Spam... något skräp är det... (Sammanfogade trådar)

Ämnen relaterade till forumet. Kom gärna med tips, åsikter etc.

Moderatorer: Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

28ds har gjort en del åtgärder enligt http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4333

Som det verkar nu, så har detta löst Spam-problemet, åtminstone för tillfället/tills vidare. :)

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]28ds har gjort en del åtgärder enligt http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=4333

Som det verkar nu, så har detta löst Spam-problemet, åtminstone för tillfället/tills vidare. :)

/B[/quote]

Bra jobbat, jag vet att det tog en del tid! :)
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]Bra jobbat, jag vet att det tog en del tid! :) [/quote]
Som skrivet i en annan tråd, tack till 28ds webbmaster som fixade mycket tekniskt, och angående "jag vet att det tog en del tid!" så "är det som det är", livet för moderatorer är allt annat än glamoröst...

Avslutar med samma text som jag skrev i en annan tråd:

Den stora massan av reggade spamkonton på 28ds var så kallade "profile spammers". De små liven (Ryssar, Balter, Jänkare, Koreaner osv) reggade sig manuellt eller halvautomatiskt, fyllde sedan i sina 28ds medlemsprofiler med porr/reklam-länkar osv. Skedde en formlig explosion av detta f.r.o.m maj 2011.

Målet för dessa spammare var att profilerna/länkarna skulle indexeras av, och bli synliga/sökbara, via sökmotorer som tex Google. De trodde att en sådan indexering sker på 28ds, vilket inte är fallet....

Av alla dessa tusentals konton/medlemmar så upptäcker en del till sist att deras profiler inte blir indexerade av sökmotorer. Dessa spam-medlemmar postade då allt från skumma inlägg till rena spaminlägg i hopp att synas i medlemslistan och bland inlägg. Synlig "spam" i olika trådar var alltså bara toppen på ett isberg....

Genom en del "tekniska åtgärder" är kända spammare nu blockerade från att regga sig alltför enkelt, och vi har manuellt raderat mer än 3.000 "spamkonton" :)

/B
Senast redigerad av 2 benkar, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: stfsv-fel
Skriv svar