nya inlägg", eller i en forumkategori, så syns ändå den bannade användaren i kolummen "Senaste inlägg" i de trådar han postat i, vet inte vad det beror på, någon bugg gissar jag.

/B[/quote]

Troligen ... gitter inte klicka bort alla... så testade "markera alla lästa".. http://28dagarsenare.se/forumdisplay.php?do=markread

och det var en bugg där med verkar det som
Skriv svar